Gå til innhold

Bestemor ønsker å gi barnet på 7 år 1000 kr i bursdagsgave.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet fyller 9 år snart og bestemoren ønsker å gi han 1000 kr i bursdagsgave. Hun bor i 2 etg rett over oss, så det er ikke slik at gutten sjelden får noe av henne.

Bestemoren ønsker å gi sønnen sin (faren til barnet) også 1000 kr slik at det blir likt for dem begge.

Men vi mener at det er vel litt forskjell på en på over 35 år og en på snart 9? Må man alltid gjøre det likt i slike tilfeller?

Vi har innført en ukelønnsgreie for gutten hvor han utfører arbeidsoppgaver i hjemmet og tjener seg en viss sum i måneden som han kan kjøpe litt ting med osv. Dette for å gjøre han kjent med økonomi, å samt glede seg over å spare opp penger for å ha råd til det han skal kjøpe seg.

Han har vist tendenser allerede til å være bortskjemt, og vi ønsker ikke at han skal bli et barn som får drøssevis med penger og lærer seg at det er slik det skal være.

Han har mange som er glad i han, og noen har gitt han både 500 osv tidligere så han har flommet i penger.

Vi synes det gir han feil fokus på dette med penger.

Vi synes det blir litt i overkant med 1000,- kr til bursdagsfeiring til en som er snart 9.

1000,- kr er VELDIG mye penger mener vi, og vurderer å ta det opp med bestemoren om at vi ikke er begeistret for at han får så store summer i en alder av snart 9 år.

Han hadde greid seg med langt mindre.

Hva mener dere om pengegaver... Ville 1000,- kr vært for mye?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

skrivefeil på overskriften så jeg! beklager!!

Men håper dere svarer uansett!

Skrevet

Men barnet skal vel ikke disponere pengene selv? Sett det inn på konto i hans navn som han får når han blir større evt kan spare til noe han ønsker seg?!

Skrevet

Kan ikke barnet motta 200-500 kr, så kan dere sette resten på konto, slik at barnet kan få resten på senere tidspunkt? :)

Skrevet
skrivefeil på overskriften så jeg! beklager!!

Men håper dere svarer uansett!

Synes ikke det er ille at hun vil gi han så mye penger jeg (men bare tull å gi til sin sønn hvis ikke han har bursdag også da)

Men jeg mener at disse pengene bør settes i banken, eventuelt spares til noe dyrt han ønsker seg (sykkel, pc el.) Dersom han skal få det som "lommepenger" er det for mye ja.

Dersom bestemor har økonomi til å gi bort disse pengene, så ikke ta fra henne den gleden.

Skrevet

Opprett en konto til han, og spar mesteparten av det han får. :)

Gjest Gjest_Pia_*
Skrevet
Barnet fyller 9 år snart og bestemoren ønsker å gi han 1000 kr i bursdagsgave. Hun bor i 2 etg rett over oss, så det er ikke slik at gutten sjelden får noe av henne.

Bestemoren ønsker å gi sønnen sin (faren til barnet) også 1000 kr slik at det blir likt for dem begge.

Men vi mener at det er vel litt forskjell på en på over 35 år og en på snart 9? Må man alltid gjøre det likt i slike tilfeller?

Vi har innført en ukelønnsgreie for gutten hvor han utfører arbeidsoppgaver i hjemmet og tjener seg en viss sum i måneden som han kan kjøpe litt ting med osv. Dette for å gjøre han kjent med økonomi, å samt glede seg over å spare opp penger for å ha råd til det han skal kjøpe seg.

Han har vist tendenser allerede til å være bortskjemt, og vi ønsker ikke at han skal bli et barn som får drøssevis med penger og lærer seg at det er slik det skal være.

Han har mange som er glad i han, og noen har gitt han både 500 osv tidligere så han har flommet i penger.

Vi synes det gir han feil fokus på dette med penger.

Vi synes det blir litt i overkant med 1000,- kr til bursdagsfeiring til en som er snart 9.

1000,- kr er VELDIG mye penger mener vi, og vurderer å ta det opp med bestemoren om at vi ikke er begeistret for at han får så store summer i en alder av snart 9 år.

Han hadde greid seg med langt mindre.

Hva mener dere om pengegaver... Ville 1000,- kr vært for mye?

Kjøp noe til ungen for 200-300 kr og behold resten selv :lur:

Gjest Eurodice
Skrevet
Synes ikke det er ille at hun vil gi han så mye penger jeg (men bare tull å gi til sin sønn hvis ikke han har bursdag også da)

Men jeg mener at disse pengene bør settes i banken, eventuelt spares til noe dyrt han ønsker seg (sykkel, pc el.) Dersom han skal få det som "lommepenger" er det for mye ja.

Dersom bestemor har økonomi til å gi bort disse pengene, så ikke ta fra henne den gleden.

Jeg har en kommentar til de to siste linjene. Jeg kjenner et foreldrepar med to barn, hvorav den ene er blitt en ufordragelig, manipulerende tenåring. Foreldrene har siden barna ble store nok til å forstå det, forsøkt å lære dem til å spare til noe de har lyst på, lære dem om pengers verdi. Men der kommer besteforeldre inn i bildet. Stakkar, de må da få en sykkel, whatever med en gang. De saboterer foreldrene, faller for det søte smilet, "du er snill, du, mye snillere enn mamma/pappa".

Jeg skal ikke utdype dette mer. Poenget er vel klart. Det går faktisk an for formuende besteforeldre å gi gaver i en rimeligere prisklasse.

Dette gjelder ikke meg og min familie, i tilfelle noen skulle tro jeg er personlig involvert.

Skrevet

Her har snuppa på 5 fått 1000kr av bestefaren sin til hver eneste bursdag så langt. Pengene blir jo spart på konto, så jeg ser ikke problemet.

Skrevet

Er ikke galt i gi bare tusen kroner. På den måten gir hun dere spillerom til å prate med barnet og oppdatere skiutstyr eller andre ønsker.

Hun setter ansvaret over på dere, men det må vel være greit. Ta en prat med henne og spør om hun mener de skal gå til sparing eller noe annet han ønsker seg.

Å gi tusen kroner til sønnen også, hvorfor holder du ut? De pengene ville jeg tatt som en gave slik at jeg og min kjære kunne gått ut på restaurant. Ingen sure miner.

Skrevet
Her har snuppa på 5 fått 1000kr av bestefaren sin til hver eneste bursdag så langt. Pengene blir jo spart på konto, så jeg ser ikke problemet.

Samme her - barna får faktisk 1000kr av både mine foreldre og farens foreldre til hver bursdag i tillegg til en gave. Pengene går rett inn på en konto som er sperret frem til de fyller 21.

Så de kommer nok til å ha en litt lettere start på voksen livet hvis de klarer å prioritere riktig :fnise:

Skrevet

Tja jeg er litt både og i dette spørsmålet. Hos oss er allerede sønnen en velholdt liten kar på bare to år. Han fikk veldig mye penger til dåpen og den ene bursdagen. Alle pengene er satt inn på konto. Dette er ikke noe problem når han er så liten.

Hos oss er det stor forskjell på besteforeldrene, det ene paret er veletablerte med gode jobber, på den andre siden er de enslige og i mindre godt betalte jobber. Etterhvert vil nok vår sønn oppdage denne forskjellen. Det er trist at de på den ene siden føler at de ikke strekker til med gaver. Det er jo ingen konkurranse, selvsagt, men jeg tror barn merker det og bemerker det.

Skrevet

1000 kr er da en grei sum så lenge det settes inn på konto, og ikke gis til ham i hendene.

At han har 1000 kr på konto kommer veldig godt med når han blir litt eldre og trenger/ønsker noe spesifikt som dere da slipper å betale for, f.eks. skateboard, snowboard, sykkel eller stereoanlegg.

Skrevet

hm? barnet mitt har fått masse penger av besteforeldre til bursdag og jul. Han er ikke 2 år enda, men har allerede 6000 kr på sparekonto:) tviler på de kommer til å begynne å gi lavere summer med årene men pengene blir satt på sparekonto ja..

Skrevet

Gutten vår på 5 mnd har allerede fått 5000 i fond og 1000 kr til kontoen sin i jule- og navnefestgaver. I tillegg sparer jeg 500 kr for han i mnd. Dette får han disponere fra han blir 18. :) Jeg fikk (og får) selv mellom 500 og 10000 (!) i jule- og bursdagsgaver fra besteforeldrene i alle år, som ble satt inn på konto til meg. Så jeg kan ikke helt se problemet med at barn får penger i gave.

Om dette er ment som lommepenger blir det jo en helt annen sak. Men det kan du jo ta kontroll over selv.

Gjest Ts her igjen
Skrevet

Bestemoren har tenkt til å gi dette som gave i hånden på dem begge. Far og sønn. (Glemte å skrive at begge har bursdag omtrent samtidig slik at derfor ønsker hun å gi dem begge 1000 kr.)

Pengene han har fått tidligere har ikke blitt satt på konto.

Han har en liten bøsse på kjøkkenet hvor han har pengene sine i og kan ta ned og telle osv på så ofte han vil.

Jeg tror bestemoren har allerede sagt han skal få 1000 kr i hånden.. For nå snakker han om hvor mye han gleder seg til hva han kan bruke disse pengene på.

Jeg synes på en måte at det er greit at besteforeldre forhører seg med oss blandt annet noen ganger om hva som er greit å gi barnet.

Vi tenker også på dette med hvilke verdier vi gir barnet i forhold til penger, samt hvor mye en kan forvente seg når man får gaver osv.

Vi føler at bestemoren har overtrampet litt hos oss.

For vi ville aldri ha gitt et barn 1000 kr i gave.

Vi ville ha holdt oss til en litt mindre sum dersom det gjelder pengegaver.

Jeg tenker og at blir barnet vant til å få så ¨store og betydningsfulle¨ gaver i form av pengegaver blir det vanskelig for andre å ¨matche¨ det. Og at barnet kan vise utakknemmelighet for de gaver som ikke er på samme linje som det han får av besteforeldrene.

Dette har kanskje med å gjøre våres følelser fra at hun tidligere har gitt han ting i ukedagene han normalt ikke får av oss. Diverse goder som godteri osv.

Det som er dumt er at besteforeldrene bor over oss og at barnet har for vane og ville dit hver eneste dag fordi det får alle disse godene. Han er på besøk hos dem omtrent hver eneste dag.

Dem har rollen som ¨dem snille¨ mens vi har oppdrager rollen og kan ansees som litt strenge. (Feks med at barnet skal få godteri i helgen, og brus i helgen. og ikke i ukedagene osv).

Jeg bare husker ut ifra da jeg var mindre så fikk jeg aldri slike gaver til å ha i bøssa mi. Det var ikke før jeg var i tenåringsalder jeg fikk slike store pengegaver til å bruke selv.

Skrevet

Jeg synes det er mye å gi 1 000 kroner direkte til 9-åringen. Hva med å sette det inn på en sparekonto for ham? Så kan han bruke av de pengene når det er noe litt dyrere han ønsker seg f.eks.

Det er også litt merkelig at bestemoren også må gi faren en gave samtidig som barnebarnet får bursdagsgave, synes jeg da.

Gjest Syrin_Ulven
Skrevet (endret)

Det hadde vært greit, men mesteparten hadde havnet på konto. Null sjangs for at ungen min hadde fått såpass mye penger rett i hånda om h*n hadde visst tendenser til å bli/være bortskjemt fra før.

Endret av Syrin_Ulven
Skrevet
Jeg synes det er mye å gi 1 000 kroner direkte til 9-åringen. Hva med å sette det inn på en sparekonto for ham? Så kan han bruke av de pengene når det er noe litt dyrere han ønsker seg f.eks.

Det er også litt merkelig at bestemoren også må gi faren en gave samtidig som barnebarnet får bursdagsgave, synes jeg da.

Ikke så rart om du leser resten :)

Skrevet (endret)
Det er jo ingen konkurranse, selvsagt, men jeg tror barn merker det og bemerker det.

Hvis ungene lærer litt manerer av foreldrene holder de kjeft om sånt. Jeg har to bestefedre som har "konkurrert" litt om beløp, og jeg var ikke så veldig gammel før jeg skjønte at jeg ikke burde snakke om hvor mye jeg hadde fått av bestefarA når jeg snakket med bestefarB osv.

Ungene blir heller ikke automatisk bortskjemt av å få penger, når disse blir forvaltet på en fornuftig måte. Og besteforeldre som bryter inn og saboterer oppdragelsen må man bare snakke med, og evt innføre noen litt stramme kjøreregler for.

Dersom barnet får pengene i hånda og kan bruke dem på smågodt er det for mye, men sånne gaver sparer man da på vegne av barna sine? Da jeg vokste opp gikk alle penge gaver inn på egen sparekonto, og dersom det var noe jeg ønsket meg kunne jeg evt få noe penger til det. Jeg surmulet litt over det ett par ganger, men med en gang jeg rundet 18 og så at jeg fikk råd til to sertifikater og mine to første kjøretøy for disse pengene skjønte jeg jo poenget med sparingen.

Jeg synes foreldre som ikke sparer på vegne av barna sine tar fra dem en viktig mulighet til å lære noe om økonomi. Så takk og vær glad for gaven, og hvis du ikke allerede har en sparekonto oppretter du en i barnets navn, og tar en prat om hvor viktig det er å spare, og setter pengene inn der.

Endret av Glør

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...