Gå til innhold

Landet av olje.

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Martin_*
Skrevet

Jeg kom hjem en dag i desember. Fra Afghanistan. Jeg tenkte det holdt med den ene turen. Den var tøff nok. Jeg husker jeg gikk fra flytoget, ut av hovedstasjonen, og ut på Karl johan. Jeg gikk oppover for å ta T-banen fra National. Jeg gjorde det fordi jeg ville suge inn inntrykk. Være hjemme. Jeg stoppet opp og betalte litt her og litt utfra hva som fantes. Av underholdning og tiggere. Jeg hadde tømt minibanken. Av en eller annen grunn følte jeg at det å ha penger i lomma var tryggere.

Jeg kom hjem og alle ville vite hvordan jeg hadde hatt det. Der startet problemene mine. Det var vanskelig å forklare hva som hadde skjedd. Jeg ønsket ikke det. Jeg sover ikke. Planer om å starte på studier etter denne turen, er nå lagt på is.

Fordi jeg drar tilbake. det er altfor mange der jeg savner. Jeg var ute med alle gutta og vi hadde det kjempegøy. Men jeg føler meg ikke som en av dem lenger.

Det begynner å bli enda tøffere i Afghanistan samtidig som det roer seg i Irak.

Jeg vet ikke, men jeg tror jeg er behøvd. Jeg er god til å forstå situasjoner.

Jeg har sittet og sett på og snakket med så mange gjevnaldrende og jeg forstår rett og slett ikke hva mange snakker om. Penger er ikke lenger noe som skapes men som kommer?

Jeg har sett så mange barn med sprukne lepper og ribbein for alle til å telle. Det er jo ikke rart når en rakett til bruk i et hylster over skulderen koster ett års arbeid for folk flest.

Jeg lar studiene ligge og jeg drar tilbake. Hvorfor spør mange. Jeg hører ikke hjemme her akkurat nå, er mitt svar.

Noen bruker hele uken til å tenke på hva som skal skje til helgen. Og det er sikkert fint. Jeg tenker på alle de små barna jeg møtte og som jeg håper jeg på en måte hjalp. Jeg har opplevd å få urinflekker i uniformsbuksa. Jeg tør å innrømme det fordi jeg er ingen supermann. Bare en vanlig mann.

Men jeg smiler til alle mine venner og alle jeg kjenner. De har viktige ting som skjer de forvandles fra ungdom til voksne. Snart kommer høyere utdanning.

Men mascaren for jenter og pasten for gutter vil fortsatt bety mye:)

Jeg håper jeg kan bety noe for noen i en situasjon hvor hverken jeg eller andre har peiling på om det er farlig eller ikke og om vi hvert øyeblikk kan bli skutt, men noen liv - noen svarte nydelige øyne - er verdt det. Spesielt når vi kommer tilbake til leiren og jeg føler meg som en virkelig mann:)Jeg sover dårlig nå. Jeg la meg ti og våknet to. Men det er ikke viktig. Hva som er viktig akkurat nå er hva jeg kan gjøre. Så kan jeg sikkert sitte med konjakken når jeg er 40 og forklare alt.

Vi kjører en runde til nå og forhåpentligvis kan jeg blende bedre inn neste gang jeg kommer tilbake til landet med olje:)

Kanskje jeg til og med kan få noen av mine venner til å innse at sko og paste ikke endrer verden:)

Martin

Videoannonse
Annonse
Gjest gjestepesten
Skrevet

Du er uhyggelig viktig! Tusen takk for påminnelsen om verdens uforståelige urettferdighet.

Jeg kan kjenne igjen noen av tankene dine. Ikke fordi jeg på noen måte har vært ute i verden eller gjort noen stor forskjell på noen måte. Men jeg har slitt med depresjon og angst i hele mitt voksne liv, og i depressive perioder er det ganske vanlig å stå ansikt til ansikt med de store spørsmålene i livet. Det er opplevelser som gjør at livet i Norge fremstår som meningsløst, trivielt, overfladisk og simpelt. Samtidig så er det vel sånn at vi tilpasser oss omgivelsene. Når alle egentlige utfordringer er ryddet av veien for oss i Norge (vi er trygg, vi har helsehjelp, vi har trygdesystem, vi har et stort offentlig hjelpeapparat og er i bunn og grunn sikret uansett hva som skjer. Nesten), så må vi skape vår egen mening. For kanskje forsvinner meningen litt i all tryggheten vi skaper i dette samfunnet? Vet ikke om det er noen mening i det jeg skriver- det er bare et overtrøtt forsøk på å samle noen tanker.

Jeg ønsker deg lykke til på ferden, og helt uten å være kristen har jeg likevel lyst til å si "gud være med deg". I skyttergravene finnes ingen ateister! :)

Gjest Gjest_Martin_*
Skrevet

Tusen takk. Jeg er ikke så veldig troende selv, men jeg har opplevd situasjoner hvor jeg desperat har bedt om hjelp fra åndelige makter:)

Det man må prøve å forstå i Norge er at problemer vil alltid dukke opp. Selv når man har 100 millioner. Når man innser hvor små problemer man egentlig har, sammenlignet med andre, så er man på rett vei:)

Skrevet

Jeg tror ikke sivilister flest kan virkelig forstå, men det er alltid godt å se dem godta.

Ta vare på deg selv Martin, kanskje møtes vi en tur i fremtiden.

Skrevet
Jeg kom hjem en dag i desember. Fra Afghanistan. Jeg tenkte det holdt med den ene turen. Den var tøff nok. Jeg husker jeg gikk fra flytoget, ut av hovedstasjonen, og ut på Karl johan. Jeg gikk oppover for å ta T-banen fra National. Jeg gjorde det fordi jeg ville suge inn inntrykk. Være hjemme. Jeg stoppet opp og betalte litt her og litt utfra hva som fantes. Av underholdning og tiggere. Jeg hadde tømt minibanken. Av en eller annen grunn følte jeg at det å ha penger i lomma var tryggere.

Ari? :sukk:

Gjest brutal_mann
Skrevet

Det er bra at en finner en mening med sitt liv :)

Skrevet (endret)
Du er uhyggelig viktig! Tusen takk for påminnelsen om verdens uforståelige urettferdighet.

Jeg kan kjenne igjen noen av tankene dine. Ikke fordi jeg på noen måte har vært ute i verden eller gjort noen stor forskjell på noen måte. Men jeg har slitt med depresjon og angst i hele mitt voksne liv, og i depressive perioder er det ganske vanlig å stå ansikt til ansikt med de store spørsmålene i livet. Det er opplevelser som gjør at livet i Norge fremstår som meningsløst, trivielt, overfladisk og simpelt. Samtidig så er det vel sånn at vi tilpasser oss omgivelsene. Når alle egentlige utfordringer er ryddet av veien for oss i Norge (vi er trygg, vi har helsehjelp, vi har trygdesystem, vi har et stort offentlig hjelpeapparat og er i bunn og grunn sikret uansett hva som skjer. Nesten), så må vi skape vår egen mening. For kanskje forsvinner meningen litt i all tryggheten vi skaper i dette samfunnet? Vet ikke om det er noen mening i det jeg skriver- det er bare et overtrøtt forsøk på å samle noen tanker.

Jeg ønsker deg lykke til på ferden, og helt uten å være kristen har jeg likevel lyst til å si "gud være med deg". I skyttergravene finnes ingen ateister! :)

Det er ikke uforståelig, da du støtter partiene som baserer sin politikk/ideologi ol. på vold ol.(forutsatt at du er en av de 99,9 % som stemte på et av partiene på Stortinget og tilsvarende, ved forrige valg).

Hadde nordmenn hatt det såpass godt uten de andre sin hjelp, er det feks etisk forsvarlig å leve av/beholde oljefondet?

Endret av gbnj
Gjest Gjest_Martin_*
Skrevet
Jeg tror ikke sivilister flest kan virkelig forstå, men det er alltid godt å se dem godta.

Ta vare på deg selv Martin, kanskje møtes vi en tur i fremtiden.

Takk skal du ha:) Kanskje vi møtes.

Skrevet
Det er ikke uforståelig, da du støtter partiene som baserer sin politikk/ideologi ol. på vold ol.(forutsatt at du er en av de 99,9 % som stemte på et av partiene på Stortinget og tilsvarende, ved forrige valg).

Hadde nordmenn hatt det såpass godt uten de andre sin hjelp, er det feks etisk forsvarlig å leve av/beholde oljefondet?

Kan jeg spørre deg om å utdype. Er det bare jeg som er sliten eller skriver du i gåter?

Skrevet
Kan jeg spørre deg om å utdype. Er det bare jeg som er sliten eller skriver du i gåter?
Det ble skrevet om "om verdens uforståelige urettferdighet", jeg påpekte at den som skrev det sannsynligvis støtter opp under urettferdigheten, via sin stemmegivning.

Oljeinntektene er såpass høye pga prissamarbeidet til OPEC-landene, tilbakeholding av lete-/produksjonslisenser ifra Norge/Usa ol. sin side.

Skrevet

I denne tråden er det kun en ting:

Gåter, vidløftige ord, usammenhengende vrøvl og tåkete sammenhenger:

Ari, har du skrivesperre?

Skrevet
Det ble skrevet om "om verdens uforståelige urettferdighet", jeg påpekte at den som skrev det sannsynligvis støtter opp under urettferdigheten, via sin stemmegivning.

Oljeinntektene er såpass høye pga prissamarbeidet til OPEC-landene, tilbakeholding av lete-/produksjonslisenser ifra Norge/Usa ol. sin side.

Unnskyld men....

De 2 avsnittene over her: hva har de med hverandre å gjøre?

Skrevet
Jeg har sittet og sett på og snakket med så mange gjevnaldrende og jeg forstår rett og slett ikke hva mange snakker om.

Jeg hører ikke hjemme her akkurat nå.

Så kan jeg sikkert sitte med konjakken når jeg er 40 og forklare alt.

Vi kjører en runde til nå og forhåpentligvis kan jeg blende bedre inn neste gang jeg kommer tilbake til landet med olje:)

Hm, du er kanskje klar over det fra før av, men det er ikke bra å bli for fortapt i intops og forsvaret. Jeg vet f. eks. om to tidligere soldater som deltok på voksenopplæring, som aldri klarte å tilpasse seg helt.

De hadde faktisk med seg en kasettspiller, med maskingevær-lyder som de spilte i pausene. Det var en stund siden da, men allikevel.

Er du sikker på at dette er bra for deg?

Skrevet

Yadda, yadda. Hender det at du blir sliten av deg selv?

Skrevet
Unnskyld men....

De 2 avsnittene over her: hva har de med hverandre å gjøre?

"Det er ikke uforståelig, da du støtter partiene som baserer sin politikk/ideologi ol. på vold ol.(forutsatt at du er en av de 99,9 % som stemte på et av partiene på Stortinget og tilsvarende, ved forrige valg).

Hadde nordmenn hatt det såpass godt uten de andre sin hjelp, er det feks etisk forsvarlig å leve av/beholde oljefondet?"

Og

"Det ble skrevet om "om verdens uforståelige urettferdighet", jeg påpekte at den som skrev det sannsynligvis støtter opp under urettferdigheten, via sin stemmegivning.

Oljeinntektene er såpass høye pga prissamarbeidet til OPEC-landene, tilbakeholding av lete-/produksjonslisenser ifra Norge/Usa ol. sin side."

NB! du kan følge tråden ved å klikke på rød venstrepil, som du finner øverst på sitatfeltet.

Skrevet
Yadda, yadda. Hender det at du blir sliten av deg selv?
Hva er problemet?
Skrevet
Hva er problemet?

For å ta det enkleste først: du snakker om 99,9% som stemte på ett av partiene på Stortinget ved siste valg. Valgdeltagelsen ved forrige stortingsvalg var 76,4%.

Min oppfatning er at i mange tråder er du ikke interessert i verken temaet eller å diskutere, annet enn å tråkke andre medlemmer ned ved å vise din selvopplevde genialitet gjennom blant annet å hevde at alle som stemmer på et politisk parti støtter oppunder vold og tvang. Din genialitet er i beste fall vanskelig for meg å få øye på.

Det må kunne gå an å legge igjen en kommentar til andre medlemmer her, uten å måtte stå til rette for hele verdenspolitikken. Det er det jeg mener med at det må være slitsomt å være deg.

Skrevet (endret)
For å ta det enkleste først: du snakker om 99,9% som stemte på ett av partiene på Stortinget ved siste valg. Valgdeltagelsen ved forrige stortingsvalg var 76,4%.

Min oppfatning er at i mange tråder er du ikke interessert i verken temaet eller å diskutere, annet enn å tråkke andre medlemmer ned ved å vise din selvopplevde genialitet gjennom blant annet å hevde at alle som stemmer på et politisk parti støtter oppunder vold og tvang. Din genialitet er i beste fall vanskelig for meg å få øye på.

Det må kunne gå an å legge igjen en kommentar til andre medlemmer her, uten å måtte stå til rette for hele verdenspolitikken. Det er det jeg mener med at det må være slitsomt å være deg.

99.9 % av de som stemte, ikke befolkningen! Og hadde alle stemt, så er det ikke sikkert resultatet hadde blitt annerledes.

Er alltid interessert i temaet, problemet er at folk ikke ønsker å se realiteter i øynene, de ønsker å diskutere symbolpolitikk/problemene, men ikke problemløsning/resultater/konsekvenser ol. Jeg har aldri skrevet noe om genialitet, og stemmer man på partiene på Stortinget så støtter man partier som bygger sin politikk på initiering vold/tvang ol. og som forfekter ideologier som baserer seg på initiering vold/tvang ol. det er et faktum.

Men når skal folk våkne, og slutte å støtte symbolpolitikken, og heller prøve å begrense/løse problemene, fremfor å skape nye? Og folk har mye ansvar når de gir mandat til politikerne.

Endret av gbnj
Skrevet
99.9 % av de som stemte, ikke befolkningen! Og hadde alle stemt, så er det ikke sikkert resultatet hadde blitt annerledes.

Er alltid interessert i temaet, problemet er at folk ikke ønsker å se realiteter i øynene, de ønsker å diskutere symbolpolitikk/problemene, men ikke problemløsning/resultater/konsekvenser ol. Jeg har aldri skrevet noe om genialitet, og stemmer man på partiene på Stortinget så støtter man partier som bygger sin politikk på initiering vold/tvang ol. og som forfekter ideologier som baserer seg på initiering vold/tvang ol. det er et faktum.

Men når skal folk våkne, og slutte å støtte symbolpolitikken, og heller prøve å begrense/løse problemene, fremfor å skape nye? Og folk har mye ansvar når de gir mandat til politikerne.

Du understreker egentlig selv det jeg prøvde å si om det jeg oppfatter som din selvopplevde genialitet. Jeg opplever det som at du tror du har alle svarene, og at du tror du vet hvordan resten av oss tenker. At alle politiske parti bygger på tvang og vold er nok for deg en genial tanke. For meg er det ren idioti.

Men nok om det,- jeg er ikke ute etter krangel, og jeg er egentlig ikke typen til å komme med personanklager som jeg gjorde i dette tilfellet. Jeg kjenner bare at jeg blir nokså sliten av å skulle stå til rette for hele verdensproblematikken og/eller verdenspolitikken uansett sammenheng forøvrig.

Skrevet
Du understreker egentlig selv det jeg prøvde å si om det jeg oppfatter som din selvopplevde genialitet. Jeg opplever det som at du tror du har alle svarene, og at du tror du vet hvordan resten av oss tenker. At alle politiske parti bygger på tvang og vold er nok for deg en genial tanke. For meg er det ren idioti.

Men nok om det,- jeg er ikke ute etter krangel, og jeg er egentlig ikke typen til å komme med personanklager som jeg gjorde i dette tilfellet. Jeg kjenner bare at jeg blir nokså sliten av å skulle stå til rette for hele verdensproblematikken og/eller verdenspolitikken uansett sammenheng forøvrig.

Så vold er løsningen?

Hva har andres tanker med saken å gjøre, vold er vel destruktivt?

Ja, jeg er enig i at vold er idiotisk!

Du gir vel mandat til politikerne ol.

Ting henger ofte sammen(sammenheng).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...