Gå til innhold

Sønnen til mammas samboer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mamma og samboeren har vært sammen i 3 år. Han har 2 barn, ei datter jeg ikke har truffet (tror ikke de har mye kontakt) og en sønn som er hos han og mamma annen hver helg. Gutten er 10-12 år, og jeg har kanskje truffet han 5 ganger.

Jeg har ikke tenkt å invitere han i bryllupet, for han er ikke en del av min familie og omgangskrets. Jeg har ikke et spesielt bra forhold til min mor. Samboeren hennes omtaler jeg ikke som stefar, sønnen hans er ikke min stebror. Har ingen problemer med noen av dem, og mammas samboer er selvfølgelig invitert i bryllupet.

Min søster ble overrasket over at jeg ikke har tenkt å invitere gutten. Har en bror som er et år eller 2 eldre, og de er venner. Søsteren vår mente at jeg måtte invitere gutten for min brors skyld, og for mamma og samboeren hennes?

Er jeg vanskelig som ikke vil invitere et barn jeg ikke kjenner og ikke kommer til å bli kjent med? Han vil være den yngste der, og ikke kjenne noen andre enn mine søsken. Ingen andre tar med seg barna sine i bryllupet, det er bare mine yngre søsken som er barn.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville invitert han siden han kjenner andre barn der. Du vet ikke om du blir kjent med han, men han er en del av storfamilien samme om dere ikke har mye kontakt.

Hvis han var den eneste på sin alder, var saken en annen. Hvorfor mener du at du aldri vil bli kjent med han? Er det så viktig? Det som er viktig er at han føler seg inkludert.

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du ikke skal invitere ham, egentlig? Du skal invitere din mor med følge, antar jeg? Da synes jeg vel du like gjerne kan invitere dem alle tre.

Gjest Gjest_Pia_*
Skrevet

Om du har et problematisk forhold til din mor, så kan du jo like gjerne kutte ut hennes samboer også i bryllupet? Da blir det i alle fall ikke noe spørsmål om barna hans også.

Jeg ville aldri ha invitert ungene til mine foreldres nye kjærester, det er ille nok at deres kjærester skal komme om ikke de skal ta med seg ungene sine og.

Skrevet

Mammas samboer blir invitert, det er ikke aktuellt å la være.

De andre barna som er der er mine søsken, og de er eldre enn gutten. Nevøer og nieser er ikke invitert.

Hadde mamma og samboeren vært gift, eller jeg hatt noe forhold til gutten hadde det kanskje vært mer aktuellt. Men hvorfor skal jeg inkludere et barn jeg ikke kjenner i bryllupet? Sjansen er også stor for at han hadde syntes det var en kjedelig dag han gjerne kunne være foruten.

Skrevet

Du kan gjøre det fordi han er litt nærmere din mor enn søskenbarn?

Gjest Gjest_lita_*
Skrevet
Hadde mamma og samboeren vært gift, eller jeg hatt noe forhold til gutten hadde det kanskje vært mer aktuellt. Men hvorfor skal jeg inkludere et barn jeg ikke kjenner i bryllupet? Sjansen er også stor for at han hadde syntes det var en kjedelig dag han gjerne kunne være foruten.

La moren din gifte seg før du gjør det da hvis du er så opptatt av ekteskapsformen? Sjansen er stor for at både barn og våksne kan kjede seg i et bryllup? Skal du likavæl ikke be noen?

Skrevet

For å være ærlig skjønner jeg ikke hvorfor du ikke inviterer gutten.

En på sånn ca ti år tar hverken plass eller spiser dere blakke :ler: og det er kanskje moro for han å være med å feire dagen deres. Og da han er ung så drar han nok tidlig fra festen.

Skrevet

Men problemet er mer det at jeg kjenner ikke gutten, og skjønner ikke hvorfor jeg skal invitere ham. Vi inviterer ikke nevøer og nieser. Jeg har faktisk et forhold til disse barna, og det er 2 av dem som er i samme aldersgruppe som denne gutten. Når disse ikke inviteres så skjønner jeg hvertfall ikke hvorfor jeg skal invitere sønnen til mammas samboer.

Jeg har valgt å ikke ha mer kontakt med mamma enn det som kommer naturlig. Jeg besøker henne omtrent 4 ganger i året, hun kommer hit 1 gang. I løpet av disse besøkene treffer jeg sjeldent mine søsken, og gutten er faktisk det siste mennesket der jeg bruker tiden min på. Hadde jeg ønsker mer tid hos mamma hadde jeg kanskje fått et forhold til ham, men sånn som situasjonen er ser jeg ingen grunn til at jeg skal det. Det er også en såpass stor aldersforskjell mellom oss at om mamma og samboeren skulle holde sammen til han blir voksen kan jeg alltids bli kjent med ham da.

Skrevet

Vil ikke være negativ men av respekt for din mor og hennes forhold bør du kanskje invitere han likevel?

Du blir ikke kjent med han i bryllupet, men hvis du ikke vil invitere han så la være da. Høres ut som du ikke vil bli kjent med han og inviterer din mor og hennes samboer hvis de er samboere så lenge som til ditt bryllup... Å straffe din mor vha et barn er bedritent.

Bli voksen før du gifter deg.

Skrevet

Jeg inviterer mamma og hennes samboer. Jeg liker samboeren hennes bedre enn mora mi, men har fortsatt ikke noe nært forhold til dem.

Gutten bor ikke hos dem, han bor hos sin mor. Skal jeg i samme slengen invitere den datteren han har som han ikke treffer for at de kan få et bedre forhold?

Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor folk mener jeg skal invitere et barn jeg ikke kjenner og ikke er i familie med i bryllupet.

Skrevet

Koster deg veldig mye å ibvitere gutten??

Sånn følelses messig??

Skjønner kanskje at det er det som gnager litt her...eller?

Skal moren din være med å betale noe?

Gjør hun det, så hadde jeg invitert han, hvis ikke hadde jeg vel tenkt meg om.

Jeg inviterte barna til min fars samboer i bryllupet,

men de takket begge nei, mente de ikke hadde noe der å gjøre.

Skrevet
Jeg inviterer mamma og hennes samboer. Jeg liker samboeren hennes bedre enn mora mi, men har fortsatt ikke noe nært forhold til dem.

Gutten bor ikke hos dem, han bor hos sin mor. Skal jeg i samme slengen invitere den datteren han har som han ikke treffer for at de kan få et bedre forhold?

Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor folk mener jeg skal invitere et barn jeg ikke kjenner og ikke er i familie med i bryllupet.

Nei vel. Men hvis du forteller alt til oss i første post, så er alt mye enklere. I første post skriver du ikke noe om at gutten bor hos sin mor. Vi kunne jo like gjerne tro at han bodde med din mor og hennes samboer (hans far).

Bor han ikke der, så trenger du jo ikke be ham. Ting stiller seg jo fort litt annerledes da!

Dessuten, vil du ikke ha andre svar enn ditt eget, hvorfor spør du?

Skrevet
Koster deg veldig mye å ibvitere gutten??

Sånn følelses messig??

Skjønner kanskje at det er det som gnager litt her...eller?

Skal moren din være med å betale noe?

Gjør hun det, så hadde jeg invitert han, hvis ikke hadde jeg vel tenkt meg om.

Jeg inviterte barna til min fars samboer i bryllupet,

men de takket begge nei, mente de ikke hadde noe der å gjøre.

Men et barn får ikke mulighet til å ta det valget på egenhånd!

Selv hadde det aldri skjedd at jeg inviterte

barna til mine foreldres nye partnere i mitt bryllup, uansett alder. Greit at foreldre har funnet seg ny partner, men jeg er et voksent menneske ferdig med oppveksten og barna til partneren til foreldrene mine kommer jeg ikke til å ha noe forhold til, og mine foreldre har ingen rett til å "finne nye søsken" til meg bare fordi de har en ny partner, om de får barn er det annerledes.

Skrevet

Og jeg kan ikke forstå hvorfor spørre her inne når du tydligvis ikke vil ha noen svar. Du må regne med at når du spør vil du få svar etter hva folk mener og som nødvendigvis ikke er det samme som du mener.

Kan jo nesten virke som du allerede har bestemt deg for hva du ønsker selv, å ikke invitere han, så hvorfor spørre?

Skrevet

Jeg spør for å finne ut om jeg er helt på jordet, for å si det litt teit. Jeg ble faktisk overrasket over at søsteren min trodde gutten var invitert. Min forlovede er forøvrig enig med meg, men jeg vil gjerne ha andres synspunkter likevel. Jeg kan ikke se noen grunn til å invitere han, men om andre kan så tar jeg det til vurdering.

Mamma betaler ingenting. Jeg har ikke spurt henne om hun ønsker at jeg ber gutten. Jeg ber allerede andre familiemedlemmer for at jeg ikke skal starte noen krangel med henne. Ønsker ikke å gå mer inn på det temaet, da det ikke egentlig har noe med dette å gjøre.

Skrevet
Nei vel. Men hvis du forteller alt til oss i første post, så er alt mye enklere. I første post skriver du ikke noe om at gutten bor hos sin mor. Vi kunn).e jo like gjerne tro at han bodde med din mor og hennes samboer (hans far

Da må du nok lese første post litt mer nøye ;)

Skrevet
Jeg spør for å finne ut om jeg er helt på jordet, for å si det litt teit. Jeg ble faktisk overrasket over at søsteren min trodde gutten var invitert. Min forlovede er forøvrig enig med meg, men jeg vil gjerne ha andres synspunkter likevel. Jeg kan ikke se noen grunn til å invitere han, men om andre kan så tar jeg det til vurdering.

Mamma betaler ingenting. Jeg har ikke spurt henne om hun ønsker at jeg ber gutten. Jeg ber allerede andre familiemedlemmer for at jeg ikke skal starte noen krangel med henne. Ønsker ikke å gå mer inn på det temaet, da det ikke egentlig har noe med dette å gjøre.

Ikke spør din mor, søster eller forlovede. Ta en egen avgjørelse. Gutten vil sikkert bli glad og føle seg iverdsatt. Når han har en søster han nesten aldri ser hjelper det sikkert for han å føle seg inkludert i din familie. Når du føler deg usikker, vil du sikkert tenke på det på selve dagen hvis du ikke inviterer han.

Han er bare et barn og det er ikke ditt ansvar, men selv om du ikke ser det er han en del av din familie og han er ikke ansvarlig for din mors valg.

Gjest Gjest_stemor_*
Skrevet
Mammas samboer blir invitert, det er ikke aktuellt å la være.

De andre barna som er der er mine søsken, og de er eldre enn gutten. Nevøer og nieser er ikke invitert.

Kanskje fordi han nettopp bare er et barn? Det kan fort bli veldig sårt for han å ikke være inkludert. Dersom han ikke har lyst til å gå i bryllupet og ville synes at det blir langtråkig, kan han jo velge selv å la være.

Og sjangsen for at du skal bli kjent med han, blir jo svinnende liten, dersom du velger å ikke inkludere han.

Skrevet

Jeg tror jeg tar en diskusjon med mammas samboer på dette, uten mamma. Takk for svar :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...