Gjest caramiacaramella Skrevet 19. februar 2010 #1 Skrevet 19. februar 2010 Jeg er en jente på 19 som nettopp har fått vite at jeg har to "fond",hvis det er det det heter. De ble opprettet av besteforeldrene mine på begge sider da jeg ble født. Jeg tror de satte inn 10000 kr på hvert fond, men jeg tror egentlig ikke de visste mye om å håndtere penger og fond og slikt. Pengene har ikke vokst i det hele tatt, det har faktisk blitt mindre. Derfor tenker jeg at jeg bør finne en annen type konto eller fond, som gjør at pengene vil vokse. Problemet er at jeg ikke vet noenting om slike ting, så derfor spør jeg om hjelp her. Hva slags konto eller fond bør jeg overføre pengene til? Og kan jeg slå sammen pengene på de to kontoene og flytte dem et annet sted? På forhånd takk for hjelp:)
Gjest Gjest_økonomen_* Skrevet 19. februar 2010 #2 Skrevet 19. februar 2010 Det kommer an på når du har bruk for pengene. Hvis du ikke har bruk for dem på 5-10 år, selg fondene og kjøp aksjeindeksfond istedenfor. Hvis du trenger pengene innen 5 år, så selg fondene og sett dem i banken
Gjest caramiacaramella Skrevet 19. februar 2010 #3 Skrevet 19. februar 2010 Det kommer an på når du har bruk for pengene. Hvis du ikke har bruk for dem på 5-10 år, selg fondene og kjøp aksjeindeksfond istedenfor. Hvis du trenger pengene innen 5 år, så selg fondene og sett dem i banken Jeg har absolutt bruk for pengene i løpet av de neste par årene. Men hva nøyaktig er et fond? Hva skiller et fond fra en konto(slik man har i banken)?
Gjest Gjest_økonomen_* Skrevet 19. februar 2010 #4 Skrevet 19. februar 2010 I et fond betaler du profesjonelle formvaltere penger for å kjøpe aksjer for pengene dine. Det er helt risikofritt å ha pengene i banken, mens det er forbundet med risiko å ha aksjer. Over lang tid, 5-10 år og mer, vil du normalt tjene mer på å eie fond, men man kan være uheldig å måtte selge fondet med tap hvis man trenger pengene raskt. Du kan også kjøpe enkeltaksjer, f eks Hafslund eller Orkla, men som sagt så ville jeg satt pengene i banken hvis jeg var deg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå