Gå til innhold

sparing: vi trenger egenkapital

Anbefalte innlegg

Gjest nybegynner på boligmarkedet
Skrevet

Vi (ektepar uten barn) har begynt å snakke om å kjøpe hus, men av diverse grunnen har vi lite egenkapital, men vi har heller ingen gjeld. Nå vil vi spare opp egenkapital og lurer på om det kan lønne seg å bytte bank. Vi ser at KLP-bank har 3,10 % rente på sparekonto. Jeg har konto i Postbanken og mannen min har konto i Fokus Bank nå. Renten på sparekonto er mye bedre hos KLP, men er det noen ulemper vi ikke har tenkt på?

Hvor mye egenkapital bør vi ha før vi tenker på å forsøke oss på boligmarkedet? Vi leier veldig billig nå, så vi har anledning til å spare endel nå som vi begge endelig har fått jobb. For en bolig her nå vi nok ut med 2,5 til 3 millioner.

Jeg er takknemlig for alle tips!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tommelfingerregel tilsier at dere kan få 3xinntekt i lån. Så hvis dere tjener tilsammen f.eks 700.000, bør dere kunne leve med lån på 2,1 mill.

Så er det jo bare å starte å spare alt dere kan. Da trenger dere ca 400.000 i EK for å kunne kjøpe en bolig til 2,5 mill.

Bankene vurderer jo dette opp mot dere, og noen vil få mer eller mindre i lån. Det beste er å ta en tur i banken med siste lønnslipp og få deres vurdering. Det er jo til syvende og sist de som bestemmer.

Men aller først - start sparingen :)

Skrevet

Dere burde ha 20% av boligens verdi som egenkapital, da får man bedre lånebetingelser. Det er som regel mulig å låne mer, men da mot høyere renter, og bankene er mindre villig til å låne ut 100% av boligens verdi nå.

Ellers var det et fornuftig svar dere fikk over her.

Gjest Individualisten
Skrevet
Dere burde ha 20% av boligens verdi som egenkapital, da får man bedre lånebetingelser. Det er som regel mulig å låne mer, men da mot høyere renter, og bankene er mindre villig til å låne ut 100% av boligens verdi nå.

Ellers var det et fornuftig svar dere fikk over her.

Jeg mener å ha hørt at mange banker i det siste har lagt seg på et "krav" om 25 % egenkapital. Men jeg tror kanskje de ser kundene litt an. Dersom dere starter å spare en fast sum hver måned, og denne sparingen går over litt tid, så tror jeg fort banken vil legge vekt på det også i vurderingen av lånesøknaden. Hvorfor ikke bare ta en runde til de ulike bankene og høre hva de har å si. Jeg tror det vil være utelukkende positivt om dere tar kontakt med dem nå og fremstiller situasjonen slik den er. Si at dere vil kjøpe om en stund, og at dere ønsker å opprette en spareavtale i første omgang.

PS! Pass på at dere får vanlig banksparing/BSU. Andre spareprodukter er dårlig egnet for kortsiktig sparing, som jo dette er...

Skrevet

Noen banker gir fortsatt førstehjemslån (100% finansiering med god (bankens beste?) rente), så det er jo mulighet for det evt. Fortsatt er det jo lurt å ha en del egenkapital, og hvis dere ikke tjener såpass godt at dere vil få lån på 2,5 mill (minst ca 830 000,- til sammen) må dere jo ha egenkapital i mellom.

Vi skal ta opp nytt boliglån nå (begge har hatt før), og vi ble bedt om ca 20% av boligens verdi i egenkapital.

Skrevet

Det er mulig å få inntil 100 % finansiering i enkelte banker, men selv i disse bankene er det som regel kun de beste kundene som har den muligheten. Shoppere som flytter fra bank til bank er ikke det bankene tjener på. Førstehjemslån er forbundet med større risiko for bankene, og det er først på sikt de kan gjøre regning med å tjene på disse. Derfor vil bankene ha gode, stabile kunder, og det er da gjerne de som har samlet hele kundeforholdet der. Mange undervurderer verdien av et godt kundeforhold.

Skrevet

TS skriver at hun bruker Postbanken. De ble vinner av årets totalbankundersøkelse 2009 i regi av Norsk Familieøkonomi. Der er det også mulighet til å få låne hele kjøpesummen. Jeg ville derfor beholdt sparekontoen der. Et godt kundeforhold betyr mye den dagen du skal ha lån.

Skrevet

Takk for tipsene!

Det den siste gjesten skrev om et godt kundeforhold, høres lurt ut. Da kommer eventuelt mannen min til å åpne konto hos den nye banken, mens jeg fortsetter å være kunde hos Postbanken. Jeg har vært kunde der helt fra begynnelsen av, mens mannen min (som ikke har bodd så lenge i Norge), bare har vært kunde en liten stund i sin bank. Boliglån er rimeligere i Postbanken, så da er det vel lurt å satse på kundeforholdet mitt der?

Takk også for informasjon fra alle om egenkapital og diverse vilkår. Vi satser på å fortsette å leve sparsommelig og spare så mye som vi kan, og så får vi se om et halvt års tid hvordan budsjettene våre ser ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...