Gjest annen gjest Skrevet 19. februar 2010 #1 Skrevet 19. februar 2010 Kan tenke meg støpte benkeplater i betong på bad og på kjøkken. Noen som vet framgangsmåten for hvordan disse lages? Har gode kontakter med flinke betongfolk i anleggsbransjen, men de er usikre på hvordan man lager slike finere benkeplater.
Gjest knolf Skrevet 19. februar 2010 #2 Skrevet 19. februar 2010 Kan tenke meg støpte benkeplater i betong på bad og på kjøkken. Noen som vet framgangsmåten for hvordan disse lages? Har gode kontakter med flinke betongfolk i anleggsbransjen, men de er usikre på hvordan man lager slike finere benkeplater. Vi kontakta en fabrikk som lager trapper i betong. De lagde en ramme - armerte godt - og støpte. Etterpå slipte de med ekstremt fint papir. Det ble dritfint. Får masse skryt
Gjest annen gjest Skrevet 19. februar 2010 #3 Skrevet 19. februar 2010 Hva behandles betongbenken med etterpå da? Betong suger jo godt med vann.
Gjest gjestepesten Skrevet 19. februar 2010 #4 Skrevet 19. februar 2010 Hva behandles betongbenken med etterpå da? Betong suger jo godt med vann. Jeg mener å huske at jeg leste ett eller annet sted at benkeplater i betong kan varmebehandler, slik at sandkornene "smelter" i overflaten og skaper en tett og glatt overflate. I tillegg leste jeg i siste utgave av BoligPluss (nr 3/2010) at du kan overflatebehandle med "et spesialmiddel for betong og terrazzo" ca en gang i måneden for å gjøre daglig renhold enklere. Det står ikke nærmere presisert hva dette spesialmiddelet er, navn eller produsent, så det gjelder vel bare å forhøre seg hos dem som kan sånt Lykke til hvis du går for den løsningen- det er utrolig fint!
Gjest gjestina Skrevet 19. februar 2010 #5 Skrevet 19. februar 2010 Dette hørtes interessant ut! Hva koser en slik løsning da?
Gjest annen gjest Skrevet 20. februar 2010 #6 Skrevet 20. februar 2010 Jeg mener å huske at jeg leste ett eller annet sted at benkeplater i betong kan varmebehandler, slik at sandkornene "smelter" i overflaten og skaper en tett og glatt overflate. I tillegg leste jeg i siste utgave av BoligPluss (nr 3/2010) at du kan overflatebehandle med "et spesialmiddel for betong og terrazzo" ca en gang i måneden for å gjøre daglig renhold enklere. Det står ikke nærmere presisert hva dette spesialmiddelet er, navn eller produsent, så det gjelder vel bare å forhøre seg hos dem som kan sånt Lykke til hvis du går for den løsningen- det er utrolig fint! Lurer på hvordan de varmebehandler betongen. Hørtes litt slitsomt ut å overflatebehandle benken så ofte. Disse betongbenkene må være ekstremt tunge. Lurer på hvor mye en ca 4 cm betongplate på 1 m2 veier. Er det feks mulig å løfte en 5 m2 lang betongplate uten maskiner? Aner ikke hva det koster, blir det aktuelt lager vi den i så fall selv og da regner jeg med den blir ganske billig.
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2010 #7 Skrevet 22. februar 2010 Lurer på hvordan de varmebehandler betongen. Hørtes litt slitsomt ut å overflatebehandle benken så ofte. Disse betongbenkene må være ekstremt tunge. Lurer på hvor mye en ca 4 cm betongplate på 1 m2 veier. Er det feks mulig å løfte en 5 m2 lang betongplate uten maskiner? Aner ikke hva det koster, blir det aktuelt lager vi den i så fall selv og da regner jeg med den blir ganske billig.
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2010 #8 Skrevet 22. februar 2010 Disse betongbenkene må være ekstremt tunge. Lurer på hvor mye en ca 4 cm betongplate på 1 m2 veier. Er det feks mulig å løfte en 5 m2 lang betongplate uten maskiner? Tettheten til betong er 2,3 tonn pr. kubikkmeter. En kvadretmeter med tykkelse 4 cm veier da 92 kg. Vil anta at dette medfører behov for forsterkninger i underlaget...
Gjest annen gjest Skrevet 23. februar 2010 #9 Skrevet 23. februar 2010 Tettheten til betong er 2,3 tonn pr. kubikkmeter. En kvadretmeter med tykkelse 4 cm veier da 92 kg. Vil anta at dette medfører behov for forsterkninger i underlaget... Underlaget er betong så det er vel ikke der problemet ligger. Problemet er vel mer å få løftet betongbenken/-bordet inn i huset. Og flytte på den når jeg skal ha helgevasken. Tror jeg skrinlegger hele betongbenken.
Gjest Smaragd Skrevet 23. februar 2010 #10 Skrevet 23. februar 2010 Tror det heter polert betong når du får den glatte flaten...
Sniktitt Skrevet 23. februar 2010 #11 Skrevet 23. februar 2010 Du kan smøre selve betongplaten med et middel som heter Lithurin lakk(betongherder). Primes først og så ett par lag lakk. Samme som man kan smøre på pusset betonggulv i garasjer. En forholdsvis dyr løsning, men blir meget pent. Men som en "annen gjest" sier så er nok det største problemet å få flyttet platen inn i huset. Men ingenting er umulig
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå