Gå til innhold

Mobillader i utlandet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et adapter til bruk i Storbritannia/Irland. Men må jeg også bruke adapter i land som Frankrike, Italia, Sverige osv? Eller kan laderen plugges rett inn der? Hva med andre land i Europa? Kan man bruke laderen så lenge kontakten passer? Vil ikke risikere å *steke* mobilen :gjeiper:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du steker ikke noe så lenge spenningen er riktig, noe den er i hele Europa. I den siviliserte verden brukes samme spenning, 230 V, mens en del mindre siviliserte land (blant annet Haiti, Guatemala, USA, Nicaragua og Cuba) bruker 110-120 V. Japan er alene om å bruke 100 V.

Skrevet
Du steker ikke noe så lenge spenningen er riktig, noe den er i hele Europa. I den siviliserte verden brukes samme spenning, 230 V, mens en del mindre siviliserte land (blant annet Haiti, Guatemala, USA, Nicaragua og Cuba) bruker 110-120 V. Japan er alene om å bruke 100 V.

Jeg ser på min lader at det står 100-240 V. Vil det si at jeg kan bruke den i stort sett alle land da, så lenge jeg har adapter med rette plugger?

Skrevet

Ja. I noen ekstra herjede land (f.eks. Afghanistan) er spenningen på det lokale nettet svært ustabil og kan gå over 240 V, men det vil forsvaret/din bistandsorganisasjon/annen oppdragsgiver fortelle deg før du reiser.

Skrevet

Spenningen er en ting, kontakten er en annen. Storbritannia har en annen type stikkontakt enn vi har i Norge, men spenningen er relativt lik. Jeg bor i England, og bruker adapter på veldig mange elektroniske apparater - har aldri hatt noe problem med det.

Adaptere endrer forsåvidt ikke spenningen, den bare sørger for at to runde pinner blir til tre rektangulære, så stikkontakten passer.

Hele kontinentale Europa bruker samme stikkontakt som i Norge, så du trenger ikke adapter.

USA bruker en tredje stikkontakt, så adapteren du har til UK/Irland passer ikke der. Det er vel 5 forskjellige standarder over hele verden, så hvis du reiser mye rundt omkring utenfor Europa, kan det være greit å skaffe en stjerne-adapter (med valg på hvilken stikkontakt du trenger).

Skrevet

Nå har jeg anskaffet et universaladapter som dekker 150 land, blant andre UK, USA, Europa og Australia. Det skulle dekke mesteparten av mitt behov, tror jeg. Skal huske å passe meg for Afghanistan ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...