Gjest TS Skrevet 19. februar 2010 #1 Skrevet 19. februar 2010 Jeg leier nå en 3- roms leilighet. Det viser seg at det er fukt i veggen å jeg må sove på stuen til det er ordnet. Har bodd her et år med fukt på soverommet uten å vite det. huseiger tok fatt i saken med en gang. Nå må jeg sove på stuen. Å jeg får ikke brukt soverommet. det andre soverommet er veldig lite å sønnen min sover der ikke plass til meg. Fuktskadene var ordnet for et år siden men arbeidsfolkene gjorde ikke jobben sin skikkelig så nå må det gjøres på ny. Huseiger sier at dette ikke er hennes feil å at hennes forsikrings selskap ikke dekker litt av husleigen. Skal jeg betale full husleige når jeg har et mindre rom enn det jeg leier for? er jo ikke mitt problem hvem sin feil det er... huff... Hjelp...! betaler 7500 i mnd...!
feuerstein Skrevet 19. februar 2010 #2 Skrevet 19. februar 2010 Se husleielovens §2-10 og 2-11 på lovdata.no Kortversjonen er at du trolig kan holde tilbake leie tilsvarende forskjellen på den boligen du skulle hatt (full leie) og den du faktisk kan bruke, frem til problemet er løst. Beklager veldig knapt svar, skriver fra mobil.
Gjest TS Skrevet 19. februar 2010 #3 Skrevet 19. februar 2010 men huseiger ville jeg skulle betale det jeg pleier til fast tid så skulle hun betale meg tilbake om det ble aktuelt når de var ferdig. jeg syntes ikke det er riktig. men jeg vil jo ikke komme dorlig ut med henne. vil jo gjerne bo her. huff...
Gjest Gjest_Candy_* Skrevet 19. februar 2010 #4 Skrevet 19. februar 2010 Hun kan ihvertfall ikke skylde på at hun ikke får dekket det på forsikringen. Ingen forsikringer dekker slike ting. Det er huseiers ansvar at slike ting blir fikset og hun må derfor også ta alle utgifter i f.m. dette. Ellers bør du lese husleieloven og forholde deg til den. Noe også utleier må.
Gjest Glør Skrevet 19. februar 2010 #5 Skrevet 19. februar 2010 (endret) Hun kan ihvertfall ikke skylde på at hun ikke får dekket det på forsikringen. Ingen forsikringer dekker slike ting. Så lenge skaden blir dekket av forsikringsselskapet er det ganske vanlig at de også dekker tapt leieinntekt som kommer som en følge av skaden. Men det kan jo være andre grunner til at forsikringsselskapet ikke dekker dette, evt så bare prøver utleier seg, for å få dobbelt betalt. Uansett er ikke dette ts' problem, ifølge husleieloven har du krav på kompensasjon, og det er likegyldig hvordan utleier dekker dette. Noen risikoer er det med å leie ut også, og det viktige her er at du ikke skal betale for ett produkt du ikke får. Anbefaler ikke å betale inn og vente på tilbakebetaling, siden du ikke har noen garanti for at dette skjer. Informer utleier om at du kommer til å holde igjen kompensasjonen neste gang du skal betale husleie, og at du synes det er best om dere blir enige om ett beløp. Henvis til de relevante paragrafene i husleieloven. Hvis utleier ikke er med på dette må du prøve å finne ut hva det ene rommet er verdt, feks ved å se hva andre, tilsvarende leiligheter går for i området, og hva vanlig differanse er mellom ett og to soverom. Så holder du igjen dette beløpet for den perioden du ikke har kunnet bruke rommet, og setter det inn på en egen konto, slik at du kan vise dokumentasjon på dette dersom du blir forsøkt kastet ut, trukket for forliksrådet ol. Ikke bruk av disse pengene før dere har kommet til enighet, eller saken evt har vært oppe forliksrådet. Det at du har disse pengene stående vil også styrke din versjon av saken, dersom det blir en rettslig tvist, siden utleier da ikke kan fremstille det som at du bare har vært en dårlig betaler. Endret 19. februar 2010 av Glør
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2010 #6 Skrevet 19. februar 2010 men huseiger ville jeg skulle betale det jeg pleier til fast tid så skulle hun betale meg tilbake om det ble aktuelt når de var ferdig. jeg syntes ikke det er riktig. men jeg vil jo ikke komme dorlig ut med henne. vil jo gjerne bo her. huff... Hva er problemet ditt? Leste du ikke feuersteins svar? Han har rett, så kutt ut idiotiet "men huseier sier at...." hvis du er så svak og ettergivende, så fortjener du å betale mer enn du skal...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå