Xtra_lilje Skrevet 18. februar 2010 #1 Skrevet 18. februar 2010 Sukk.. I åresvis har jeg hatt en drøm om å få langt hår. Håret mitt er ganske vanskelig, det har noen partier hvor det blir krølle seg og noe steder vil det helst være stritt. Rett og slett litt schizo Det også tykt og kraftig. I denne spareperioden har jeg hatt flere dårlige frisøropplevelser. For et år siden gikk jeg på en dropin time og skulle ta tørre tupper - da var håret mitt på god vei til drømmelengen. Kom ut igjen derfra med tårer i øynene og rett og slett skamklipt hår med graderinger hvor de korteste var 10 cm på toppen. Aner ikke hva som skjedde der, jeg sa i fra hva jeg ville ha gjort og hvor mye. Midt i seansen sier dama: "jeg tynner det litt, det er så tungt." Vel, så var det bare å sette i gang med ny sparing.. problemet er at jeg kler ikke sånn gradering, og vil helst har bakhåret like langt og heller klippe opp fronten. Det tar laaaang tid å spare ut gradering.. Fikk klippet det endel bak før jul for å få en slags sparefrisyre, men nå føles håret veldig, veldig kort.. rett nedenfor skuldrene mot godt nedenfor skulderbladene for et år siden. Og lengden slik den er nå, hater jeg. det er ikke fint å ha det løst, blir liggende å vippe på skuldrene. Så det blir stort sett hestehale. Sukk. Nå er jeg bare så sykt lei, og har lyst til å klippe det kort.. Men da vet jeg at jeg vil angre. Er det flere som meg? og hvem har klart å spare ut lengden, og hvem har gitt opp og klippet seg kort??
Fluffe Skrevet 18. februar 2010 #2 Skrevet 18. februar 2010 har ganske langt hår. har alltid ønsket med laaaaaaangt hår ,men føler håret bare ikke vil mere etter en vis lengde
Surresola Skrevet 18. februar 2010 #3 Skrevet 18. februar 2010 Skikkelig vanskelig å spare! Har spart i mange år nå, og fått ganske langt hår, men idag skal jeg til frisøren og klippes. Blir så tørt og slitt etterhvert at det bare ikke ser fint ut! Prøv extensions! Mange billigere utgaver av det nå for tiden. Ikke så vanskelig å sette på selv heller, med litt hjelp fra en venninne! Flere venner som har prøvd dette, og det ser veldig bra ut
Gjest Gjest_pasta_* Skrevet 18. februar 2010 #4 Skrevet 18. februar 2010 En periode jeg brukte tigi Dumb Blonde balsam som hårkur (hadde den i håret i ca. 1 time) og tok ølgjær morgen og kveld begynte håret mitt å vokse noe helt sinnsykt! Anbefaler det : )
Snasen Skrevet 18. februar 2010 #5 Skrevet 18. februar 2010 (endret) Du vet, disse frisørene. mange av dem vet ikke hva dem driver med. Mitt lange hår til korsryggen, ble klippet til skuldrene (på samme måte som deg - en oppgradering). jeg sa jeg skulle ha av maks 10 cm. Dette er ikke første gang jeg har opplevd. Hadde jeg visst bedre hadde jeg skjelt henne ut. Tenk å klippe et hår fra korsryggen til skuldrene? Uansett, jeg ville hvis jeg var deg unngått frisører for en god stund. Det gjorde jeg når jeg sparte. Få også frem til en evt. frisør at du vil hjemsøke dem hvis de klipper mer enn hva som er nødvendig. Fortell de at du sparer, og selvom håret ditt er tykt, osv, så er det ikke slitt (noen mener det, når det egentlig bare er hårtypen du har som ER sånn). men som sagt, mitt beste tips er og ikke klippe seg så ofte, og ikke høre så veldig mye på frisørene. Endret 18. februar 2010 av Snasen
Gjest Gjest_Krisha_* Skrevet 18. februar 2010 #6 Skrevet 18. februar 2010 En periode jeg brukte tigi Dumb Blonde balsam som hårkur (hadde den i håret i ca. 1 time) og tok ølgjær morgen og kveld begynte håret mitt å vokse noe helt sinnsykt! Anbefaler det : ) hva er olgjaer?
Gjest Gjest_pasta_* Skrevet 18. februar 2010 #7 Skrevet 18. februar 2010 http://www.arwex.no/img/box.jpg - det er ølgjær! Det er et pulver man har i vann, man får kjøpt det på vanlige matvarebutikker. Ølgjær er vel naturlig rik på b-vitaminer osv, så det er veldi bra for hud, hår og negler. Koster rundt 40 kr. Det smaker litt funky, så jeg bruker et stooort glass med vann ;-)
Xtra_lilje Skrevet 18. februar 2010 Forfatter #8 Skrevet 18. februar 2010 http://www.arwex.no/img/box.jpg - det er ølgjær! Det er et pulver man har i vann, man får kjøpt det på vanlige matvarebutikker. Ølgjær er vel naturlig rik på b-vitaminer osv, så det er veldi bra for hud, hår og negler. Koster rundt 40 kr. Det smaker litt funky, så jeg bruker et stooort glass med vann ;-) OOOh, dette har jeg smakt en gang... trodde jeg skulle spy!! kan man ta det i tablettform?? har også hørt at om man har et sunt kosthold og får i seg det man trenger, hjelper det ikke noe særlig med tilskudd? altså, slike ting funker om det er noe man mangler i kosten.Jeg spiser mye grønt, nøtter og fisk, så tror mitt kosthold er ganske bra.
Gjest Gjest_pasta_* Skrevet 18. februar 2010 #9 Skrevet 18. februar 2010 OOOh, dette har jeg smakt en gang... trodde jeg skulle spy!! kan man ta det i tablettform?? har også hørt at om man har et sunt kosthold og får i seg det man trenger, hjelper det ikke noe særlig med tilskudd? altså, slike ting funker om det er noe man mangler i kosten.Jeg spiser mye grønt, nøtter og fisk, så tror mitt kosthold er ganske bra. I know, grusom smak! Så jeg tynner den ut ganske mye. Jo, stemmer nok det. B-vitaminer er vel vannløselige, så overflødige b-vitaminer går bare rett ut via urin og svette! Men det er en del proteiner i ølgjær også da, det hjelper jo hårveksten. Jeg har også et ganske bra kosthold, men jeg spiser litt lite i løpet av dagen. Så da jeg begynte med ølgjær og den hårkuren (dumb blonde. hadde den i ca. annenhvær dag i 1 time) bare eksploderte hårveksten! Det ble mye tykkere, blankere og lengre. Men jeg tror den hårkuren gjorde mer for håret mitt enn ølgjæra gjorde da.
Gjest Gjest_pasta_* Skrevet 18. februar 2010 #10 Skrevet 18. februar 2010 ***og ja, man kan ta det i tablettform! ;-)
Xtra_lilje Skrevet 18. februar 2010 Forfatter #11 Skrevet 18. februar 2010 Du vet, disse frisørene. mange av dem vet ikke hva dem driver med. Mitt lange hår til korsryggen, ble klippet til skuldrene (på samme måte som deg - en oppgradering). jeg sa jeg skulle ha av maks 10 cm. Dette er ikke første gang jeg har opplevd. Hadde jeg visst bedre hadde jeg skjelt henne ut. Tenk å klippe et hår fra korsryggen til skuldrene? Uansett, jeg ville hvis jeg var deg unngått frisører for en god stund. Det gjorde jeg når jeg sparte. Få også frem til en evt. frisør at du vil hjemsøke dem hvis de klipper mer enn hva som er nødvendig. Fortell de at du sparer, og selvom håret ditt er tykt, osv, så er det ikke slitt (noen mener det, når det egentlig bare er hårtypen du har som ER sånn). men som sagt, mitt beste tips er og ikke klippe seg så ofte, og ikke høre så veldig mye på frisørene. ja, det er vel min konklusjon også... men dyrekjøpe lærepenger, både i kroner og øre og ikke minst hår..
Antlers Skrevet 18. februar 2010 #12 Skrevet 18. februar 2010 (endret) Jeg har blitt "skamklipt" flere ganger selv, og er derfor min egen frisør nå. Dette er egentlig noe alle kan lære seg, og om du vil ha langt hår er dette den beste metoden synes jeg Feye's Hair Trimming Method! Om du ser på denne linken finner du instruksjoner for forskjellige metoder. Vil du ha det litt oppklippet foran kan du f.eks velge V-shaped Trim. Fordelen er at du klipper ikke mer enn nødvendig, og du har full kontroll selv. En annen god metode (som fungerer aller best på lengre hår, type midten av ryggen og lengre) er å sette alt håret i en stram hestehale på toppen av hodet, kamme gjennom det og fest en strikk til som du drar ned mot tuppen av hestehalen. Klipp av det som er utenfor strikken. Du vil da oppnå en U-form som ser veldig naturlig ut. Fester du hestehalen nærmere pannen vil du få en mer oppklippet look, og fester du den lenger bak vil du få en mer rett linje. Et annet tiltak som er gull verdt når man skal spare til langt hår er noe som kalles "Search and Destroy". Det går ut på at du setter deg et sted med godt lys (noen liker å sitte foran vinduet, andre synes det er best foran en dataskjerm), går gjennom håret ditt og klipper vekk flisede tupper. Klipp ca. en halv cm over der håret har delt seg. Det er jo ikke noen vits i å klippe hele hårmanken om du bare har noen hårstrå som har splittet seg. Klipper du av forebygger du at det fliser seg videre oppover. Det er viktig at du bruker en god skarp saks som kun brukes til hårtrimming, ellers kan du skade håret slik at det fliser seg opp på nytt. Ikke stuss håret hver 4 - 6 uke. Da vil det ta evigheter å få langt hår. Dette er noe frisører har funnet på for å sørge for at de alltid har nok kunder. Trim ditt eget hår om du ser tydelig at det er slitt, eller om det begynner å tugge seg nederst når du grer igjennom det. Vanligvis holder det å trimme hver 6. måned (spesielt om du benytter deg av Search and Destroy metoden), men noen trenger trimming litt før, og andre kan gå lenger uten. Vær forsiktig når du børster håret, og sett det gjerne opp i en topp med løs strikk eller hårpinner for å unngå unødig slitasje. Utifra hvordan du beskriver håret ditt kan det høres ut som om du kunne hatt god effekt av balsam-metoden (vaske med kun silikonfri balsam, ingen shampoo). Om du velger å følge noen av disse rådene vil veien til langt hår bli mye kortere Endret 18. februar 2010 av Antlers
Xtra_lilje Skrevet 18. februar 2010 Forfatter #13 Skrevet 18. februar 2010 Tusen takk for tips!! her var det mye jeg skal ta med meg - særlig Searhc and destroy.. sant - sant!! hvorfor herpe hele hårmanken for noen slitte tupper..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå