Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2010 #1 Skrevet 20. februar 2010 Lurer på om noen vet hvordan det ser ut inn i veggen når muggen slår ut på selve fiberstriene vi har på veggen? Om vi glemmer av noe, og det ligger inntill veggen i skapet så kommer slik svart muggsopp. Og i vinduene. Vi har byttet vinduskarmer før på noen rom, men muggen har retunert. Det på veggen klarer vi å vaske vekk nogenlunde. Og hvor mye det evt koster å fikse slikt? Er en murvegg med tømmer (tømmeret tror jeg er helt), isolering og plater. Snakk om en 1,5m bred vegg. Vil det hjelpe noe å bytte ut treplatene med slike våtromsplater? Kan det være et alternativ som vinduskarmer også? Uff, mugg er noe herk.
Gjest navnelapp Skrevet 23. februar 2010 #2 Skrevet 23. februar 2010 Det viktigaste for å unngå dette er å lufte godt. Grunnen til at det dannar seg sopp bak ting som står stille inntil veggen er at sporane får festa seg. Det finst muggsopp i lufta overalt uansett kva ein gjer, så lufting er det viktigaste.
Gjest Gjest_tintin_* Skrevet 24. februar 2010 #3 Skrevet 24. februar 2010 Det er ulike årsaker til muggproblemer. 1. Dårlig avtrekk og utskifting av inneluften. Det er et klassisk dilemma hvor økonomi og enøk ekspertene anbefaler å isolere og tette igjen alle sprekker, og hvor inneklima forskerne går for optimal utskifting av luft. Eldre hus er ofte konstruert slik at det er en naturlig sirkulasjon av luften gjennom ventiler, pipe og ved/koks fyring. Eldre hus har ofte gjennomgått en renovering, etterisolering / ombygging og det opprinnelige luftutskiftingen virker ikke lenger som den var tiltengt. Om det er tilfelle trenger man å innstallere et aktivt avtrekkssystem som skifter ut all luft i hjemme med gjevne mellomrom. I nye hus er det ikke uvanlig at avluftingssystemet er underdimensjonert og klarer ikke dra ut luft og fuktighet godt nok. Daglig bruk av dusj, vask, kjøkken, kletørk, til og med menneskers pust avgir betydelige mengder vann til luften og den trenger å luftes ut. Det er høy luftfuktighet og kondens som er problemet. Et sunt hjem har noen lunde innetemperatur på 18-22 grader og avtrekk tilstrekkelig nok til at fuktighet ikke kondenserer på kalde vinduer og vegger. Typisk er sort mugg som stort sett ligger på overflaten i vegger og tak på bad, køkken og andre rom hvor kondens samler seg. Den kan forhodsvis greit vaskes av glatte og malte overflater uten å etterlate tydelige merker. Tekstil strie er nok litt verre å få rengjort. 2. Fuktighet trekker inn utenfra via en lekasje, fra tak, vannrør, vinduskarm eller lignende som ikke er tett. Dette er ikke forårsaket av tett inneklima, men er skader som må repareres eller konstruksjonsmessige problemer som trenger å utbedres. Man ser tydelig vannmerkene på tapet, treverk, og muggen har spredd seg gjennom treverk, tapet og lignende. Det skal ikke samle seg kondens og fuktiget over lengre tid noe sted i en bolig, og sort mugg skal ikke danne seg. Du må spore opprinnelsen til fuktigheten; er det en lekkasje utenfra eller kondens som samles innenfra. Det er kun i våtrom man trenger våtromspanel og fliser med vanntett membran og slikt.
Gjest Gjest Skrevet 24. februar 2010 #4 Skrevet 24. februar 2010 Dette høres alvorlig ut. Du må finne ut årsaken til fuktigheten. Er det noe byggteknisk utvendig eller kommer fuktigheten fra lekasjer innv.?
Gjest ts Skrevet 26. februar 2010 #5 Skrevet 26. februar 2010 Problemet mitt er nok som tintin sier i nr 1. Der er ingen tydlig mønster av muggen, er en svart dott her og en der alt ettersom hvor mye sirkulering av luft veggen har fått. Så da regner jeg med det ikke er lekkasje. Huset er snart 100 år gammelt og har blitt renovert. Så kraftig utlufting hver dag kan hjelpe en del? Er dyrt å varme opp/holde varmen i et gammelt murhus, så luftingen er jeg litt dårlig på om vinteren. Ang avtrekkssystem så har vi alltid på kjøkkenvifte når det er noe som kan lage kondens på kjøkkenet, og baderomsviften står på hele tiden. Andre tiltak jeg kan gjøre da? Tenker jeg får spare til en slik luftavfukter også.
Gjest Gjest Skrevet 26. februar 2010 #6 Skrevet 26. februar 2010 Jeg bodde en stund i en leieleilighet for et par år siden der jeg oppdaget at det var svartmugg bak platene på hele kjøkkenet og badet. Det var små vinduer, ingen vifte på badet, og vanskelig å lufte ut. Det forklarte hvorfor jeg var dårlig og hadde nesten konstant hodepine mens jeg bodde der! Jeg har dessverre ingen tips til hva du kan gjøre, men sørg for å gjøre noe for å bekjempe det, så ikke du / dere blir syke av mugg!
Gjest Gjest_cathrine_* Skrevet 26. februar 2010 #7 Skrevet 26. februar 2010 Jeg bodde en stund i en leieleilighet for et par år siden der jeg oppdaget at det var svartmugg bak platene på hele kjøkkenet og badet. Det var små vinduer, ingen vifte på badet, og vanskelig å lufte ut. Det forklarte hvorfor jeg var dårlig og hadde nesten konstant hodepine mens jeg bodde der! Jeg har dessverre ingen tips til hva du kan gjøre, men sørg for å gjøre noe for å bekjempe det, så ikke du / dere blir syke av mugg! I utgangspunktet er det ikke muggen man reagerer på, men fuktigheten. Når det kommer til TS sitt problem, så skyldes mugg høy fuktighet. Har dere en lufteluke i det aktuelle rommet eller noe? Et produkt som er meget effektivt mot mugg og råte, er Boracol. Det tar knekken på så og si alt. Videre impregnerer det treverket. Men dere må også løse årsaken til fuktproblemet. Det er lavTOX som forhandler dette produktet. De kan nåes på telefon 66 91 88 35.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå