Gå til innhold

Min veninne har det tøfft som mor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min veninne Y har vært gift i 17 år med X. De har en datter på 11 år sammen. Forholdet har vært turbulent hele tiden. Mye krangling. Utroskap fra X sin side. Datteren har sett farens dårlige egenskaper, og har tatt avstand fra han. Datteren kan være frekk, og stygg mot han. Spesielt etter en nylig episode, der hun var den som skjønte at han var utro mot moren.

Etter en krangel, har faren slått datteren i ansiktet. Hun blødde neseblod. Datteren kontaktet helsesøster på skolen, som kontaktet barnevernet, som da kontaktet politiet. Nå skal veninnen min til samtale/avhør med politiet mandag. Jeg skal følge henne. Hun gruer seg veldig. Hun er ikke norsk, og snakker/forstår ikke perfekt norsk.

Hva kan vi vente oss? Hva slags følger kan dette føre til?

X har aldri slått Y. Aldri vært voldelig.

Takknemlig for svar. Håper det kommer noe godt ut av dette, tross alt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er ikke en situasjon jeg har vært oppe i, men det jeg vet er at venninnen din har krav på tolk hvis hun ikke er trygg i norsk. Tolk er viktig for å unngå misforståelser.

Skrevet

Hun har jo i utgangspunktet så absolutt ikke gjort noe galt.

Dersom ingen andre heller har gjort noe galt så har hun på den ene siden ingen grunn til ikke å fortelle sannheten, men samtidig så kan faktisk barneverntjenesten gå til omsorgsovertakelsessak i mot begge foreldre dersom den ene forelderen har begått noen form for betydelig barnemishandling mens den andre forelderen har vært inneforstått med dette uten å ta nødvendige grep for å beskytte sitt barn i mot den andre forelder.

Skrevet

TS her

Takk for svar

Nei, hun har ikke gjort noe galt. Men jeg lurer på hva de mener hun kan/skal gjøre til tiltak ...? flytte fra han? Hun har ikke økonomi til det.

Skrevet

Hun vil nok få veiledning, men vil hun virkelig bo sammen med en mann som slår datteren? Er svaret på dette ja, så er det ekstra viktig at barnevernet er inne i bildet.

Skrevet
TS her

Takk for svar

Nei, hun har ikke gjort noe galt. Men jeg lurer på hva de mener hun kan/skal gjøre til tiltak ...? flytte fra han? Hun har ikke økonomi til det.

Økonomi spiller nok beklageligvis ingen rolle i en eventuell vurdering av en slik karakter.

Men en engangshendelse er uansett ikke nok til et slikt inngrep, vil jeg tro.

Skrevet
TS her

Takk for svar

Alle har økonomi til å gå fra noen som slår barnet sitt. Vet ikke hva hun har krav på, men noe hjelp vil hun få fra staten.

Skrevet
Hun har jo i utgangspunktet så absolutt ikke gjort noe galt.

Dersom ingen andre heller har gjort noe galt så har hun på den ene siden ingen grunn til ikke å fortelle sannheten, men samtidig så kan faktisk barneverntjenesten gå til omsorgsovertakelsessak i mot begge foreldre dersom den ene forelderen har begått noen form for betydelig barnemishandling mens den andre forelderen har vært inneforstått med dette uten å ta nødvendige grep for å beskytte sitt barn i mot den andre forelder.

Det skal vel noe mer til enn et enkelt klaps på kinnet før barnevernet griper inn?

Skrevet
Det skal vel noe mer til enn et enkelt klaps på kinnet før barnevernet griper inn?

Klaps på kinnet når datteren blør neseblod etterpå? Der er VOLD!!!

Skrevet

TS her

Han har hele tiden vært en veldig god far. Han mistet besinnelsen, fordi datteren har tatt avstand fra han etter den hendelsen. Og vært veldig stygg mot han. Kalt ham de styggeste ting. Forstår henne godt, da det måtte komme en reaksjon. Og jeg mener ikke å unnskylde han. Har i utgangspunktet ikke så mye til overs for han. Men nå har min veninne tatt valget om å bo med han i 17 år, og valgt å leve med utroskap og krangling. Så skylder mest på henne. Men jeg vil så gjerne bidra sånn at det ikke blir verre enn det allerede er.

Ang økonomien.. Jeg tror ikke hun har rettigheter til å bo i Norge hvis hun skiller seg. Bodd her i 3 år. Hun er sør- Amerikansk. Hun jobber, men har ikke fast jobb. Og jobber ikke full stilling. Noen som vet hva hun evt har krav på?

Så takknemlig for svar av dere ;-)

Skrevet
TS her

Han har hele tiden vært en veldig god far. Han mistet besinnelsen, fordi datteren har tatt avstand fra han etter den hendelsen. Og vært veldig stygg mot han. Kalt ham de styggeste ting. Forstår henne godt, da det måtte komme en reaksjon. Og jeg mener ikke å unnskylde han. Har i utgangspunktet ikke så mye til overs for han. Men nå har min veninne tatt valget om å bo med han i 17 år, og valgt å leve med utroskap og krangling. Så skylder mest på henne. Men jeg vil så gjerne bidra sånn at det ikke blir verre enn det allerede er.

Ang økonomien.. Jeg tror ikke hun har rettigheter til å bo i Norge hvis hun skiller seg. Bodd her i 3 år. Hun er sør- Amerikansk. Hun jobber, men har ikke fast jobb. Og jobber ikke full stilling. Noen som vet hva hun evt har krav på?

Så takknemlig for svar av dere ;-)

Bodde de sammen i et annet land før? Du skrev at de har vært i 17 år? Tre år er grensen for å få opphold i Norge, og når hun i tillegg har bodd her i tre år, så bør hun kunne få fast opphold her.

Hvis hun har jobb, bør det da økonomisk å flytte fra barnefaren? Hun vil jo få barnebidrag i tillegg til barnetrygd, og eventuelt støtteordninger. Ofte må man gå ned i boligstandard, men det kommer nok til å gå.

Jeg anbefaler venninnen din å være åpen og ærlig på møtet. Det taler til deres fordel at dette aldri har skjedd før og at X ikke har vært voldelig før. Faren kommer nok til å få en reaksjon, men jeg tror ikke denne enkeltstående hendelsen er nok til at de som familie trenger å frykte store konsekvenser. Det er ikke snakk om store skader. Litt neseblod regnes ikke som en stor skade, selv om det selvsagt ikke skal skje likevel.

De bør vurdere å søke hjelp fra familievernkontoret på eget initiativ både for å vise at de selv ønsker å forbedre situasjonen og for å få bedre vilkår hjemme. Jeg er i grunnen mer bekymret for de negative konsekvensene for barna som det har å leve i et hjem med stadig krangling, utroskap og dårlig stemning, enn for konsekvensene av en enkeltstående ørefik.

Skrevet

Når han ikke slår ellers og dette er et engangstilfelle, selv om det medførte neseblod, så tror jeg ikke man skal/bør gjøre noe ut av voldsepisoden. Det er andre ting som er viktigere her.

Din venninne har valgt å leve sammen med denne mannen og mener tydeligvis at fordelene er større enn ulempene. Det er hennes valg som hun får stå for og vurdere.

Det viktigste her er forholdet mellom far og datter. Uansett hva din venninne gjør i forhold til sin mann er de fortsatt far og datter. Det viktigste nå er derfor at de får hjelp i sitt forhold. Jeg tror at din venninnes datter burde ha en voksen person å snakke med om dette. Det skal bestemt ikke være din venninne, deg eller noen andre som er involvert i familien men heller en profesjonell som en psykolog, lege, prest eller andre uavhengige som kanskje jenta har tillitt til og som har forutsetning for å kunne ta en slik samtale.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...