Gjest Gjest_Ida_* Skrevet 19. februar 2010 #1 Del Skrevet 19. februar 2010 Hei! Jeg lurer på hva mine rettigheter som samboer er når det foregår utleggsforetning mot min samboer. Jeg har ikke noe gjeld. Jeg har solgt min TV og flere av mine ting da vi flyttet sammen for at vi ikke trengte to av hver ting. Hvis kreditorene kommer og tar fra samboeren min, vil det jo si det samme som at de samtidig stjeler fra meg. Hva kan jeg gjøre i en slik situasjon? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest regine ii Skrevet 19. februar 2010 #2 Del Skrevet 19. februar 2010 Hans ting er hans ting. Dermed kan kreditorene ta TVen, selv om du solgte din egen fordi dere ikke trengte to. Selv om det også går utover deg. DINE ting kan de ikke ta. Når dere er samboere så eier hver enkelt sine ting alene. Noe har dere muligens kjøpt i fellesskap, og da kan kreditorene ta "halvparten" av det. mitt standardråd: ta kontakt med advokat. Da sikrer du dine rettigheter og VET hva som er riktig og galt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Ida_* Skrevet 19. februar 2010 #3 Del Skrevet 19. februar 2010 Når dere er samboere så eier hver enkelt sine ting alene. Noe har dere muligens kjøpt i fellesskap, og da kan kreditorene ta "halvparten" av det. Men hva skjer dersoom de tar en ting som vi har sammen? De kan jo ikke skjære en sofa i to.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Glør Skrevet 19. februar 2010 #4 Del Skrevet 19. februar 2010 Vanligvis tar de ikke sånne ting som tv og sofa, jeg har aldri hørt om at det skjer en gang. Det de er ute etter er dyre ting, med høy og stabil salgsverdi som bil, bolig osv. Vanlig innbo har for det første ingen salgsverdi, og det er heller ikke meningen at man skal sitte på gulvet og spise kald grøt om man har gjeld. Jeg har hatt samboer med gjeld i mange år, og har aldri opplevd at de kommer hjem til oss i det hele tatt. Ved utleggsforetning kikker de stort sett bare på ligninga etter større verdier, og sender tvangstrekk til evt arbeidsgiver. Går dere til innkjøp av større ting i fremtida kan du alltids sikre deg ved å sette kvitteringer eller eierskap i ditt navn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå