Gå til innhold

Hva er ditt Gudsbevis?

Anbefalte innlegg

Filosofisk sett er det to grunner til å tro på Gud, enten basert på et resonnement, eller en indre overbevisning om at Gud finnes.

Basert på et resonnement trenger man et Gudsbevis.

Hva oppfatter du som ditt Gudsbevis?

Jeg kan starte med mitt:

Alt som beveger seg trenger en beveger.

Den som startet den første bevegelse er Gud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Filosofisk sett er det to grunner til å tro på Gud, enten basert på et resonnement, eller en indre overbevisning om at Gud finnes.

Basert på et resonnement trenger man et Gudsbevis.

Hva oppfatter du som ditt Gudsbevis?

Jeg kan starte med mitt:

Alt som beveger seg trenger en beveger.

Den som startet den første bevegelse er Gud.

Det er et svakt bevis, etter min mening, og er egentlig bare en nødløsning på den uendelige regressen man havner i når man leter etter årsaker til årsaker, til årsaker, til årsaker, etc, etc. Selve kausalitetsbegrepet er problematisk, siden det strengt tatt bunner i observasjon av hendelser som forekommer i en bestemt tidsmessig rekkefølge og fysisk nærhet til hverandre. Vi vet ikke mye om årsaker. Vi kan ikke observere selve den interaksjonen som utgjør årsaken, overføringen av energi, e.l. Den innsikten har avfødt en hel vitenskapsfilosofisk retning, positivismen, som sier at man skal begrense seg til observasjon av hendelser, og beskrive sammenfall mellom hendelser, ikke årsaker, siden teorier om kausalitet forutsetter at man gjør antakelser om noe som strengt tatt ikke er observerbart eller egentlig verifiserbart. Selv den vitenskaplige "verifiseringen" av et årsaksforhold skjer gjennom en analyse av korrelasjon, gjennom en av flere statistiske metoder for å sammenligne faktiske observasjoner med predikerte hendelser, og vurdere hvor godt prediksjonen passer med observasjonen.

Så, summa summarum: Å si at Gud er den første beveger, er bare å si at man ikke utholder å ikke ha en forklaring på hvordan det hele begynte. Man ønsker en fortelling om en sluttet årsaksrekke.

Og hvordan man går fra det til f.eks Bibelens Gud er en historie for seg. Hva er beviset for DEN figuren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er beviset for DEN figuren?

Nettopp. Selv om det skulle vise seg å være en skaper bak universet, (selv om dette strider mot all logikk), så er det fortsatt et utall religioner som har patent på denne forklaringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud handler ikke om bevis. Gud handler om tro

personlig så synes jeg det er uviktig om Gud eksisterer eller ikke

Bra sitat.

"If I decide to be an idiot, then I'll be an idiot on my own accord" ;)

Endret av Larsern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra sitat.

"If I decide to be an idiot, then I'll be an idiot on my own accord" ;)

Jeg regner med at det bare var en komentar til sitatet. Og ikke en måte og kalle meg idiot på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er selv ateist, men erfarer at de fleste rundt meg har en eller annen tro.

Mange tror uten gudsbevis, mens andre har noe de bruker som bevis for sin gud.

Poenget med denne tråden er å forstå hva mennesker oppfatter som gyldig gudsbevis for sin egen del.

Egentlig vet jeg ikke heller om det beste for mennesket er å være rasjonell i alt, det er mye som tyder på at gudstro gir fordeler som ateister ikke har. F eks ro, trygghet, fellesskap.

Så dere troende: Hva er ditt beste Gudsbevis?

Jeg nevner en til av mine favoritter:

Ingenting kan bli til av seg selv. Siden universet eksisterer, må det ha blitt forårsaket av noe. Dette noe er Gud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig vet jeg ikke heller om det beste for mennesket er å være rasjonell i alt, det er mye som tyder på at gudstro gir fordeler som ateister ikke har. F eks ro, trygghet, fellesskap.

Jeg er rolig som søren jeg, fordi jeg slipper å stresse med å leve opp til forventningene til en gud som med viten og vilje har skapt meg på en sånn måte at jeg ikke er bra nok. Dessuten finner jeg masse, fascinasjon og inspirasjon ved å se verden for det den virkelig er. Takknemlighet føler jeg også, ikke fordi en eller annen fyr i toga og sandaler er glad i meg, men fordi jeg får oppleve så mye spennende, får se hvordan denne fantastiske planeten fungerer, fordi jeg har en kropp som er så kompleks og smart at det aldri slutter å forundre meg.

Fellesskap mangler det ihvertfall ikke på, senest i går var jeg og drakk øl med en gjeng med skeptikere. Om jeg vil ha fellesskap utover det så trenger jeg ikke gå til religionen, jeg har familien min, venner, medstudenter, folk med lik politisk tilhørighet og så videre.

Dette med gudsbevis er det vel omtrent like mange forklaringer på som det er troende, men jeg har lagt merke til at mange påpeker at de "bare vet". Det har vel kanskje noe med sterke personlige oppøevelser å gjøre, hva vet vel jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting kan bli til av seg selv. Siden universet eksisterer, må det ha blitt forårsaket av noe. Dette noe er Gud.

Hva om universet vårt kun er et lite subsett av et uendelig multivers som alltid har eksistert? I et slikt scenario vil vårt univers kunne oppstå som en kvantefluktuasjon uten at det trenger å tilføres ekstern energi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det står i bibelen at Gud kan tale til deg om natten. Jeg har faktisk opplevd det i drømme. Det er mitt Gudsbevis.

Det beste så langt, selv om dette bare er en subjektiv opplevelse som ikke kvalifiserer som bevis for andre enn deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste så langt, selv om dette bare er en subjektiv opplevelse som ikke kvalifiserer som bevis for andre enn deg selv.

So? Tråden heter jo: "Hva er ditt gudsbevis." :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

So? Tråden heter jo: "Hva er ditt gudsbevis." :gjeiper:

Så? Tråden heter jo "Hva er ditt gudsbevis?"

*flisespikke* ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv ateist, men erfarer at de fleste rundt meg har en eller annen tro.

Mange tror uten gudsbevis, mens andre har noe de bruker som bevis for sin gud.

Poenget med denne tråden er å forstå hva mennesker oppfatter som gyldig gudsbevis for sin egen del.

Så dere troende: Hva er ditt beste Gudsbevis?

Som ateist, hvilken gud er det du tror på?

Mammon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Mammon?

Det er der du tar grunnleggende feil, KR-øst. Det å være ateist, innebærer bare fravær av tro, verken mer eller mindre. Du ser ut til å ha veldig vanskelig for å forstå hva dette innebærer.

Jeg blir veldig frustrert når jeg leser bl.a. en del ting du har lenket til, idet de har som premiss at alle mennesker har en eller annen tro de følger; er det ikke Gud, så er det Darwin, Mammon, eller lignende. Dette premisset er grunnleggende feil, og dermed blir alt som ellers står i artikkelen også feil.

Er det så umulig å forstå at andre kan ha en helt annen verdensoppfatning enn deg? I såfall er det fascinerende, idet ateister og andre som ikke deler din verdensoppfatning overhodet ikke har problemer med å oppfatte at du ser ting annerledes. Så hvorfor er dette så vanskelig for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det umulig at noe eksisterer uten å bli skapt?

Selvsagt er det naturlig for oss mennesker, (fødsel-død, skapelse-ødeleggelse), å tilegne alt vi observerer disse egenskapene, men det betyr ikke at selve universet, eller masse/energi-relasjoner (E=mc^2), trenger å ha disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest VinglePetter
Jeg bare ser meg rundt, jeg :D

Så alt som du vurderer som godt er gudsbevis, og alt som du vurderer som ondt, er bevis på djevelen?

Litt for naivt for meg gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mammon?

Ateister tror ikke på noen Gud. Dette var noe jeg trodde alle var klar over

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...