Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke lest denne - men har lest en del andre bøker om samme tema. Jeg har lært enormt mye av dette!

Skrevet

Åh slepp meg ut! Enda en tullete bok om at alt egentlig er kvinners feil i alle ting, og bare HUN endrer seg så blir alt bra. :snurt:

Skrevet
Har ikke lest denne - men har lest en del andre bøker om samme tema. Jeg har lært enormt mye av dette!

Kan du fortelle?

Skrevet
Kan du fortelle?

Har som sagt ikke lest denne boken men har lest en del annen litteratur som går på å bevisstgjøre og endre egne uhensiktsmessige tankemønstre. For min del har dette vært tankemønstre som har handlet om å ville kontrollere, bestemme over og forandre han jeg er gift med.

Som sagt - har ikke lest akkurat denne boken.

Skrevet

Hvorfor bør alle lese den?

Skrevet
Hvorfor bør alle lese den?

Fordi den tar opp dette:

Har som sagt ikke lest denne boken men har lest en del annen litteratur som går på å bevisstgjøre og endre egne uhensiktsmessige tankemønstre. For min del har dette vært tankemønstre som har handlet om å ville kontrollere, bestemme over og forandre han jeg er gift med.

Som sagt - har ikke lest akkurat denne boken.

å ville kontrollere, bestemme over og forandre han jeg er gift med

Det er et ekstremt vanlig problem hos kvinner!

Skrevet
Fordi den tar opp dette:

Wow, du må ha vært sammen med helt sykt mange damer for å kunne trekke den konklusjonen!

Gjest brutal_mann
Skrevet
Wow, du må ha vært sammen med helt sykt mange damer for å kunne trekke den konklusjonen!

Trenger ikke det ser du. Det er bare til å løfte blikket og se rundt seg. Venner, bekjente og kollegaer. etter en ti års tid har en samlet enorme mengder erfaring og inntrykk.

Skrevet
Trenger ikke det ser du. Det er bare til å løfte blikket og se rundt seg. Venner, bekjente og kollegaer. etter en ti års tid har en samlet enorme mengder erfaring og inntrykk.

Det er veldig få som har et like bittert kvinnesyn som deg.

Men du er i godt selskap når det gjelder den generaliseringen din.

Gjest brutal_mann
Skrevet
Det er veldig få som har et like bittert kvinnesyn som deg.

Men du er i godt selskap når det gjelder den generaliseringen din.

Og en blir ikke mindre skeptisk av å alltid bli møtt med stemplet bitter. Noen gang vurdert HVORFOR så mange menn mener det samme som undertegnede? Ikke? Nei, for ansvarsfraskrivelse er den moderne norske kvinne sin grunnverdi for alt.

Skrevet
Fordi den tar opp dette:

OG utrolig flott for de som ser det selv og prøver å gjøre noe med det! Vitner om selvransakelse og selvinnsikt.

Det at man kan bli kontrollerende i et forhold kan også handle om mistillit, dessverre!

Skrevet (endret)
Og en blir ikke mindre skeptisk av å alltid bli møtt med stemplet bitter. Noen gang vurdert HVORFOR så mange menn mener det samme som undertegnede? Ikke? Nei, for ansvarsfraskrivelse er den moderne norske kvinne sin grunnverdi for alt.

Ansvarsfraskrivelse? Hvor?

Jeg stemplet deg som bitter på bakgrunn av de hundreogørten innleggene jeg har lest som du har skrevet her inne. Det er ikke særlig realt av meg, det skal jeg innrømme.

Jeg synes det er litt bittert å mene at man bare kan se på folk rundt seg, og dermed trekke konklusjonen at alle kvinner/menn er sånn eller sånn. Det vitner (for meg) om at du har vært utsatt for kjipe mennesker, og derfor tror at alle er kjipe.

Edit: Avsporing, I know.

Endret av Cho
Skrevet
OG utrolig flott for de som ser det selv og prøver å gjøre noe med det! Vitner om selvransakelse og selvinnsikt.

Det at man kan bli kontrollerende i et forhold kan også handle om mistillit, dessverre!

Jeg ser den! Klart det finnes mange grunner til at man blir kontrollerende m.m - men i mitt tilfelle var det ikke snakk om annet enn at jeg (vi) hadde seget, ubevisst, inn i et mønster som ingen av oss orket å ta tak i før det var krise. Jeg har gitt opp prosjektet med å forsøke å forandre mannen min - og det er den lureste avgjørelsen jeg har tatt på mange år. Det føles befriende - fordi ingenting av det jeg ville forandre er spesielt viktig - og jeg kan fint leve med det. Jeg kan ikke forandre ham i mitt bilde, takk og lov - det hadde vært et halsbrekkende prosjekt :)

Skrevet

Høres ut som en litt negativt vinklet bok som bare tar for seg kvinner, men jeg tror dette er en problemstilling begge parter i et forhold har godt av å være kjent med. Hvis man googler pygmalion project vil en av de første linkene gi en god beskrivelse av hva det går ut på.

I korte trekk vil det si at man etter en stund i et forhold, ofte ubevist, prøver å omforme partneren sin til å bli et slags speilbilde av seg selv.

Resultatet er da gjerne at hvis man ikke lykkes blir det mye frustrasjon av typen "ahh hvorfor lærer h*n aldri!", og hvis man lykkes sitter man der med en partner som er så lik seg selv at det blir kjedelig og gnisten dør ut.

Skrevet
Høres ut som en litt negativt vinklet bok som bare tar for seg kvinner, men jeg tror dette er en problemstilling begge parter i et forhold har godt av å være kjent med. Hvis man googler pygmalion project vil en av de første linkene gi en god beskrivelse av hva det går ut på.

I korte trekk vil det si at man etter en stund i et forhold, ofte ubevist, prøver å omforme partneren sin til å bli et slags speilbilde av seg selv.

Resultatet er da gjerne at hvis man ikke lykkes blir det mye frustrasjon av typen "ahh hvorfor lærer h*n aldri!", og hvis man lykkes sitter man der med en partner som er så lik seg selv at det blir kjedelig og gnisten dør ut.

Helt enig med deg her - dette gjelder selvsagt begge parter i et forhold. Men i mitt eget forhold (jeg er kvinne) så ser jeg klart at det først og fremst er meg som har brukt mye energi på å irritere meg, klage, kritisere og være sur for uvensentlige ting. Det førte etterhvert til taushet og tilbaketrekning for mannen min sin del.

Jeg er klar over at dette er en forenkling av et større sakskompleks. Men i et forhold der man nesten ikke snakker sammen lenger, kan slike endringer være et betydningsfullt skritt mot det å begynne å anerkjenne hverandre igjen, og komme i en mer likeverdig posisjon for kommunikasjon.

Men - jeg er enig i at det er uheldig at slike bøker ensidig vinkler kvinner i et forhold - dette burde være betydningsfull kunnskap enten man er manne eller kvinne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...