Gå til innhold

Boliglån alene selv om jeg er gift?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Håper noen kan hjelpe meg litt her...

Min mann og jeg leier bolig per i dag, men vi har lyst til å kjøpe vårt eget. Problemet er at min mann har flere betalingsanmerkninger og han har ikke mulighet til å ta opp noe lån på en god stund frem over. Det jeg lurer på er om det er mulig for meg å få boliglån alene og evnt hvor mye? Har en brutto inntekt på ca 24500,- pr mnd... Håper jeg har fått med meg alt av nødvendig info nå.

Takker for svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det skulle ikke være noe problem det, eneste problemet er vel at du ikke får så høyt lån (regnet årsinntekten din til ca 294 000,-, og siden banker vanligvis gir ca 2,5-3x inntekt vil det si et lån på rundt maks 900 000,- hvis du ikke har annen gjeld).

Skrevet

Husk bare på at din mann ikke kan ha hjemmel i boligen du kjøper. Skal han ha det, må han være enten medlånetager eller realkausjonist. Med betalingsanmerkninger kan han ikke være noen av delene.

Gjest womenwomen
Skrevet
Hei.

Håper noen kan hjelpe meg litt her...

Min mann og jeg leier bolig per i dag, men vi har lyst til å kjøpe vårt eget. Problemet er at min mann har flere betalingsanmerkninger og han har ikke mulighet til å ta opp noe lån på en god stund frem over. Det jeg lurer på er om det er mulig for meg å få boliglån alene og evnt hvor mye? Har en brutto inntekt på ca 24500,- pr mnd... Håper jeg har fått med meg alt av nødvendig info nå.

Takker for svar.

Hadde jeg vært DEG hadde jeg ikke våget å inngå noen felles økonomiske gjensidig avhengighet / forpliktelser sammen m / huskjøp med en mann som har betalingsanmerkninger og derfor ikke får lån av bankene . Bare dette - forteller jo at fyren prioriterer feil sine penger og ikke er voksen og ansvarlig nok økonomisk . Alltså ikke helt til å " stole på " når det gjelder ØKONOMI .

Tenk deg det marerittet du kanskje vil få oppleve som samboer / huseier sammen med han - når DU må betale hans del av regningene også - forde han sier han er blakk ?

Du blir pent nødt til å bare betale da - for å ikke miste hjemmet ditt .

Har bad feeling med denne karen din - og tror han kan utnytte deg økonomisk , dersom de kjøper hus sammen med han . Da er du litt fastlåst og avhengig av å stole på din partner økonomisk sett . Må være et mareritt å ha felles huslån , strømregninger , renovasjon/ eiendomsskatt regninger o.l med en som ikke klarer å betale sin del av dette - forde de ikke klarer å styre sin egen økonomi . Dette har han jo " bevist " ovenfor bankene og andre långivere at han ikke kan . Er jo en grunn til at de ikke vil gi han lån .... tenk over det NØYE . Kanskje er det best å bare leie mens du er sammen med han . Da er det lettere å dra - om det oppstår problemer i forholdet også ... Hilsen WW

Gjest womenwomen
Skrevet
Hadde jeg vært DEG hadde jeg ikke våget å inngå noen felles økonomiske gjensidig avhengighet / forpliktelser sammen m / huskjøp med en mann som har betalingsanmerkninger og derfor ikke får lån av bankene . Bare dette - forteller jo at fyren prioriterer feil sine penger og ikke er voksen og ansvarlig nok økonomisk . Alltså ikke helt til å " stole på " når det gjelder ØKONOMI .

Tenk deg det marerittet du kanskje vil få oppleve som samboer / huseier sammen med han - når DU må betale hans del av regningene også - forde han sier han er blakk ?

Har bad feeling med denne karen din - og tror han kan utnytte deg økonomisk , dersom de kjøper hus sammen med han . Da er du litt fastlåst og avhengig av å stole på din partner økonomisk sett . Må være et mareritt å ha felles huslån , strømregninger , renovasjon/ eiendomsskatt regninger o.l med en som ikke klarer å betale sin del av dette - forde de ikke klarer å styre sin egen økonomi . Dette har han jo " bevist " ovenfor bankene og andre långivere at han ikke kan . Er jo en grunn til at de ikke vil gi han lån .... tenk over det NØYE . Kanskje er det best å bare leie mens du er sammen med han . Da er det lettere å dra - om det oppstår problemer i forholdet også ... Hilsen WW

NB ! Å kjøpe hus sammen med noen er en langsiktig investering og en nokså " alvorlig sak " ...!

Og det er ikke så lett å komme ut av det forholdet heller om det går dårlig og det skjer tillitsbrudd - når man er gjensidig økonomisk avhengige av hverandre heller . Tenkt over det også ? Etter du har kjøpt hus med noen - er du så godt som " gift med han " for å regne , ja mer budet til han også økonomisk . Kan fort føles som en tvangstrøye ...he he Syns huskjøp er mer " bindene " enn ekteskap jeg da .... Er lettere å skille seg og underskrive noen papirer ...enn å selge hjemmet sitt faktisk , som man faktisk er glad i og knyttet til og ofte uvillig til . Vil du havne i den situasjonen ? Er du klar til å binde deg til han på så " lang sikt " ? Tenk over fordelene ved å være FRI og bare leie . Da er det enkelt å gå - om forholdet ikke fungerer . Noe annet er det å rydde opp om man har masse økonomiske ting som binder dere sammen . Et forferdelig arbeid å rydde opp i om det blir brudd ...Pass i hvertfall på at fyren er til å stole på økonomisk i det minste ...før du kjøper noe sammen med han !

Skrevet

Nå hadde jeg ikke tenkt å gå inn på den diskusjonen som du starter her, jeg sier jo at han ikke har mulighet til å ta opp lån inoen bank, og jeg lurer derfor på om det er mulig for meg å ta opp eget lån for å eie noe selv, selv om jeg er sammen med han. Utrolig at du klarer å lese av det lille innlegget jeg skriver at han utnytter meg økonomisk. hehe.. jaja, poenget var ihvertfall at jeg ville kjøpe eget selv om jeg er gift.

Gjest brutal_mann
Skrevet

Bytt mann. Det er det enkleste for fremtidige boliglån og andre økonomiske disposisjoner.

Skrevet
Bytt mann. Det er det enkleste for fremtidige boliglån og andre økonomiske disposisjoner.

Ja, det høres fornuftig ut, jeg skiller meg i stedet for å prøve å ta opp boliglån selv...

Skrevet

I banken jeg jobber ville du hvertfall ikke som gift fått lov til å ta opp lån alene. Din ektemann måtte stått som medlånetaker på lånet (noe som hadde resultert i avslag pga betalingsanmerkningene)

Skrevet
I banken jeg jobber ville du hvertfall ikke som gift fått lov til å ta opp lån alene. Din ektemann måtte stått som medlånetaker på lånet (noe som hadde resultert i avslag pga betalingsanmerkningene)

Det er vel tull?

Jeg fikk da lån til hytte jeg og stod alene på lånepapirene.

Gjest Gjest_Stella_*
Skrevet

Da lurer jeg virkelig på hvilken bank du jobber i :ler:

Jeg har vært gift i 20 år, men huslånet (og huset) vårt har alltid stått i mitt navn. Det er noe du velger selv når du følger ut lånesøknaden.

Gjest brutal_mann
Skrevet
Ja, det høres fornuftig ut, jeg skiller meg i stedet for å prøve å ta opp boliglån selv...

Jepp. Så får du deg en mann med ryddig økonomi på veien. Sparer en for mange mange sorger.

Skrevet

Da lurer jeg virkelig på hvor du jobber. En må ikke stå som medlånetager på et lån selv om en er gift. Hvis ts ønsker å ta opp lån alene kan hun det hvis hun har hjemmel alene. Hennes mann må undertegne på lånepapirene på det punktet som det står om ektefelle i felles bolig, men han vil ikke være ansvarlig for lånet. Det er hjemlet i lovverket at ektefelle må godkjenne pantsettelse av felles bolig (med felles bolig mener jeg bolig som begge bor i)selv om ektefellen ikke har hjemmel.

Hvis begge skal ha hjemmel i boligen, må ts sin mann enten være medlånetager eller realkausjonist. Ingen av delene går hvis en har betalingsanmerkninger.

Skrevet

Hehe oi, stakkars deg som er så innmari trangsynt :)

Jeg har en samboer med betalingsanmerkninger fra flere år siden, og du vet jo ingen av grunnene til at det skjedde, men jeg kan godt forstå at det gjorde det.

Nå, derimot, har han ringt rundt til alle inkassobyråene, ordnet med nedbetalingsplan og betaler tilbake alt. Han betaler alle regninger og vi har felles økonomi, så jeg har full oversikt over hva penger går til. Han har ikke brukt penger på morsomme ting annet enn et eneste xbox-spill på flere måneder (sånn hvis du lurte så fikk han xboxen av meg), og det selv om pcn'n hans er ødelagt og han godt kunne trengt nye klær. Han prioriterer heller ikke frisør og slike ting, kjøpte heller en barbermaskin til 300 kr og gjør det på den måten i stedet for å spare penger, selv om han kanskje best liker en frisørklipp og en frisyre. Han går de 4 km til og fra byen og jobb, i stedet for å bruke penger på buss. ALT går til regninger og husleie, og han er kjempeflink til å spare inn på alt som kan spares inn.

Så ikke kom her og fortell meg at hver eneste person i verden som har betalingsanmerkning er uansvarlige drittsekker resten av livet, og at ingen av dem fortjener å stifte familie.

Det blir så dumt at jeg rett og slett må LE! :fnise:

Følte bare for å forsvare deg litt, TS. Har ingen gode svar på spørsmålet ditt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...