Gjest LilleLol Skrevet 18. februar 2010 #1 Del Skrevet 18. februar 2010 Jeg har vurdert å få meg hus (etterhvert ), men det er mange ting jeg lurer på: Hvor mye koster det å bygge hus per kvm? Koster det mye mer hvis jeg ønsker en uvanlig form på huset, for eksempel tårn-hus? Er det miljøfientlig å bygge hus, ikke kjøpe? Og selv om huset som bygges er lite? Noen tips til miljøvennelig hus? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjestina Skrevet 18. februar 2010 #2 Del Skrevet 18. februar 2010 Jeg har vurdert å få meg hus (etterhvert ), men det er mange ting jeg lurer på: Hvor mye koster det å bygge hus per kvm? Koster det mye mer hvis jeg ønsker en uvanlig form på huset, for eksempel tårn-hus? Er det miljøfientlig å bygge hus, ikke kjøpe? Og selv om huset som bygges er lite? Noen tips til miljøvennelig hus? Dette var ganske store spørsmål. Jeg anbefaler at du går inn på byggebolig.no og kikker litt på forumet der. Der står det mye om priser osv. Det er klart at det belaster miljøet mer å sette opp et nytt hus, enn å flytte inn i et eksisterende et. Dersom du imidlertid velger miljøvennlige løsninger, som miljøvennlig isolasjon, ekstra isolasjon i vegger og tak, vannbåren varme, tykke vinduer osv, vil et nytt i det minste være langt mer energieffektivt hus enn et tilsvarende eldre hus. Det er enklest og billigst å kjøpe ferdighus fra Nordbohus, Norgeshus osv, men om du ønsker noe spesielt så kan jo en arkitekt ordne det. Men husk at i mange boligfelt er det bestemmelser til hvordan et hus skal se ut, og et tårnhus vil ikke nødvendigvis skli inn i det eksisterende miljøet. Når det gjelder pris, avhenger dette av egeninnsats og valgte løsninger. Et vanlig hus fra Nordbohus, som heter Aurora, er på 179m2 og ender ofte opp med å koste ca 2,3 mill, uten for mye fancy løsninger. Husk at alt av karnapp, løftet tak osv koster langt mer enn en firkantet boks med enkelt tak. Men; sjekk ut byggebolig.no, så finner du masse info! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2010 #3 Del Skrevet 18. februar 2010 Som gjestina sier: dette var store spørsmål, og umulig å svare eksakt på. Kvadratmeterprisen for en ny enebolig kan typisk være alt fra 15000 og oppover, men sjelden under 20000. Husk at det også er kostnader ved kjøp av tomt og opparbeidelse av denne, inkl graving og tilkobling av el, vann og avløp. Kvadratmeterprisen for et lite bygg er som regel høyere enn for et større bygg (dette fordi en viss mengde yttervegger, vinduer, tak, grunnarbeid, osv må til uansett, og dette er blant de kostbare delene av et hus.) Jo mer komplisert formen på huset er, jo dyrere blir det per kvadratmeter. Et lite hus vil normalt gi mindre miljøbelastning, da det krever mindre materialbruk og mindre oppvarming. Hvor miljøvennlig det blir avhenger selvsagt av hvilke løsninger som velges. Passivhus (med vegger og vinduer som slipper ut lite varme) krever mindre energi til oppvarming og vil selvsagt være et godt miljøalternativ. Dette koster noe mer i byggekostnader. Oppvarming vha ulike varmepumper, solenergi osv er selvsagt mer miljøvennlig enn oljefyring. En kan også si at det er mer miljøvennlig å bo i flermannsbolig, rekkehus eller blokk enn i enebolig, da disse krever mindre byggematerialer per boenhet (en deler yttervegger med andre osv). Disse boligformene kan også kreve mindre energi til oppvarming enn en enebolig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LilleLol Skrevet 18. februar 2010 #4 Del Skrevet 18. februar 2010 Beklager at det er så omfattende spørsmål, men takk for at dere tok dere td til å svare ordentlig Jeg skal sjekke på byggbolg.no Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå