Miko Skrevet 20. februar 2010 #1 Skrevet 20. februar 2010 Jeg skal koble min gamle stasjonære pc (ca. 4-5-6 år gammel Compaq) til trådløst nettverk og lurer på hva som er best/enklest/rimeligst; montere trådløst nettverkskort eller kjøpe en USB adapter, f.eks. en slik? Mht. nettverkskort så fant jeg veldig mange forskjellige typer og jeg skjønte ikke helt forskjellen på dem - prismessig var det også veldig stort gap. Ikke vet jeg helt hva som passer i pc-en heller - kan jeg gå ut fra at "alle" kort passer?
feuerstein Skrevet 20. februar 2010 #2 Skrevet 20. februar 2010 Mht. nettverkskort så fant jeg veldig mange forskjellige typer og jeg skjønte ikke helt forskjellen på dem - prismessig var det også veldig stort gap. Ikke vet jeg helt hva som passer i pc-en heller - kan jeg gå ut fra at "alle" kort passer? Hvis du foreslår noen (med link) kan jeg hvertfall se om jeg ser noen grunn til at det ikke skal passe. Ikke alle kort til montering inni pcen vil passe, det du er på jakt etter er kort med en tilkobling som heter PCI. Du skal ikke ha PCI-X, PCIe, PCI Express x1 (eller ditto x4), Cardbus, Expresscard eller noe sånt. Cardbus og Expresscard er stort sett beregnet på bærbare, PCI-X er beregnet på store servere, PCIe/PCI Express er beregnet på nyere stasjonære enn din. Det enkleste å montere er uten tvil USB, men jeg ville foretrukket å ha et innvendig kort (PCI) hvis jeg hadde muligheten.
Miko Skrevet 20. februar 2010 Forfatter #3 Skrevet 20. februar 2010 Hvis du foreslår noen (med link) kan jeg hvertfall se om jeg ser noen grunn til at det ikke skal passe. Ikke alle kort til montering inni pcen vil passe, det du er på jakt etter er kort med en tilkobling som heter PCI. Du skal ikke ha PCI-X, PCIe, PCI Express x1 (eller ditto x4), Cardbus, Expresscard eller noe sånt. Cardbus og Expresscard er stort sett beregnet på bærbare, PCI-X er beregnet på store servere, PCIe/PCI Express er beregnet på nyere stasjonære enn din. Det enkleste å montere er uten tvil USB, men jeg ville foretrukket å ha et innvendig kort (PCI) hvis jeg hadde muligheten. Tusen takk - da kom jeg jo veldig mye lenger. Hadde sett på noen på komplett.no og når jeg nå skal se etter pci så står disse. igjen. Du sier at du ville foretrukket innvendig kort - hva er forskjellen? Er det mer stabilt? Jeg har internett via Canal Digital (fiberkabler eller hva det heter) og modem derfra. Ruteren er en Jensen Air Link jeg hadde fra før (vurderer å kjøpe ny). Nettet fra Canal Digital skal være slik at det er stabilt og skal altså ha samme hastighet hele tiden. Har dette noe å si for valg av kort vs. usb?
Gjest Ingeniøren Skrevet 20. februar 2010 #4 Skrevet 20. februar 2010 USB er slettes ingen dum løsning, tvert imot. Det er forferdelig mye installasjons- og drivertrøbbel med PCI-løsninger når det gjelder trådløse kort.
feuerstein Skrevet 20. februar 2010 #5 Skrevet 20. februar 2010 Hadde sett på noen på komplett.no og når jeg nå skal se etter pci så står disse. igjen. Du sier at du ville foretrukket innvendig kort - hva er forskjellen? Er det mer stabilt? ... Har dette noe å si for valg av kort vs. usb? Alt der ser ok ut ja, de kortene jeg sjekket detaljene på støttet alle XP. Hvis du har Vista/7 eller planer om å oppgradere til dette må du ha det i tankene når du velger kort, på noen av kortene er det brukerkommentarer som klart og tydelig forteller hvor "bra" det fungerer i Vista/7 (i et språk bare en tenåringsgutt som pga teknisk feil ikke får drept andre over nettet kan bruke :gjeiper: ) Personlig misliker jeg D-link pga en del trøbbel for flere år siden, men det kan være de er ok nå. Innvendig kort har ofte bedre antenne, når USB-dingser designes er førsteprioritet at det hele skal passe inni et minst mulig skall, noe som ofte gir utslag i en bitteliten antenne. På et innvendig kort stikker det gjerne ut en middels blyant, eller man får en kontakt for å koble til en heftig antennerigg. Spesielt hvis det er langt fra trådløs ruter til pc eller det er mye vegger og slikt mellom kan en skikkelig antenne være viktig. I tillegg slipper man å bruke opp en USB-port på å få nett, USB-porter har man ofte ikke mange av på en litt eldre maskin. Nei, hvem du har nett fra bør ikke ha noe å si i valget USB/PCI.
Miko Skrevet 17. mars 2010 Forfatter #6 Skrevet 17. mars 2010 Jeg kjøpte usb-adapter fra Jensen - lettvint og funker som bare det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå