Gjest Gjest_helle_* Skrevet 18. februar 2010 #1 Skrevet 18. februar 2010 Er bare så inni granskauen lei husarbeid - les: klesvask,entreen stappa full av klær, akkurat nå står middagen ennå på bordet,oppvaskmaskina er full,det samme med kjøkkenbenken....to av barna er ute, en sitter i badekaret,mannen er på møte og jeg sitter og kikker meg rundt i kaoset......fya meg altså............IDAG vet jeg ikke om JEG gidder ta det...kanskje jeg bare skal slenge meg nedpå med boka mi,eller strikketøyet og la alt suse.....så kan jeg se om noen av de andre får behov for å rydde etterhvert....hm jeg tror jeg prøver det jeg...........jeg blir POTTESUR av slikt jeg........føler jeg vil gå til streik........noen andre som føler som meg? Har dere noen gode ideer eller tips? Vil bare si at mannen min er alle tiders og hjelper ofte til..........,men det meste faller på meg.ting som han ikke ser tar tid... Takker hvis noen svare meg :-))
Essi89 Skrevet 18. februar 2010 #2 Skrevet 18. februar 2010 Er bare så inni granskauen lei husarbeid - les: klesvask,entreen stappa full av klær, akkurat nå står middagen ennå på bordet,oppvaskmaskina er full,det samme med kjøkkenbenken....to av barna er ute, en sitter i badekaret,mannen er på møte og jeg sitter og kikker meg rundt i kaoset......fya meg altså............IDAG vet jeg ikke om JEG gidder ta det...kanskje jeg bare skal slenge meg nedpå med boka mi,eller strikketøyet og la alt suse.....så kan jeg se om noen av de andre får behov for å rydde etterhvert....hm jeg tror jeg prøver det jeg...........jeg blir POTTESUR av slikt jeg........føler jeg vil gå til streik........noen andre som føler som meg? Har dere noen gode ideer eller tips? Vil bare si at mannen min er alle tiders og hjelper ofte til..........,men det meste faller på meg.ting som han ikke ser tar tid... Takker hvis noen svare meg :-)) Jeg "forstår" hvordan du føler det, men jeg rydder bare etter to mennesker, så det er enklere allikevel. Sambo pleier å ta oppvasken hver dag, jeg lager middag hver dag. Ellers er det jeg som tørker støv, vasker golv, støvsuger, skifter sengeklær, legger sammen klær, henger opp klær (han kan finne på å sette på en maskin;)) I dag sa han at han ville lage middag, fordi han ikke gadd å vaske opp. DA ble det nok, og jeg sa "Jeg synes det er ganske fint at du kan si det etter at jeg har støvsugd og vasket gulvet, tørket støv over alt, ristet matter og duker og tepper, ryddet og vasket det som lå i kommen fra før". Greit nok at han var på jobb fra 7-15 mens jeg var hjemme, men jeg skal på nattevakt og kunne godt ha tenkt meg å gjort annet frem til jeg må kjøre:p
Gjest asanti Skrevet 18. februar 2010 #3 Skrevet 18. februar 2010 Føler med deg! Selv om at jeg bare er 20 år med sambo og en liten pus. Men er nok verdens lateste person (blir det når det er rot rundt meg) Men et lite tips som funker for oss er at vi har forskjellig hovedansvar, sambo har feks kjøkkene. Så da kan ingen av oss klage på den andre om det er rotete på feks mitt område. Noe som gjør alt enklere er at kjøkkene alltid er ryddig eller blir ryddet rett for middag. Da er det ingen problem å rydde opp etter mat. Og siden du har barn, hvorfor ikke la dem gjøre litt? Lærer masse av det. Brukte aldri få gå fra middagsbordet uten å ha satt på plass tallerken og bestikk. Nå står det aldri noe igjen etter middag. Nå er det klesvasken som roper på meg, brude vell tatt det.
Gjest Miam Skrevet 18. februar 2010 #4 Skrevet 18. februar 2010 Skjønner meeget godt at du er dritlei. Men, er ikke ungene store nok til å så smått begynne å hjelpe til da? Oppvask og rydde rommene sine, gå ut med boss, klarer jo mange unger. Er usikker på når ungene bør begynne å hjelpe til, da jeg ikke har unger, men det vet vel dere mammaer bedre Men det er jo god hjelp i barna om de er store nok! Jeg og min søster begynte for eksempel enkelt, med trappevask og oppvask av kjeler o.l., fra vi var vel en 10, 11, husker ikke akkurat, hehe. Og å ta sin egen talerken/kopp/bestikk i oppvaskmaskinen klarer jo unger over 5, 6 Mener ikke at ungene skal settes til å gjøre alt her altså, men det er jo bra om de kan gjøre litt! Så kan dere ha poengssystem eller noe, for den som er flink å hjelper. Klistremerker eller lignende God klem til deg!
NenaT Skrevet 19. februar 2010 #5 Skrevet 19. februar 2010 (endret) Jeg forstår deg godt, jeg! Utrolig kjedelig å gå å rydde og vaske etter andre hele tiden. Gjør deg selv og barna dine (og deres fremtidige koner/menn) en tjeneste og legg noe av ansvaret over på dem etter hvert som de modnes og kan håndtere det. For eksempel det at de må legge skittentøyet I KURVEN og ikke rundt på gulvet, at de tar ut søpla og setter i ny pose, vaske/skrelle grønnsaker før middagen skal lages til osv. Ikke føl at dette er en byrde for dem eller ha dårlig samvittighet for det - snarere tvert i mot! Det kan være noe koselig dere kan gjøre sammen, særlig sånne kjøkken-ting, eller brette tøy og sånn) Det er godt for barna å lære å gjøre praktiske ting, og det er noe som hjelper dem når de blir voksne også. Jeg er ganske overbevist om at det hjelper dem til å bli ansvarsbevisste voksne etterhvert. Jeg får helt vondt av sånne som har vokst opp med puter under armene (les: mamma gjør alt - sikkert fordi hun ønsker å være snill og hjelpe dem, det er nok bare gode motiver og ikke noe negativt fra hennes side) og som ender opp på studenthybel der de bare spiser frossenpizza hver dag fordi de ikke aner hvordan man lager et måltid mat for eksempel... Og her i gården er det nå, etter fem års ekteskap fortsatt ikke alltid mannen min klarer å legge skittentøyet i kurven. Jeg finner bukser og skjorter i hauger på gulvet og på stoler rundt omkring flere ganger i uka, og så må jeg spørre da: "Er dette noe du vil ha vaska, eller ligger det her fordi du har tenkt å bruke det igjen først?" Hvorfor tror du dette skjer? Fordi hjemme hos han, så slengte barna bare skittentøyet på gulvet i en haug og så kom mamma og plukket opp og vasket det. Helt til de ble store og flyttet hjemmefra. Så det er bare bra å begynne tidlig... Lykke til, da, TS... Og vit at her ute i cyber-land er det mange som har medfølelse med deg og vet akkurat hvordan du føler det! Endret 19. februar 2010 av NenaT
Gjest annen gjest Skrevet 19. februar 2010 #6 Skrevet 19. februar 2010 Er bare så inni granskauen lei husarbeid - les: klesvask,entreen stappa full av klær, akkurat nå står middagen ennå på bordet,oppvaskmaskina er full,det samme med kjøkkenbenken....to av barna er ute, en sitter i badekaret,mannen er på møte og jeg sitter og kikker meg rundt i kaoset......fya meg altså............IDAG vet jeg ikke om JEG gidder ta det...kanskje jeg bare skal slenge meg nedpå med boka mi,eller strikketøyet og la alt suse.....så kan jeg se om noen av de andre får behov for å rydde etterhvert....hm jeg tror jeg prøver det jeg...........jeg blir POTTESUR av slikt jeg........føler jeg vil gå til streik........noen andre som føler som meg? Har dere noen gode ideer eller tips? Vil bare si at mannen min er alle tiders og hjelper ofte til..........,men det meste faller på meg.ting som han ikke ser tar tid... Takker hvis noen svare meg :-)) Si til hele familien at nå er det helgevask. Alle må brette opp armene å ta i et tak. Når dere er ferdige blir det belønning i form av pizza og kos! Sett hver enkelt i arbeid (en unge støvsuger, en unge setter i oppvaskmaskin og tørker kjøkkenbenk, en unge vasker speil, do og vask. Mannen din tørker støv. Selv tar du jobber der det trengs litt tankearbeid, feks sorterings- og ryddearbeid). Alltid enklere og triveligere å jobbe når alle er med å tar en tørn. Teamwork! Hilsen annen gjest, også mamma til 3
Gjest lei ja, ikke snakk Skrevet 19. februar 2010 #7 Skrevet 19. februar 2010 Noen ganger blir man bare lei av husarbeidet, en evig runddans med støvsuging, gulvvask og støvtørking, for ikke å snakke om klesvasken - innen man har fått alt på plass i skapene så er skittentøyskurven full igjen. Og rydding, gud bedre hvor lei jeg er av alt som havner på gulvet og blir liggende der. Og jeg er lei av å ha et rekkehus på tre etasjer og at jeg alltid må gå opp og ned flere ganger fordi jeg glemmer å ta med meg ting opp eller ned, jeg vil ha alt på et plan! Men sånn er det i perioder, plutselig er alt ok igjen. Jeg gleder meg til våren når jeg kan åpne vinduer og dører og slippe solen og de deilige vårlufta inn i huset.
Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2010 #8 Skrevet 20. februar 2010 Dersom dere har samboere/ektefeller: Få dem til å ta i et tak også da vel! Selv foreldre som har valgt å være hjemmeværende har rett til å be parteren (som er i arbeid) om hjelp. Og dersom begge jobber er det jo en selvfølge at husarbeid fordeles likt!
Yummy_Mummy Skrevet 23. februar 2010 #9 Skrevet 23. februar 2010 flylady.net Selvom siden nok er noe amerikansk, og mest beregnet på hjemmeværende, så er det mulig for oss andre å ha glede av den også. For meg hjelper i alle fall rutiner og 15 minutters intervaller (utrolig hva man får gjort på 15 min!)
Gjest Gjest Skrevet 24. februar 2010 #10 Skrevet 24. februar 2010 Jeg blir stadig imponert over hvor kort den såkalte likestillingen har kommet i dette landet. 90% av damene her inne har menn som "hjelper til" eller er "flinke". Her er det 20 år gamle jenter som skriver hvor koselig det er å stelle hjemme. Ikke rart verden ikke går fremover. Unger kan gjøre husarbeid. Ja, ting tar tid og det blir ikke som man skulle gjort det selv, men både foreldre og barn er tjent med det. Menn må også ha sitt ansvarsområde - og få gjøre det på sin måte. (eksempel, min mann skifter på sengene hos oss og jeg lå en hel uke med vrengt dynetrekk... det kostet å ikke si eller gjøre noe, men jeg gjorde det ikke etter ham) Også må man legge listen der man er på renhold og rydding - ikke der møbelkatalogene og interiørmagasinene er. Ellers er dagens heteste tips til TS: ja, finn frem bok og strikketøy og ta deg en pause. Og ikke blir frustrert når ingen merker "alt du ikke har gjort"
Gjest asanti Skrevet 24. februar 2010 #11 Skrevet 24. februar 2010 Jeg blir stadig imponert over hvor kort den såkalte likestillingen har kommet i dette landet. 90% av damene her inne har menn som "hjelper til" eller er "flinke". Her er det 20 år gamle jenter som skriver hvor koselig det er å stelle hjemme. Ikke rart verden ikke går fremover. Unger kan gjøre husarbeid. Ja, ting tar tid og det blir ikke som man skulle gjort det selv, men både foreldre og barn er tjent med det. Menn må også ha sitt ansvarsområde - og få gjøre det på sin måte. (eksempel, min mann skifter på sengene hos oss og jeg lå en hel uke med vrengt dynetrekk... det kostet å ikke si eller gjøre noe, men jeg gjorde det ikke etter ham) Også må man legge listen der man er på renhold og rydding - ikke der møbelkatalogene og interiørmagasinene er. Ellers er dagens heteste tips til TS: ja, finn frem bok og strikketøy og ta deg en pause. Og ikke blir frustrert når ingen merker "alt du ikke har gjort" Av erfaring gjør menn ting galt med vilje for å slippe å gjøre det flere ganger.
lille katt Skrevet 26. februar 2010 #12 Skrevet 26. februar 2010 Kombinert vaskerom og walk-in closet for hele familien . Da slipper man å brette og flytte tøy, man henger det bare rett opp etter vask, og så er det tørt til neste dag. To oppvaskmaskiner, en hvor det til enhver tid er rent, og en hvor man setter det skitne. Så slipper man å rydde inn og ut av oppvaskmaskinen . Sørg for at mannen din skjønner verdien og gleden i å ha en strøken og REN kjøkkenbenk (go shine the sink!). Det med oppvaskmaskinen var kanskje litt over the top, men kombinert vaskerom og klesskap er dønn seriøst. Vi har en light-variantd, men jeg fantaserer virkelig om å ta den helt ut, for det er dødspraktisk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå