Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

MÅ man ha spart noe for å få førstegangs huslån? Haster litt,men har ikke spart ei krone.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
MÅ man ha spart noe for å få førstegangs huslån? Haster litt,men har ikke spart ei krone.

Nei, men du bør ha en ok og stabil inntekt å vise til.

Skrevet

Du bør ha spart opp noe. I det minste bør du ha en god buffer + kunne dekke omkostningene (2,5 % av kjøpesummen ved kjøp av selveier. En god del mindre ved kjøpe av borettslagleilighet). Det at en tenker på å kjøpe bolig uten å ha spart en krone er etter min mening betenkelig. Når du blir boligeier kan det fort dukke opp en del nye kostnader. Det kan ta mange år før du har mulighet for å refinansiere lånet (du vil ikke ha rett til førstehjemslånbetingelser og må gjøre regning med å komme innenfor 75 eller 80 % av verdien på boligen). Hva gjør du da når boligen trenger vedlikehold, eller om du trenger nye møbler, hvitevarer ol? Hva med ny bil? Tar du opp maks lån i forhold til inntekt vil du heller ikke ha mulighet til å ta opp billån heller på en god stund. Hva om du får en uforutsett regning? Uten en buffer kan en tannlegeregning eller en reparasjon av bilen lage store problemer.

For de som ikke har noen buffer kan veien til å ta opp forbrukslån bli kort. Dette er en dyr løsning.

Skrevet

Vi fikk førstehjemslån, uten å ha en krone oppspart og med 100% lån ble veien til forbrukslån og økonomisk rot kort.

Det er nå 7 år siden vi kjøpte huset her, og økonomisk er vi på tur opp igjen, men inkassosakene er mange.

Alt ble veltet av at vaskemaskina røyk, og deretter begynte ballene å rulle.

Hadde det ikke vært for rentenedgangene hadde huset gått på tvangsauksjon for noen år siden.

Du spør egentlig om man MÅ ha oppsparte midler, nei du MÅ ikke, men jeg anbefaler ikke huskjøp uten å ha ekstra penger ved siden av som kan brukes til uforutsette ting, for de skjer uansett og selvfølgelig når det passer aller minst.

Å ha det vanskelig økonomisk, går ut over så utrolig mye og det er veldig unødvendig. Men etterpåklokskap er den beste visdom her i verden.

Pga betalingsanmerkninger får vi heller ikke refinansiert selv om dette ville minsket månedsutgiftene med 2000 kr pr mnd.

Gjest womenwomen
Skrevet
Vi fikk førstehjemslån, uten å ha en krone oppspart og med 100% lån ble veien til forbrukslån og økonomisk rot kort.

Det er nå 7 år siden vi kjøpte huset her, og økonomisk er vi på tur opp igjen, men inkassosakene er mange.

Alt ble veltet av at vaskemaskina røyk, og deretter begynte ballene å rulle.

Hadde det ikke vært for rentenedgangene hadde huset gått på tvangsauksjon for noen år siden.

Du spør egentlig om man MÅ ha oppsparte midler, nei du MÅ ikke, men jeg anbefaler ikke huskjøp uten å ha ekstra penger ved siden av som kan brukes til uforutsette ting, for de skjer uansett og selvfølgelig når det passer aller minst.

Å ha det vanskelig økonomisk, går ut over så utrolig mye og det er veldig unødvendig. Men etterpåklokskap er den beste visdom her i verden.

Pga betalingsanmerkninger får vi heller ikke refinansiert selv om dette ville minsket månedsutgiftene med 2000 kr pr mnd.

Mener du virkelig at en av grunnene til deres økonomiske rot skyldes at vaskemaskinen røk ?

Høres helt banalt ut . Dere kunne jo lett ha kjøpt en billig og brukt vaskemaskin ? Om dere hadde dårlig råd , og ikke råd til helt ny maskin . Om folk har så elendig økonomi at de ikke har penger til noe så nødvendig som vaskemaskin - bør de kanskje vurdere billigere boalternativ / hus ?

De aller fleste som låner 100 % på sine førstehjemslån - klarer da fint å styre økonomien sin om de ikke lever over evne og har kjøpt et for dyrt objekt / hus mener jeg .

Skrevet
Mener du virkelig at en av grunnene til deres økonomiske rot skyldes at vaskemaskinen røk ?

Høres helt banalt ut . Dere kunne jo lett ha kjøpt en billig og brukt vaskemaskin ? Om dere hadde dårlig råd , og ikke råd til helt ny maskin . Om folk har så elendig økonomi at de ikke har penger til noe så nødvendig som vaskemaskin - bør de kanskje vurdere billigere boalternativ / hus ?

De aller fleste som låner 100 % på sine førstehjemslån - klarer da fint å styre økonomien sin om de ikke lever over evne og har kjøpt et for dyrt objekt / hus mener jeg .

Hvis man allerede har maxet ut kredittkortene og ikke har flere lånemuligheter, så kan en vaskemaskin være dråpen som får begeret til å renne over..

Gjest womenwomen
Skrevet
Hvis man allerede har maxet ut kredittkortene og ikke har flere lånemuligheter, så kan en vaskemaskin være dråpen som får begeret til å renne over..

Man skal aldri låne penger til unødvendige ting ...

Har man ikke såpass styring på økonomien at man klarer å ha fast spareordning og bygge seg opp en økonomisk buffer til uventede ugifter - skal man ihvertfall ALDRI ta mer lån på seg hverken på kredittkort eller i bank .

HVA har du kjøpt på kredittkort ? Og kunne du ha klart deg uten disse tingene egentlig eller ventet med innkjøp - til du kunne kjøpt for egne sparte penger ? Det kunne du helt sikkert .

Skrevet

Det kan faktisk være noe så lite som en vaskemaskin som ryker som gjør at en får problemer med økonomien, og det er også derfor det er så viktig å ha på plass en god buffer før en tar opp lån.

Det at en ikke har klart å spare noe i det hele tatt kan tyde på at en har et for stort forbruk i forhold til inntekten. Å skulle kutte ned på forbruket er ikke lett. De fleste bankene går ut fra standardbudsjettet til SIFO når det gjelder forbruk. Dette er et nøkternt budsjett og tar ikke høyde for hverken ferier, høytider, turer på byen, røyk osv. Hvis det da ikke blir foretatt en skikkelig behovsavdekking i forbindelse med lånesøknaden, kan det da bli veldig tøft å betjene lånet etter hvert.

Det er mange som går fra bank til bank for å få høyest mulig lån. De tenker kun på at de må ha nok penger til å kjøpe drømmeboligen og ikke at de faktisk skal kunne leve med dette lånet i mange år fremover.

Skrevet

Jeg sa aldri at det var selve grunnen. Jeg sa det var starten. Vi har heller aldri levd over evne. Ikke alle som har rotet til økonomien har gjort dette. Vi har heller aldri hatt kredittkort.

Folk ser på luksusfellen og tror at alle som har økonomiske problemer har gjort det på den måten som folk der har, men det er feil.

Skrevet

Har man begynt å maxe ut kredittkort så bør man kanskje vurdere pengeforbruket sitt? Kredittkort gir kreditt=bruker penger man ikke har.

Men for å svare på det opprinnelige spørsmålet. Man får fint lånt over 100% til bolig, spørs litt hvilket forhold man har til banken og om det er første gang man låner. Dokumentavgiften får man også lånt til. Bankene er ganske flinke til å sette en øvre grense for låntager, men det er greit å ha litt selvinnsikt også slik at man ikke låner over evne.

Skrevet
Du bør ha spart opp noe. I det minste bør du ha en god buffer + kunne dekke omkostningene (2,5 % av kjøpesummen ved kjøp av selveier. En god del mindre ved kjøpe av borettslagleilighet). Det at en tenker på å kjøpe bolig uten å ha spart en krone er etter min mening betenkelig. Når du blir boligeier kan det fort dukke opp en del nye kostnader. Det kan ta mange år før du har mulighet for å refinansiere lånet (du vil ikke ha rett til førstehjemslånbetingelser og må gjøre regning med å komme innenfor 75 eller 80 % av verdien på boligen). Hva gjør du da når boligen trenger vedlikehold, eller om du trenger nye møbler, hvitevarer ol? Hva med ny bil? Tar du opp maks lån i forhold til inntekt vil du heller ikke ha mulighet til å ta opp billån heller på en god stund. Hva om du får en uforutsett regning? Uten en buffer kan en tannlegeregning eller en reparasjon av bilen lage store problemer.

For de som ikke har noen buffer kan veien til å ta opp forbrukslån bli kort. Dette er en dyr løsning.

Hva med oss som har vært så uheldig å måtte solgt gammel bolig med tap?? Det at man trenger 100% finansiering trenger da vel ikke være betenkelig i hele tatt, derimot kan det være ulike grunner. Det som må ligge til grunn er jo inntekten din først og fremst..

Jeg mener, dersom du har en grei inntekt og fortsatt har penger å spare etter at lån, faste utgifter + div er betalt, så skal det ikke være noe problem, i hvertfall ikke om en vaskemaskin ryker..

Skrevet

Vi hadde en leilighet som ble solgt med stort tap, og da sier det seg jo selv at vi trengte fullfinansiering. Men vi hadde kausjonist og derfor fikk vi bakt inn restgjelda i boliglånet. Vi valgte å ta opp mindre lån enn vi kunne fått utfra inntekt, og da var det overhodet ikke et problem for banke..

Skrevet
Hva med oss som har vært så uheldig å måtte solgt gammel bolig med tap?? Det at man trenger 100% finansiering trenger da vel ikke være betenkelig i hele tatt, derimot kan det være ulike grunner. Det som må ligge til grunn er jo inntekten din først og fremst..

Jeg mener, dersom du har en grei inntekt og fortsatt har penger å spare etter at lån, faste utgifter + div er betalt, så skal det ikke være noe problem, i hvertfall ikke om en vaskemaskin ryker..

I utgangspunktet er det vel sjelden at bankene (nå) gir fullfinansiering når det ikke er snakk om førstehjemslån. Men man kan jo ordne topplånet på andre måter. Ellers er det jo ikke en menneskerett å få lån under enhver omstendighet, det er vel større risiko for banken å tape penger dersom låntakerne ikke har noe egenkapital. Samtidig tror jeg også at bankene ser an hvert enkelt tilfelel (dvs de har visse parametre de vurderer etter) mer enn at man skal si noe HELT bastant her.

Skrevet
Vi hadde en leilighet som ble solgt med stort tap, og da sier det seg jo selv at vi trengte fullfinansiering. Men vi hadde kausjonist og derfor fikk vi bakt inn restgjelda i boliglånet. Vi valgte å ta opp mindre lån enn vi kunne fått utfra inntekt, og da var det overhodet ikke et problem for banke..

Det at dere hadde kausjonister gjorde at banken hadde bedre sikkerhet for lånet. I tillegg tok dere opp mindre i lån enn dere hadde mulighet til. Det er ikke disse tilfelle jeg mener er de mest risikofylte når det gjelder å ta opp lån uten å ha noen sparepenger. De som tar opp maks lån og ikke har noen oppsparte midler vil være i en helt annen situasjon. Har de fullfinansiert boligen på toppen vil det være enda verre.

Skrevet

Nope, man må ikke.

Skrevet
Man skal aldri låne penger til unødvendige ting ...

Har man ikke såpass styring på økonomien at man klarer å ha fast spareordning og bygge seg opp en økonomisk buffer til uventede ugifter - skal man ihvertfall ALDRI ta mer lån på seg hverken på kredittkort eller i bank .

HVA har du kjøpt på kredittkort ? Og kunne du ha klart deg uten disse tingene egentlig eller ventet med innkjøp - til du kunne kjøpt for egne sparte penger ? Det kunne du helt sikkert .

Jeg sa ikke at jeg hadde gjort det, men jeg forklarte en mulig grunn til at vaskemaskinen var grunnen til at vedkommende kom i økonomiske problemer. Jeg har ikke kjøpt noenting på kredittkort, og har god orden på økonomien.

Men det finnes folk som lever over evne (jeg sier ikke nødvendigvis at TS gjør det), og da kan en enkelt ting som at vaskemaskinen ryker være utslagsgivende, hvis man ikke har noen buffer å gå på.

• 1 måned senere...
Skrevet

Man må jo bo et sted og bruke penger på boligutgifter uansett, så det er da ikke unaturlig at man velger å låne 100% (førstehjemslån) selv om man ikke har en diger bufferkonto. Alternativet er kanskje å bo til leie mens man sparer, noe som ville være ganske teit.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det blir litt domt å si at man bør ha spart opp penger først fordi man bør ha en bufferkonto osv..

I noen tilfeller har man ikke tenkt tanken på sparing, hatt god råd, men allikevel brukt det man hadde.. Kanskje har man reist mye osv osv.. Ikke alle har planlagt kjøp av bolig heller før man finner ut at man ønsker noe eget. Jeg hadde ikke gjort det og var veldig ung da jeg kjøpte første gang.

Det betyr jo ikke at man ikke kan begynne å spare og skaffe seg en bufferkonto etter at man har tatt opp lån!? Det er jo nettopp din økonomiske situasjon og betalingsevne som skal ligge til grunn for å få lån. Banken skal jo da også se på om du vil ha penger til gode ifht sparing.. Dette ble i allefall gjort i min situasjon.

Som min svigerinne, som tidligere jobbet med lån, sa til meg, så er det svært vanlig å ta opp lån uten å ha spart noe, også 2.gangs-lån.

Det er nok mange som går på en smell i dag og ikke tenkt på all uforutsette utgifter (som vaskemasina som røk), men dette gjelder overhodet ikke alle...

Skrevet

Lånte 100% utan å ha penger til omkostninger. Fekk tilbod om å fleksikreditt for å dekke omkostningene. Ordna seg likevel på anna vis da eg fekk omkostningene i gave.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det finnes jo grunner til at man ikke har klart å spare som ikke går på sløsing eller dårlig kontroll. F.eks. hvis man har bodd i en dyr by som Oslo, betalt skyhøy leie, 2-3000 pr mnd i studielånd osv, og så flytter man til Nord-Troms/Finnmark der husprisene kan være svært lave selv når man skal kjøpe, studielånet blir nesten usynlig (man får nedskrevet inntil 25.000 pr år), man får skattelette og økt barnetrygd. Plutselig blir den økonomiske situasjonen en helt annen.

Sånn var det i hvertfall for oss. Vi hadde ikke mulighet til å spare noe, men da vi flyttet var det en annen sak.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...