Gjest GjesteGuri Skrevet 19. februar 2010 #1 Skrevet 19. februar 2010 Er det noe som vikrleig har gått meg hus forbi her? Har Elkjøp rett? Dei mener det nå er kun 6 måneders garanti på mobiltelefoner..har det skjedd noe med forbrukerkjøpsloven som jeg rett og slett ikke har fått med meg?
¤Pernille¤ Skrevet 19. februar 2010 #2 Skrevet 19. februar 2010 Uffda, dette var ikke jeg heller klar over! Nå fikk jeg litt panikk, driver å stresser med en mobil som ikke virker... Må følge med for å se om noen har råd!
Gjest Iah Skrevet 19. februar 2010 #3 Skrevet 19. februar 2010 Garanti og reklamasjon er to forskjellige ting. Her kan du lese om hvilke rettigheter du har.
Gjest Gjest_Ellen_* Skrevet 19. februar 2010 #4 Skrevet 19. februar 2010 5 år reklamasjonsfrist på mobiltelefoner, se her
Yummy_Mummy Skrevet 23. februar 2010 #5 Skrevet 23. februar 2010 Garanti skal gi deg flere rettigheter enn forbrukerkjøpsloven. Desverre har ikke butikkene skjønt dette, så de snakker om garanti som om det var det eneste som gjaldt. Men du har alltid 5 års reklamasjonsrett.
Elensire Skrevet 23. februar 2010 #6 Skrevet 23. februar 2010 En garanti skal gi deg utvidede rettigheter i forhold til forbrukerkjøpsloven. Pr dags dato er det 5 års reklamasjonsrett på mobiltelefoner sist jeg sjekket :gjeiper: Så de får bare rulle inn og hjelpe hvis noe skjer med mobilen som ikke skulle skjedd Så hvis de skaper seg så skriver du ut den delen av forbrukerkjøpsloven som gjelder her og gir de en liten opplæring i det de alt bør kunne
Gjest megvel Skrevet 23. februar 2010 #7 Skrevet 23. februar 2010 Jeg trodde det skulle være 2 års garanti på mobiltelefoner jeg...? :klø:
Gjest Eplegjest Skrevet 24. februar 2010 #8 Skrevet 24. februar 2010 Garanti og reklamasjon er to forskjellige ting, syns linken lengre opp er veldig informativ. Så vidt jeg husker er det vesentlig hva mobilen koster ift. om den har 2 eller 5 års reklamasjon. Jeg gidder ikke å slå det opp, men mener det er Forbrukerkjøpslovens §27 som sier (noe sånt som at) hvis produktet kan forventes å vare vesentlig lenger enn 2 år, er det 5-årsregelen som gjelder. Er du ikke sikker, så vet du ihvertfall at du har minst 2 års reklamasjonsrett. Jeg har kjøpt mobil av Elkjøp flere ganger, og har aldri hatt problemer med å reklamere der. Syns det er veldig rart at en såpass stor og forsåvidt seriøs butikk som Elkjøp snakker om 6 mndr... :klø:
Gjest SmallTalk Skrevet 24. februar 2010 #9 Skrevet 24. februar 2010 Jeg mener at det var en sak om dette oppe i høyesterett, og at de konkluderte med at man har 5 års reklamasjonsrett på mobiler. Dvs at de ikke kan gjemme seg bak 6 mnd garanti, og at de ikke kan prøve seg på 2 års reklamasjonsrett.
Gjest Gjest_Gro_* Skrevet 24. februar 2010 #10 Skrevet 24. februar 2010 Det jobber dessverre folk i butikk som ikke kan kjøpsloven!
Gjest Gjest Skrevet 24. februar 2010 #11 Skrevet 24. februar 2010 Det holder ikke å kunne kjøpsloven, de må kunne forbrukerkjøpsloven også. Riktig henvisning til Høyesterettsdommen er Rt. 2007 s. 1274 (Mobildommen)
Gjest Elkjøp Simen Skrevet 25. februar 2010 #12 Skrevet 25. februar 2010 (endret) Innlegget er slettet iht Kvinneguidens regler. Veslejenta - moderator Endret 25. februar 2010 av Veslejenta
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå