Gå til innhold

Hva er ditt Gudsbevis?

Anbefalte innlegg

Det er mange tråder her der forskjellige gudsbevis blir kritisert, så det behovet er dekket.

For meg personlig er det interessant å forstå hva mange oppfatter som bevis, enten det er personlige opplevelser, resonnementer eller noe annet.

Det er mulig de som tror ikke vil skrive noe på grunn av redsel for at det de tror vil bli plukket fra hverandre?

På den måten kan skeptisismen stoppe nyttig komunikasjon.

Jeg forstår min egen ateismen på den måten at jeg ikke tror, oppfatter, ser, sanser eller forholder meg til Gud. Uten at jeg har harde fakta som tilsier at det ikke finnes noen Gud.

Jeg kan altså ikke si at Gud ikke finnes, fordi jeg mangler bevis.

De fleste tror uten at de har tenkt dypt filosofisk over hvorfor de tror. Det er helt ok for meg, så jeg spør for å forstå.

Å forstå er for meg en kvalitet som gir større bredde og dybde.

Endret av Gentle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er mange tråder her der forskjellige gudsbevis blir kritisert, så det behovet er dekket.

For meg personlig er det interessant å forstå hva mange oppfatter som bevis, enten det er personlige opplevelser, resonnementer eller noe annet.

Det er mulig de som tror ikke vil skrive noe på grunn av redsel for at det de tror vil bli plukket fra hverandre?

På den måten kan skeptisismen stoppe nyttig komunikasjon.

Jeg forstår min egen ateismen på den måten at jeg ikke tror, oppfatter, ser, sanser eller forholder meg til Gud. Uten at jeg har harde fakta som tilsier at det ikke finnes noen Gud.

Jeg kan altså ikke si at Gud ikke finnes, fordi jeg mangler bevis.

De fleste tror uten at de har tenkt dypt filosofisk over hvorfor de tror. Det er helt ok for meg, så jeg spør for å forstå.

Å forstå er for meg en kvalitet som gir større bredde og dybde.

Jeg for min del ville tenke at det å kritisere et svakt "bevis" i aller høyeste grad er nyttig kommunikasjon. Når man leser det du sier, kunne man fristes til å tro at du mener ubegrunnede overbevisninger er nyttige, mens skepsis ikke er det?

Så.... hvordan er klimaet på din planet? Er du ofte på jorden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del ville tenke at det å kritisere et svakt "bevis" i aller høyeste grad er nyttig kommunikasjon. Når man leser det du sier, kunne man fristes til å tro at du mener ubegrunnede overbevisninger er nyttige, mens skepsis ikke er det?

Så.... hvordan er klimaet på din planet? Er du ofte på jorden?

På min planet bor det svært mange overtroiske mennesker.

Jeg forstår ofte ikke hva de snakker om, hvorfor de oppfatter virkeligheten så anderledes enn det jeg gjør, eller hvem de snakker med (det ser ut som om de snakker med seg selv).

På min planet føler jeg meg ofte alene som skeptiker.

Kanskje derfor jeg skriver her.

Disse menneskene er redde. Jeg tror de er spesielt redde for kritikk, skeptiske tanker, logikk, filosofi, bevis.

Jeg har en anelse hvorfor de er redde, men har ikke oversikt over hvordan f eks logikk kan slå ut i hodene på disse.

Det hadde det vært interessant å vite.

Jeg vet ikke om ubegrunnede overbevisninger er nyttig for den enkelte, men det har overlevd.

Jeg er rett og slett usikker på hva som er best for den enkelte.

For meg personlig er kristisk tenkning definitivt best.

Det nærmeste jeg har kommet svaret på hvorfor fant jeg her

Overtro lover som regel evig liv. Det samsvarer med primærfunksjon til hjernen.

Hvem tør kaste fra seg en overbevisning om evig liv?

Det er det jeg fikk ut av den linken.

Jeg ser at nesten ingen tør eller vil fortelle hvorfor de tror på Gud. Hvorfor ikke, egentlig?

Hva er de redde for?

Og, går det an å gjøre tersklen lavere for disse redde menneskene?

Endret av Gentle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at nesten ingen tør eller vil fortelle hvorfor de tror på Gud. Hvorfor ikke, egentlig?

Hva er de redde for?

Og, går det an å gjøre tersklen lavere for disse redde menneskene?

Tja kanskje fordi de ikke gidder og la seg latterligjøre fordi de tror på noe som vi ikke troende tror på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så alt som du vurderer som godt er gudsbevis, og alt som du vurderer som ondt, er bevis på djevelen?

Litt for naivt for meg gitt.

Nei, jeg ser en fantastisk verden med mennesker som kan velge å ikke følge sine innstinkter. Ett uendelig univers og helt vanvittig konstruerte kropper, en sammensatt klode med et yrende dyre- og planteliv. Jeg ser mennesker som kan reflektere og gjøre selvstendige valg, jeg ser hundrevis av dyder og gode egenskaper. Jeg ser energi og progresjon. Jeg ser mennesker som skinner, jeg ser mennesker som fokuserer på det materielle. Jeg ser gode handlinger hver dag av mennesker som er så rene at de reflekterer noe som er større enn oss. Nå ser jeg heller ikke for meg en fysisk Gud, men jeg ser for meg at det finnes noe større som er vanskelig for oss å se, en god skaperkraft om jeg kan si det slik..

Jeg ser gode egenskaper som rettes til dårlige handlinger, men jeg ser ingen beviser for noen djevel??? WHAT??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Det eneste jeg forbinner med gudsbevis er Descartes', og det er så lett å plukke fra hverandre at selv ikke den mest overbeviste religiøse person vel kan ta det seriøst!?

Men det å tro på gud, det å være religiøs, handler vel nettopp om å tro, ikke om det å ha beviser? I Descartes' gudsbevis, så virker det i grunn mest som om han trenger en tankerekke som bekrefter hans egen tro for å bli kvitt sin egen usikkerhet. Da er det vel logisk at mennesker ikke legger ut om sine gudsbevis, for enten så trenger de dem ikke fordi de har en så sterk tro, eller de er allerede usikre og legger ikke ut om gudsbeviset sitt i frykt for at det skal bli plukket fra hverandre.

Jeg tror vel neppe at ateister og troende noen gang kommer til å forstå hverandre, men det hadde jo vært fint om de kunne ha respektert hverandre da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har aldri likt ordet religiøs det har en slik negativ klang over seg. Jeg har mer sansen for mennesker som sier de er åndelige en de som er religiøse.

Uansett om jeg ikke tror det de tror

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å tro på Gud er egentlig ikke noe du velger.

Troen blir gitt deg som en gave fra Gud. For noen er det vanskeligere å ta imot denne gaven enn for andre, dvs. å tro.

Det forstår jeg godt - alle kan tvile. Men salig er den som tror, sier Gud likevel.

Dersom du kan tro at Guds sønn har tatt på seg alle menneskers synd og gått i døden for våre synder - er du Gud sitt hellige folk.

Å være hellig for Gud forplikter, selv om vi alle er mennesker som synder både gjennom det vi gjør og det vi uttaler.

For alle som ønsker å oppleve Guds nåderike kjærlighet i hverdagen, anbefaler jeg www.bibelen.no eller Andakten på NRK P1 hver morgen kl 08.17. Fellesskap med andre hjelper også, så ta gjerne kontakt med din menighet. Da kan du kanskje oppleve å møte "ditt Gudsbevis" uten å bli overtalt til å tro, for det blir feil - syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest VinglePetter
Nå ser jeg heller ikke for meg en fysisk Gud, men jeg ser for meg at det finnes noe større som er vanskelig for oss å se, en god skaperkraft om jeg kan si det slik..

Nå har vel den kraften du beskriver både en lys og en mørk side, har den ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vel den kraften du beskriver både en lys og en mørk side, har den ikke?

Det finnes ikke mørke, bare mangel på lys... det er hva jeg tror!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest VinglePetter
Det finnes ikke mørke, bare mangel på lys... det er hva jeg tror!

Men Anakin Skywalker ble til Darth Vader takket være den mørke siden av denne kraften du beskriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Anakin Skywalker ble til Darth Vader takket være den mørke siden av denne kraften du beskriver.

Da kan det virke som det er en annen kraft det er snakk om ;)

Jeg har heller aldri sett Star Wars..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det flere forskjellige krafter ute og går?

For oss som tror på Gud er det hvertfall det. Det står rett ut i Bibelen om andre makter/ånder/guder, men at man skal holde seg borte fra dette om man vil holde seg nær Gud...

Anyway. Gudstroen min er vel i hovedsak en indre overbevisning, en tro, da det for meg ikke er rett å prøve å lete etter bevis.

Likevel blir det et klart og tydelig bevis for meg, da jeg ble helbredet. Jeg ble bedt for i en kristen forsamling, og smertene og sykdommen forsvant umiddelbart. Ifølge legen var dette også uforståelig og uforklarling, men like fullt virkelig. Han var ikke i tvil om prøvene som ble tatt FØR helbredelsen, og ei heller etterpå.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt "gudsbevis" var et lysende hvitt kors på veggen, skarpere enn å stirre inn i lysrør, men ikke blendende. Det etterlot et falmet merke i stofftapetet i over et år, inntil jeg pusset opp. Etter det har jeg hatt en serie "bekreftelser", men jeg gidder ikke sitte her å forsvare eller forklare noe- Fordi dette er personlige opplevelser, og mange av dem dypt inne i privatsfæren, som vil behøve en utlevering av private detaljer som ikke er aktuelt å gjøre på nettet. Men det besvarer i alle fall åpningsinnlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss som tror på Gud er det hvertfall det.

Du kan ikke svare for alle som tror på Gud, vel?

Jeg tror på Gud, men jeg tror også på enhet..

Er det avgudsdyrking du her snakker om? Hvis jeg f.eks mediterer med et Mantra så påkaller jeg en annen Gud enn den du retter deg mot? Jeg mener det bare finnes en Gud og at alle religioner er en manifestasjon av denne ene. Og at det finnes mange rette veier som leder dit..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Du kan ikke svare for alle som tror på Gud, vel?

Jeg tror på Gud, men jeg tror også på enhet..

Er det avgudsdyrking du her snakker om? Hvis jeg f.eks mediterer med et Mantra så påkaller jeg en annen Gud enn den du retter deg mot? Jeg mener det bare finnes en Gud og at alle religioner er en manifestasjon av denne ene. Og at det finnes mange rette veier som leder dit..

Beklager! For oss som tror på den SANNE Gud, mente jeg. Abraham, Isak og Jakob's Gud. Moses og David's Gud. Den Gud som taler gjennom Bibelen.

Så jo, jeg kan svare for alle som tror på ham. Ikke på hva de tror, men på hva den troen de i tilfelle later til å ha, men ikke virkelig har kjennskap til, hvis de ikke tror på Bibelen. Det står svart på hvitt i Bibelen at det finnes mange flere krefter.

Så jeg snakket for "oss" kristne mennesker som tror på Gud, Jahve, Jeg er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager! For oss som tror på den SANNE Gud, mente jeg. Abraham, Isak og Jakob's Gud. Moses og David's Gud. Den Gud som taler gjennom Bibelen.

Så jo, jeg kan svare for alle som tror på ham. Ikke på hva de tror, men på hva den troen de i tilfelle later til å ha, men ikke virkelig har kjennskap til, hvis de ikke tror på Bibelen. Det står svart på hvitt i Bibelen at det finnes mange flere krefter.

Så jeg snakket for "oss" kristne mennesker som tror på Gud, Jahve, Jeg er.

Har du sitater på dette hvor det står svart på hvitt? Mener du det finnes mer enn en skaper? Og evt. hvorfor skulle denne ene skaperene skape andre krefter som du "ikke skal tro på" eller vende deg mot?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sitater på dette hvor det står svart på hvitt? Mener du det finnes mer enn en skaper? Og evt. hvorfor skulle denne ene skaperene skape andre krefter som du "ikke skal tro på" eller vende deg mot?

Nei, ikke mer enn én skaper. Men flere krefter, eksempelvis Satan, som vi kan gi makt ved å velge dem/vende oss fra Gud. Men det er ingen fare så lenge man er på lag med den sterkeste, Gud, Jahve, ja, du vet hvem jeg snakker med.

Sitater, eller rettere sagt bibelvers har jeg, men ikke for hånden for øyeblikket, og i og med at jeg ikke er en reser akkurat der kan det ta litt tid, men straks:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite utvalg:

3 Mos. 17,7

2 Kong. 23,8

Sal 106,37

Matt 7,22

Matt 9,34

Matt 10,8

Matt 12,24

Mark 3,22

Luk 4,41

Luk 13,32

1.kor 10,20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...