Gjest Gjest_gjesten_* Skrevet 18. februar 2010 #1 Skrevet 18. februar 2010 Jeg tenkte jeg skulle spørre hva dere damer og menn her inne mener om denne saken: Jeg har samboer med vi har felles barn, vi har ikke felles økonomi enda. Han spurte en gang om vi ikke skulle ha det men siden jeg tjener mye mindre enn han og har ganske mye gjeld fra tidliger som jeg holder på å kvitte meg med synes jeg det ville bli litt urettferdig for hans del. Men jeg sa vi kunne snakke om det igjen når jeg har nedbetalt gjelden min. Vel, så langt så fint. Vi betaler halvparten hver av faste utgifter og mat. Men han eier også en bil. Jeg har ikke lappen selv enda men det er jo veldig praktisk at vi kan kjøre når vi skal noe. Jeg betaler for en full tank i måneden, vask betaler vi litt hipp som happ, og 1/3 del av bompengene (han kjører gjerne ut for å treffe venner mens jeg aldri bruker bilen uten han så jeg følte det ikke ble helt riktig å halve ). Altså løpende "driftutgifter" Men nå er det en idiot som har vært borti bilen uten å legge igjen navn, vi må bytte en del og det kommer vel til å koste minimum 2500 , hvis vi er uheldige kanskje det dobbelte.. Min samboer har tatt det som en selvfølge at jeg skal betale halvparten men jeg merker at jeg er litt usikker på om jeg synes det blir riktig. Hvis jeg hadde tjent mye eller hadde hatt lappen og brukt bilen på egenhånd hadde det vært noe annet. Men det er ikke min bil, jeg kan ikke kjøre den og nå som jeg er ute i permisjon har jeg halvparten så mye utbetalt som han i måneden. Jeg kommer sikkert til å betale uansett selv om jeg nok må betale han tilbake over flere måneder for jeg orker ikke starte noen diskusjon om penger hvis jeg merker at han virkelig synes jeg burde betale det. Men jeg bare lurte på hva dere her inne tenker om saken? Jeg må bare legge til at når vi måtte skifte hjul for en liten stund siden og da betalte jeg halvparten.
Antlers Skrevet 18. februar 2010 #2 Skrevet 18. februar 2010 Jeg ville vært med å betale for å være grei om jeg visste at samboer hadde dårlig råd. Det høres ikke ut som om han har det problemet utifra hva du forteller, så i den situasjonen ville jeg ikke betalt et rødt øre. Synes forøvrig du er flink og betaler det du "bør" betale. Akkurat her får han selv stå for utgiften mener jeg.
Gjest Vilma Skrevet 18. februar 2010 #3 Skrevet 18. februar 2010 Nei, jeg synes det er rett at du er med på å betale løpende utgifter som bensin, bom o.l, men jeg synes ikke du skal være med å betale på selve bilen. Ikke dekk, fiksing av kræsjer, nye deler o.l. Det er hans bil, han betaler for den og bruk. Du sitter på og betaler for deler av bruk.
tineline Skrevet 18. februar 2010 #4 Skrevet 18. februar 2010 (endret) Jeg tenker at en felles økonomi bør innebære at hver betaler etter evne. Du virker ikke å ha evne til å betale for dette, så da bør han ta det. Det er, som du sier, hans bil, han som kjører osv. Jeg syns allerede du betaler mye på den bilen som det er! Dersom dere også betaler 50-50 på det meste annet, syns jeg du har bidratt mer enn nok. Kan dere ikke drøfte felles økonomi på nytt, med det forslaget at begge legger så og så mange prosent av sin inntekt (hvis du, som meg er sosialist), eller et visst beløp i potten, så kan dere enes om hva som skal gå av denne også? Kan jo ha en egen bilkonto der du setter inn mindre enn ham osv. Jeg syns som sagt dette blir hans utgift. Det er han som valgte å ha bil i utgangspunktet, og har han dobbelt så høy inntekt som deg, bør han ha råd til det. Endret 19. februar 2010 av tineline
Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2010 #5 Skrevet 18. februar 2010 Jeg synes heller ikke du skal betale mer enn driftskostnadene som bensin og bom. En ting jeg tenkte på, å investere i nye dekk, vedlikehold og rep er jo med på å øke bilens verdi sånn at når han selger den får han mer igjen for den. Hvis du ikke får noe når han selger den synes jeg faktisk at han alene bør betale sånne utgifter.
Wasp Skrevet 18. februar 2010 #6 Skrevet 18. februar 2010 Det er hans bil, du betaler for deg som du gjør. Det blir ikke riktig om du skal måtte betale for en skade du ikke har forvoldt på din kjæreste sin bil.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå