Gå til innhold

Bidrag- hvor lenge?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Anders_*
Skrevet

Min x-kone skal kanskje ta over daglig omsorg for våre to jenter på 16. Vi har i dag såkalt delt omsorg, noe som i bunn og grunn bare er et salig kaos siden x-kona og jeg ikke kan samarbeide på noe som helst plan. Jeg gir opp, orker ikke mer, hun får ta barna så kan de se meg i helgene hvis de vil. Det er jævlig surt, men hun bruker barna så til de grader mot meg at dette ikke går lenger.

Men så forlanger hun (sikkert som kompensasjon for at hun ikke kan bruke barna til å kontrollere meg lenger) et latterlig høyt bidrag "så lenge barna bor hjemme". Hvilket, hvis jeg kjenner henne rett, betyr så lenge hun bare klarer for å få penger ut av meg.

Er det noen som vet om en slik avtale vil være gyldig? Kan jeg opprette en sperret konto og sette bidraget der når de er ferdig med videregående, i stedet for å betale til moren deres? Eller skal jeg være kjip og bryte avtalen når barna f.eks er 20?

Noen som kan gi meg råd? Er ganske fortvilet nå.

Videoannonse
Annonse
Gjest Syrin_Ulven
Skrevet (endret)

Trodde man bare betalte til barna var myndige (18) eg?

Må jeg betale barnebidrag dersom min tidligere partner boikotter min samværsrett med barnet?

Ja. Plikten til å betale barnebidrag har ikke noe med samværsretten å gjøre. Alle har i utgangspunktet plikt til å forsørge egne barn, uansett hvor ofte eller sjelden de er sammen med dem. Dersom du mener at barnas mor eller far ikke oppfyller sin del av en samværsavtale, må du prøve å rydde opp i saken ved å kreve en ny avtale. Det gjøres enten frivillig, ved hjelp av fylkesmannen eller ved domstolen. Dere kan også få hjelp til mekling ved familierådgivningskontoret i kommunen.

Hvor lenge har foreldre plikt til å forsørge sine barn?

I utgangspunktet frem til barnet når myndighetsalderen (18 år), men i noen tilfelle også lenger. Dersom spesielle forhold krever det, f.eks noen former for utdannelse ol, kan barnet kreve forsørgelse ut over fylte 18 år. Forlenget forsørgelsesplikt kommer også an på foreldrenes inntekt og formue.

fra http://www.rettshjelp.no/pages/tjenester_f..._oftestilte.htm

Og det er ikkje ho som skal bestemme hvor mye du skal betale i bidrag heller.

Endret av Syrin_Ulven
Gjest Gjest_girlie_*
Skrevet

Det er til man er myndig ja.

Skrevet

Trodde det også var noe om så lenge de studerer på vgs og bor hjemme etter fylte 18, men er ikke sikker.

Skrevet

Men barna kan søke om forlenget bidrag til de er ferdig med videregående skole. Da skal bidraget betales til barnet, ikke moren.

Gjest Gjest_Anders_*
Skrevet

Takk for svar!

Jeg hadde uansett tenkt å betale bidrag til de var ferdig med videregående skole, det synes jeg er fair siden de ikke tjener egne penger og ikke har studielån. Og jeg har ingen problemer med å betale bidraget til moren deres i den perioden heller, siden det er hun som tar de daglige utgiftene.

Lovene og reglene kan jeg forsåvidt, men dette er en situasjon som har spunnet ut av kontroll, og reglene gjelder ikke lenger. Hvis jeg da ikke skal være "drittsekk" og be NAV beregne bidraget og kutte det på 18-årsdagen. Moren deres fikk et veldig godt skilsmisseoppgjør (hun fikk all formuen og jeg fikk all gjelda, basically), jeg betaler 6000 i måneden for at mor skal ha dem halve tiden. Hennes bidrag er å vekselvis sette jentene opp mot meg og kreve at jeg skal passe på dem fordi hun ikke orker. Hele situasjonen er nå blitt så ulevelig (og ikke minst skadelig for barna) at jeg bare vil betale meg ut av det. Samtidig koker det i meg når hun er så vanvittig utspekulert og vil kreve et enda høyere bidrag på ubestemt tid for å slutte og lage bråk.

Som dere skjønner ligger det en lang historie bak... sukk. Men kanskje det beste er å la henne overta omsorgen, betale henne 10000 i måneden, og så når jentene er ferdig på skolen svitsje over til en konto som er reservert dem, og ikke moren deres? Da betaler jeg jo bidrag, bare ikke til henne, så jeg bryter jo ikke avtalen?

Skrevet

Jeg synes nå du drar på ganske bra når du kaller to jenter på 16 år for barn. Og mener dem så hjernedøde at mor kan styre dem som marionetter.

Man er to om å danse tango.

Forøvrig kan du stoppe bidraget til mor når jentene er 18 år ja. Og betale direkte til dem om de fortsatt går på skole og krever det.

Skrevet

Du skal betale barnebidrag til moren fram til barna er 18. Etter at de er 18 og fram til de er ferdig på videregående (dog ikke etter at de er 20), skal du betale bidrag direkte til barna (dette kan ikke moren "velge" å gjøre på en annen måte).

Til å fastsette bidraget vil jeg anbefale å bruke bilagskalkulatoren på nav sine sider. Er ikke moren enig i dette, kan hun ta opp det med nav.

Det høres ut som du allerede betaler for mye, og 10000 tror jeg aldri i livet du vil være pliktig til å betale.

Skrevet
Takk for svar!

Jeg hadde uansett tenkt å betale bidrag til de var ferdig med videregående skole, det synes jeg er fair siden de ikke tjener egne penger og ikke har studielån. Og jeg har ingen problemer med å betale bidraget til moren deres i den perioden heller, siden det er hun som tar de daglige utgiftene.

Lovene og reglene kan jeg forsåvidt, men dette er en situasjon som har spunnet ut av kontroll, og reglene gjelder ikke lenger. Hvis jeg da ikke skal være "drittsekk" og be NAV beregne bidraget og kutte det på 18-årsdagen. Moren deres fikk et veldig godt skilsmisseoppgjør (hun fikk all formuen og jeg fikk all gjelda, basically), jeg betaler 6000 i måneden for at mor skal ha dem halve tiden. Hennes bidrag er å vekselvis sette jentene opp mot meg og kreve at jeg skal passe på dem fordi hun ikke orker. Hele situasjonen er nå blitt så ulevelig (og ikke minst skadelig for barna) at jeg bare vil betale meg ut av det. Samtidig koker det i meg når hun er så vanvittig utspekulert og vil kreve et enda høyere bidrag på ubestemt tid for å slutte og lage bråk.

Som dere skjønner ligger det en lang historie bak... sukk. Men kanskje det beste er å la henne overta omsorgen, betale henne 10000 i måneden, og så når jentene er ferdig på skolen svitsje over til en konto som er reservert dem, og ikke moren deres? Da betaler jeg jo bidrag, bare ikke til henne, så jeg bryter jo ikke avtalen?

Du betaler så mye i bidrag nå for 2 stk at det nok ikke kan være så mye mer hun kan hente. Om du ikke har en usedvanlig høy inntekt.

Hva tjener du i Året?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...