Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har fått klarsignal av banken til å ta opp et lån på 2 mill for å kjøpe bolig. Lånet får vi til en meget hyggelig ansatt- rente, da min samboer jobber i en av de store bankene.

I går var vi å så på drømmeboligen, hvor man kunne leie ut nesten halve boligen, ved to utleieleiligheter, slik at man bodde i resten av halvdelen selv. Estimerte leieinntekter er vel ca 12000-14000 kr i mnd. Boligen ligger sentralt til i forhold til høyskoler og sentrum, så det vil nok ikke være noe problem å få leid ut.

Men taksten på boligen er på 3,4 mill. Er dette fullstendig urealistisk? Det har vært flere visninger på huset, uten at de har fått noen bud, så det er vel ikke utenkelig at man kan få den litt billigere.

Hva tror dere? Bare å glemme det først som sist?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva gjør dere hvis eller når dere ikke får leid ut disse leilighetene? Har dere råd til det?

Skrevet

Hvor mye tjener dere, hvor mye har dere i andre lån, har dere barn eller bil, og hvor mye egenkapital har dere?

Skrevet

Det kan være realistisk, men vær da klar over at dere blir avhengig av leieinntaktene. Ta kontakt med banken igjen slik at de kan ta med leieinntektene som en del av inntekstgrunnlaget deres. Dere må gjøre regning med å dokumentere leieinntektene. Dette kan gjøres ved at det står i prospektet eller taksten, ved å vise kopi av leiekontrakten til eksisterende leieboere, en bekreftelse fra en utleiemegler eller lignende.

Skrevet

Det bør ikke være helt urealistisk hvis dere har en passe god inntekt. Et vennepar av meg kjøpte et hus som hadde en verdi på 3,1 mill, hvorav de fikk låne 2,7 mill og hadde egenkapital på 400.000kr.

Dette huset har en sokkelleilighet som de leier ut og får inn ca 7000kr i leieinntekter, så for meg virker det som en mulighet så lenge resten av økonomien er i orden.

Dere får bare høre med forskjellige banker og se hva de mener. Bare pass på at dere selv føler at dette er noe dere har råd til.

Skrevet

Det er vel et greit regnestykke å se hvor mye dere får i boligutgifter når du tar låneutgiftene pr. måned og trekker i fra leieinntektene? Det dere må passe på - som alle som låner penger - er at dere kan betjene lånet når renta blir høyere.

En annen ting: leieinntekter over kr 20 000 pr. år er skattepliktig inntekt:

http://www.skatteetaten.no/no/Artikler/200...v-del-av-bolig/

Gjest Gjest_pasta_*
Skrevet
Det er vel et greit regnestykke å se hvor mye dere får i boligutgifter når du tar låneutgiftene pr. måned og trekker i fra leieinntektene? Det dere må passe på - som alle som låner penger - er at dere kan betjene lånet når renta blir høyere.

En annen ting: leieinntekter over kr 20 000 pr. år er skattepliktig inntekt:http://www.skatteetaten.no/no/Artikler/200...v-del-av-bolig/

Jeg trodde man måtte skatte kun om man ikke bodde i samme hus som utleieenheten og/eller utleieenheten oversteg 40% av boligens totale areal? Altså om man disponerer 60% av boligens areal selv, slipper man å skatte har jeg gått og trodd..

Til TS' spørsmål, når vi skulle ta opp huslån for 3 år siden ca, fikk vi vite at som en tommelfingerregel kunne man regne med å få låne 100.000 kr ekstra pr 1000,- kr i leieinntekt pr mnd. Så om man har leieinntekt på 5000 pr mnd, vil dette si at man skal kunne få 500.000 mer i lån.. MEN: vet ikke lenger om det er lurt å høre på det jeg tror, om det er slik at jeg har misforstått reglene rundt skatt av utleieinntekt.. :gjeiper:

Skrevet

En annen ting: leieinntekter over kr 20 000 pr. år er skattepliktig inntekt:

http://www.skatteetaten.no/no/Artikler/200...v-del-av-bolig/

I samme tekst står det og:

"Leier du ut en mindre del av egen bolig regnet etter utleieverdi, er leieinntekten skattefri. Har du tomannsbolig er leieinntekten skattefri når du har brukt minst halvparten av den ene leiligheten som egen bolig, regnet etter utleieverdien, og den andre har vært leid ut til boligformål."

Tror ikke det er helt umulig for TS og få det lånet, spørs selvfølgelig hvordan leiemarkedet er der du bor.

Skrevet
I samme tekst står det og:

"Leier du ut en mindre del av egen bolig regnet etter utleieverdi, er leieinntekten skattefri. Har du tomannsbolig er leieinntekten skattefri når du har brukt minst halvparten av den ene leiligheten som egen bolig, regnet etter utleieverdien, og den andre har vært leid ut til boligformål."

Dette er riktig.

Her tror jeg imidlertid vi egentlig snakker om en flermannsbolig, og da er leieinntektene skattepliktig. Er det flere enn to boenheter og man bor i en selv og leier ut resten, er leieinntektene skattepliktig.

http://www.skatteetaten.no/no/Bibliotek/Pu...8#kapitteltekst

Skrevet
Dette er riktig.

Her tror jeg imidlertid vi egentlig snakker om en flermannsbolig, og da er leieinntektene skattepliktig. Er det flere enn to boenheter og man bor i en selv og leier ut resten, er leieinntektene skattepliktig.

http://www.skatteetaten.no/no/Bibliotek/Pu...8#kapitteltekst

Ahh, ser at TS nevner at det er 2 utleieleiligheter - Da skal en betale skatt på leieinntektene ja.

Skrevet

Takk for alle svar dere!

Litt mer info om vår økonomi:

Begge er relativt nyutdannede, med to-tre års jobberfaring etter det.

Brutto inntekt per i dag er ca 700 000,- totalt. Dette vil øke fremover.

Fra før eier vi en leilighet som vi har 1,6 i lån på. Regner med vi får solgt denne for en noe mellom 1,8 og 2 mill uten at jeg er helt sikker. I tillegg har vi ca 100 000 kr hver på BSU.

Studielån 300 000 totalt på begge to.

Vi har bil, men ikke noe lån på den, den betalte vi kontant. Ingen barn.

Vi vurderer å legge inn et bud på huset på 3 mill dersom vi faktisk skulle få låne dette fra banken.

Håper dette var litt oppklarende!

Hva tror dere?

Skal ringe banken i morgen, blir spennende!

Skrevet
Takk for alle svar dere!

Litt mer info om vår økonomi:

Begge er relativt nyutdannede, med to-tre års jobberfaring etter det.

Brutto inntekt per i dag er ca 700 000,- totalt. Dette vil øke fremover.

Fra før eier vi en leilighet som vi har 1,6 i lån på. Regner med vi får solgt denne for en noe mellom 1,8 og 2 mill uten at jeg er helt sikker. I tillegg har vi ca 100 000 kr hver på BSU.

Studielån 300 000 totalt på begge to.

Vi har bil, men ikke noe lån på den, den betalte vi kontant. Ingen barn.

Vi vurderer å legge inn et bud på huset på 3 mill dersom vi faktisk skulle få låne dette fra banken.

Håper dette var litt oppklarende!

Hva tror dere?

Skal ringe banken i morgen, blir spennende!

Dette vil si at med deres eventuelle utbytte på salg av leilighet ( 400 tusen) + 200 i BSU så har dere 600 tusen i egenkapital om jeg forstår dere rett?

Skal dere kjøpe huset til 3 mill, må dere da låne 2,4. Jeg synest det er litt mye, ettersom dere bare har ca 350 000 kr hver i bruttoinntekt. Jeg tror ikke jeg hadde lånt mer enn 2 millioner, med den inntekten dere har nå.

Har dere snakket med banken? Kan de gi dere en oversikt over nedbetalingsplan ?

Skrevet
Dette vil si at med deres eventuelle utbytte på salg av leilighet ( 400 tusen) + 200 i BSU så har dere 600 tusen i egenkapital om jeg forstår dere rett?

Skal dere kjøpe huset til 3 mill, må dere da låne 2,4. Jeg synest det er litt mye, ettersom dere bare har ca 350 000 kr hver i bruttoinntekt. Jeg tror ikke jeg hadde lånt mer enn 2 millioner, med den inntekten dere har nå.

Har dere snakket med banken? Kan de gi dere en oversikt over nedbetalingsplan ?

De siste 400000 tar en helt greit på leieinntektene.

Lykke til TS, hold oss oppdatert.

Skrevet

Vi var i akkurat samme situasjon for dere for et par år siden (litt mer egenkapital, og litt høyere lønn, men ellers nesten nøyaktig lik situasjon). Vi fikk en vurdering fra megler på hvor mye vi kunne forvente å leie ut for, og at det var et relativt lett område å leie ut i. Vi fikk da låne totalt 3,1 mill. I lånekontrakten sto det at vi måtte sende inn leiekontrakt innen 6 mnd. så dersom vi ikke klarte å leie ut ville banken kunne trekke tilbake lånet. Ettersom mannen jobbet i banken var de hyggelige og vi fikk utsatt denne fristen da vi forklarte at vi hadde hatt litt problemer med oppussingen, men det var en ekstra risiko vi måtte regne med.

Bankene er jo litt mer restrektive med lån nå, men det skader jo ikke å forhøre seg. Lykke til med huskjøp!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...