Auri Skrevet 17. februar 2010 #1 Skrevet 17. februar 2010 Vi prøver sakte, men sikkert å lære opp pusene til å være alene i hele leiligheten, ikke bare soverommet. Men idag måtte jeg revurdere det kraftig, for når jeg kom ut av dusjen, var det en pus i overskapet på kjøkkenet.. Bare flaks at hun hoppet opp i det tomme skapet, og ikke på de åpne hyllene som er fulle av krydderglass og andre knuselige ting... Problemet er at vi ikke har dør inn til kjøkkenet, bare døråpning. Jeg prøver å finne på noen smarte måter "stenge" for på, men kommer ikke på noe... Det må være noe som er litt høyt, så de ikke får hoppet over, og som er solid nok til at de ikke kan dytte det overende, men samtidig ikke noe som er gigantisk, slik at det faktisk går ann å sette bort igjen seinere... Vanskelig!
minienthe Skrevet 18. februar 2010 #2 Skrevet 18. februar 2010 det som poppet inn i hodet mitt var å få montert/limt borrelås rundt døråpningen og festet myggnetting på dette ? liten vits i å lage en "grind" tror jeg, klarer de ikke å hoppe over så klatres det istedet (åjada, har testet i praksis).
Gjest Eurodice Skrevet 18. februar 2010 #3 Skrevet 18. februar 2010 (endret) Jeg vet ikke om det går an eller hvor mye arbeid det er, men kunne det vært en tanke å montere en foldedør for eksempel? Endret 18. februar 2010 av Belladonna
Gjest Glør Skrevet 18. februar 2010 #4 Skrevet 18. februar 2010 Er det en åpning hvor de får hodet igjennom kommer hele katten igjennom, en voksen katt kan lett hoppe fra gulv til tak, og de er også flinke til å klatre. Så du må isåfall stenge helt. Selv har jeg konsekvent dressert kattene mine med å nekte dem opp på kjøkkenbenker osv når jeg er til stede, og nå når de er voksne er det sjelden de prøver seg.
Essi89 Skrevet 18. februar 2010 #5 Skrevet 18. februar 2010 Vi prøver sakte, men sikkert å lære opp pusene til å være alene i hele leiligheten, ikke bare soverommet. Men idag måtte jeg revurdere det kraftig, for når jeg kom ut av dusjen, var det en pus i overskapet på kjøkkenet.. Bare flaks at hun hoppet opp i det tomme skapet, og ikke på de åpne hyllene som er fulle av krydderglass og andre knuselige ting... Problemet er at vi ikke har dør inn til kjøkkenet, bare døråpning. Jeg prøver å finne på noen smarte måter "stenge" for på, men kommer ikke på noe... Det må være noe som er litt høyt, så de ikke får hoppet over, og som er solid nok til at de ikke kan dytte det overende, men samtidig ikke noe som er gigantisk, slik at det faktisk går ann å sette bort igjen seinere... Vanskelig! Jeg har (nesten) samme problem som deg... Men mine skap/hyller har dør foran dem, så det eneste jeg følger ekstra godt med er at det ikke ligger frem kniver o.l når han er alene. Når vi lager middag og komfyren er varm er jeg veldig rask til å sjekke "hva han gjør nå". En foldedør hadde vært fantastisk, spør du meg.
Gjest Gjest_emma_* Skrevet 18. februar 2010 #6 Skrevet 18. februar 2010 Vi prøver sakte, men sikkert å lære opp pusene til å være alene i hele leiligheten, ikke bare soverommet. Men idag måtte jeg revurdere det kraftig, for når jeg kom ut av dusjen, var det en pus i overskapet på kjøkkenet.. Bare flaks at hun hoppet opp i det tomme skapet, og ikke på de åpne hyllene som er fulle av krydderglass og andre knuselige ting... Min erfaring er at katter er utrolig flinke til å ikke rive ned ting, så jeg hadde bare latt det være som nå om jeg var deg. Mine katter hopper, klatrer og balanserer overalt, og med ti år bak med som katteeier har jeg kun fått et par glass knust av dem.
Auri Skrevet 18. februar 2010 Forfatter #7 Skrevet 18. februar 2010 Problemet er at vi leier, så det er ikke bare-bare å sette opp foldedører og sånt... Er det en åpning hvor de får hodet igjennom kommer hele katten igjennom, en voksen katt kan lett hoppe fra gulv til tak, og de er også flinke til å klatre. Så du må isåfall stenge helt. Selv har jeg konsekvent dressert kattene mine med å nekte dem opp på kjøkkenbenker osv når jeg er til stede, og nå når de er voksne er det sjelden de prøver seg. De hopper aldri opp på benken når vi er i rommet, ser du... Dessuten har de enda ikke helt lært at bordet er forbudt sone heller. De er bare 7 måneder, så de er ikke så store enda. Min erfaring er at katter er utrolig flinke til å ikke rive ned ting, så jeg hadde bare latt det være som nå om jeg var deg. Mine katter hopper, klatrer og balanserer overalt, og med ti år bak med som katteeier har jeg kun fått et par glass knust av dem. Vel, jeg fikk knust en lampe her om dagen, så derfor er jeg litt ekstra redd for denne åpne hylla... Det er trangt der, det står veldig mye ting der og er egentlig ikke plass til noen pus!
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2010 #8 Skrevet 19. februar 2010 Kan ikke finne en måte å stenge av for de åpne hyllene i stedet da?
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2010 #9 Skrevet 19. februar 2010 jeg har en barnegrind, for å stenge kattene ute fra kjøkkenet, og hunden inne på kjøkkenet. Det går bra, det må selvfølgelig litt "oppdragelse" til for at de skal holde seg unna. Ikke lett å oppdra katter, men vi har fått det til, de går ikke på kjøkkenet lenger. (Tror jeg da;)har aldri sett at de kommer defra, heller ikke har ødelakt noe når vi har vært borte )
Miss Puddel Skrevet 22. februar 2010 #10 Skrevet 22. februar 2010 en katt vil fort hoppe over en trappegrind. Men om du kjøper sånne valpegrinder som noen kjøper, sånne grønne som er pakket fire og fire, det er til å koble sammen, og noen selger de som kompostgrinder. De går an å koble sammen to i høyden, og om man da midlertidig fester et par, tre kroker i dørkarmen kan du bare henge dem opp.
Miss Puddel Skrevet 22. februar 2010 #11 Skrevet 22. februar 2010 som dere ser i bildet i forrige innlegget, så går de an å klatre i fra man er ganske så liten, pusen på bildet var ca 8 uker, vi satte opp EN grind til rommet der de var slik at mor kunne gå ut og inn over grinden, mens ungene var små. skal man holde dem HELT inne med slike grinder m man ha så de dekker hele døråpningen, ellers blir det som på bildet her: (bildet er av Lille Rød, som var han som vi beholdt, og som akkurat nå har ligget i fanget mitt i FEM timer, han har måttet nøye seg med gubben min siden torsdag for jeg og ungene har vært bortreist, han har litt å ta igjen stakkars....
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2010 #12 Skrevet 22. februar 2010 Kattunger er kattunger, de vil utforske, rive ned og knuse noen måneder til... Uansett hvor flink du er med oppdragelsen. Jeg brukte en sponplate på 1,5 m i åpningen ved kjøkkenet frem til jeg var trygg på at de ikke rev ned ting. I tilleg ryddet jeg bort det meste knusbare i kattungeperioden. Opplevde at en katt rev ned et glass en gang,for så å hoppe rett ned i dette og skjære seg. Etterhvert som du er helt konsekvent i oppdragelsen, og etterhvert som de blir eldre, vil ikke dette være et problem lenger. Mine to hopper aldri opp på benker eller bord, selv om det ligger reker til tining der.
Auri Skrevet 22. februar 2010 Forfatter #13 Skrevet 22. februar 2010 som dere ser i bildet i forrige innlegget, så går de an å klatre i fra man er ganske så liten, pusen på bildet var ca 8 uker, vi satte opp EN grind til rommet der de var slik at mor kunne gå ut og inn over grinden, mens ungene var små. skal man holde dem HELT inne med slike grinder m man ha så de dekker hele døråpningen, ellers blir det som på bildet her: (bildet er av Lille Rød, som var han som vi beholdt, og som akkurat nå har ligget i fanget mitt i FEM timer, han har måttet nøye seg med gubben min siden torsdag for jeg og ungene har vært bortreist, han har litt å ta igjen stakkars.... Så søt han er! Her er bilde av våre skjønninger: http://photos-f.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-sn...3_1715385_n.jpg På bildet der er de tre og en halv måned gamle :rødme: Nå er de syv, og blir bare søtere og finere! Kattunger er kattunger, de vil utforske, rive ned og knuse noen måneder til... Uansett hvor flink du er med oppdragelsen. Jeg brukte en sponplate på 1,5 m i åpningen ved kjøkkenet frem til jeg var trygg på at de ikke rev ned ting. I tilleg ryddet jeg bort det meste knusbare i kattungeperioden. Opplevde at en katt rev ned et glass en gang,for så å hoppe rett ned i dette og skjære seg. Etterhvert som du er helt konsekvent i oppdragelsen, og etterhvert som de blir eldre, vil ikke dette være et problem lenger. Mine to hopper aldri opp på benker eller bord, selv om det ligger reker til tining der. Sponplate var en god idé! Om jeg kjøper på Maxbo e.l. kan de vel kutte den til i passe størrelse og tenker jeg?
Miss Puddel Skrevet 22. februar 2010 #14 Skrevet 22. februar 2010 Så søt han er! Her er bilde av våre skjønninger: http://photos-f.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-sn...3_1715385_n.jpg På bildet der er de tre og en halv måned gamle :rødme: Nå er de syv, og blir bare søtere og finere! Sponplate var en god idé! Om jeg kjøper på Maxbo e.l. kan de vel kutte den til i passe størrelse og tenker jeg?jeg vil tro de kan kutte til en plate for dere ja, men det blir ganske tungt, sponplater er tunge. eh, hva med faktisk å sette inn en dør?
Auri Skrevet 22. februar 2010 Forfatter #15 Skrevet 22. februar 2010 Fordi vi ønsker ikke en permanent dør der, og hengslene er ødelagt så da måtte vi skiftet de også. Vi leier som sagt bare, og skal ikke bo her lenger enn til november, så vi orker ikke gjøre så mye med det.
Miss Puddel Skrevet 23. februar 2010 #16 Skrevet 23. februar 2010 Fordi vi ønsker ikke en permanent dør der, og hengslene er ødelagt så da måtte vi skiftet de også. Vi leier som sagt bare, og skal ikke bo her lenger enn til november, så vi orker ikke gjøre så mye med det. aha, nei det er jo forståelig.. jeg anbefaler sånne grønne grinder igjen jeg, de er s lette og billige, du får de på de aller fleste store plantasjen butikker etc... (PS, Lille Rød, pusen min anbefaler å slippe pusene inn dit de vil gå, gjerne kjøleskapet også, han ligger her og mumler noe om "alle katters rettigheter.." Men han er litt bortskjemt da...)
Leo Skrevet 23. februar 2010 #17 Skrevet 23. februar 2010 Jeg har kjøpt en grind spesielt beregnet på kjæledyr som er en god del høyere enn en vanlig trappegrind. Det er i hvert fall så høy at katten må streve litt for å komme over og den er heller ikke lett å finne feste på. Intensjonen med grinden jeg har kjøpt er først og fremst å holde hundevalpen inne på kjøkkenet og ikke katten ute, men det kan jo være verdt et forsøk. (Kan prøve å huske å avgi rapport når den er montert og jeg har sett om katten her kommer over).
Auri Skrevet 23. februar 2010 Forfatter #18 Skrevet 23. februar 2010 Kattene våre kommer bare til å smyge seg gjennom de sprinklene
Leo Skrevet 23. februar 2010 #19 Skrevet 23. februar 2010 (endret) Kattene våre kommer bare til å smyge seg gjennom de sprinklene Er du sikker? Ser at det ser ut som mellomrommet er stort på bildene, men avstanden er bare 6 cm. Skal som sagt se hva som skjer her og legge ut en oppdatering. (Katten her er en langbent, spretten sak som smyger seg gjennom på de mest utenkelige steder). Alternativet er vel å rydde bort det du er mest redd for skal bli knust. Jeg har f.eks. plassert knuselig arvegods på en hylle som katten må klatre oppover en slett vegg for å komme til. Andre steder hun ikke får lov til å være (Men som jeg vet hun forsøker seg på når ingen er tilstede) har jeg plassert pappkrus med et par teskjeer i. De er det første som går i gulvet og katter liker ikke at det bråker når de beveger seg. Det kan også være en tanke å la kattene undersøke kjøkkenskapene. Min erfaring er at katter bare må undersøke ting de ikke har sett før, men når det er gjort, så er det ikke så interessant mer. Ellers får du trøste deg med at det går over. Vet ikke hvor gamle kattene dine er, men det roer seg betraktelig etter at de har blitt et halvt år eller så. Vår er nå ni måneder gammel og de mest halsbrekkende klatreturene er tydeligvis historie. Endret 23. februar 2010 av Leo
Auri Skrevet 23. februar 2010 Forfatter #20 Skrevet 23. februar 2010 Mine er ca. sju måneder. Jeg skulle gjerne plassert ting bort, men har ikke så mange andre steder å plassere det, hehe. Spent på å høre hvordan det går med din pus og grinda!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå