Gå til innhold

hvorfor gjør vi oss kvinner så hjelpesløse?

Anbefalte innlegg

Gjest selvstendig
Skrevet

jeg blir irritert gang på gang på en venninne av meg, hun er alenemor og har vært det i litt over ett år nå.

og hun må ha hjelp med nesten alt, hun har flyttet 2 ganger i den tiden hun har vært alenemor og publiserer på facebook spesielt at hun trenger mannfolkhjelp til ditt og datt. det er ikke det at hun ikke har tid, for hun går hjemme om dagene mens sønnen er i barnehage!

for eksempel, hun kjøpte et tv-bord og noen hyller fra ikea for noen uker siden, og jeg prøvde og si til hun at bare må lese bruksanvisningen for det er enkelt og sette sammen.

nei hun måtte ha mannfolkhjelp, hun åpner ikke tingene og ser på de en gang først. sånn er det med de minste ting...hun må ha mannfolkhjelp!! :P

så jeg dro dit da hun skulle få besøk av 2 (!!) mannfolk for å hjelpe henne, JEG satte samme tv-bordet lett og de tok seg av hyllen, og jeg hjalp også til med ommøbleringen.

jeg har værst singel de siste 3 årene og bodd for meg selv like lenge, flyttet fra min eks og fant fort ut at jeg kunne gjøre tingene selv, faktisk!

det og henge opp ting, sette sammen ting, ommøblering og ikke minst fikse ting..man kan faktisk gjør det selv ;)

og det er veldig ofte sånn at vi kvinner roper på mannfolka våre så fort det er en liten ting som må gjøres fordi "de fikser det". overlater det som "er vanskelig" til mannfolka, det virker som om så fort man må bruke huet litt så blir det demmes oppgave siden mannfolk (de fleste ihvertfall) faktisk liker sånne ting.

det får meg til og tenke, hvorfor gjør vi oss så forbaska hjelpesløse/uselvstendig?? :klaske:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du beskriver en flott måte å komme i kontakt med potensielle partnere på:) *lurer på hva slags kvinneting vi menn må ha hjelp til*

AHA! Blomster! :ler:

:kaffekopp:

Skrevet

Vi gjør da ikke det. Jeg snekrer hyller og skap og maler og skrur og skifter gjerne dekk også, jeg. Og mekker sykkel (og kjører'n!). Og vatrer vaskemaskin og lemper trommel og reparerer sjæl (jeg lærte etter den første bh-spilen). Og har mann.

Skrevet
Vi gjør da ikke det. Jeg snekrer hyller og skap og maler og skrur og skifter gjerne dekk også, jeg. Og mekker sykkel (og kjører'n!). Og vatrer vaskemaskin og lemper trommel og reparerer sjæl (jeg lærte etter den første bh-spilen). Og har mann.

så flott! jeg skal bli akkurat som deg, selv om jeg forhåpentligvis får meg mannfolk en gang :)

Gjest Syrin_Ulven
Skrevet

Noen er nok bare late, hvorfor gjøre noe sjøl når man kan få andre til å gjøre det for seg?

Skrevet

Dette blir ikke helt det samme, men jeg opplever at menn setter pris på å briljere med slikt. Jeg kan fint sette sammen bord og seksjoner selv, og gjør meg ikke avhengig av andre, men det hender jeg lar samboer åpne et vrangt lokk jeg sikkert hadde fått opp selv, eller reparere noe så han kan føle seg flink. Det blir noe annet å spørre mannlige venner, men min kjæreste liker å vise at han er mannen i forholdet ihvertfall ;)

Skrevet (endret)

Er nok mødrene som svikter. Som ikke har lært sønnene at når kvinner klager over hvor vanskelige flatpakker er, skal vi prøve å se forståelsesfulle og medfølende ut, istedenfor å storme til med skrujernet.

Forsåvidt er det greit nok at dama er for lat eller dum til å skru i en håndfull skruer. Da er det bare å legge pisken, håndjerna og spidermanntrusa i verktøykassa, og gi grei beskjed om at kvaliteten på kosen er proporsjonal med hvor godt de ulike delene i flatpakka vil passe sammen. Ellers blir det bare til at du skrur planker, og hun skrur alle andre. :engel:

Endret av Kamikatze
Skrevet

Nei, gjør vi det da? Gjør det bare når jeg ikke gidder det selv. Som å bytte dekk. Ganske underholdende å følge med når gutta boyz skal briljere med bil-kunnskapene sine. Ville nok aller helst ha løfta på beinet og tissa på frontlykta som ei anna bikkje til slutt. :klemmer:

Skrevet

Jeg og kan gjøre de fleste slike "mannfolk" ting, men gjør de ikke så ofte. Som Antlers sier, så er det ofte mannfolka liker å gjøre slike ting for oss også! Jeg kan skifte dekk, men knoter litt og bruker mye lengre tid enn typen, så da er det like greit at han bare gjør det først som sist. Når han gjør slike ting som jeg blir glad for, kommer han ofte inn igjen til et bedre måltid, eller noe annet han liker godt. :lur: Så er ikke slik at jeg bare forventer at de skal gjøre alt mulig uten å få noe igjen. Han er også sterkere enn meg, så om det er svære ting som skal skrus sammen, løftes og lignende, er det mye lettere om han hjelper meg. Men vanlige hyller, tv-bord, o.l. skrur jeg da sammen uten problemer.

Skrevet
Nei, gjør vi det da? Gjør det bare når jeg ikke gidder det selv. Som å bytte dekk. Ganske underholdende å følge med når gutta boyz skal briljere med bil-kunnskapene sine. Ville nok aller helst ha løfta på beinet og tissa på frontlykta som ei anna bikkje til slutt. :klemmer:

Sikker på at du ikke har aldri så lite komplekser fordi du ikke får det til selv?!

Samtlige jenter jeg kjenner har aldri skiftet dekk på bilen...

Lettvint å si at man ikke gidder! :ler:

Skrevet

Tja, jeg kan ikke akkurat si jeg har merket noe til dette, men så gidder jeg ikke å vente på å få ting gjort heller. Da gjør jeg det heller selv. Enkelte er nok bare late.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet
Tja, jeg kan ikke akkurat si jeg har merket noe til dette, men så gidder jeg ikke å vente på å få ting gjort heller. Da gjør jeg det heller selv. Enkelte er nok bare late.

Jeg tror ikke jenter er late. Vi er bare skrudd sammen litt forskjellig, og derfor er vi flinke på forskjellige områder.

Jeg er kvinne selv, men har ingen problemer med å innrømme at noe gjør mannen min bedre enn meg, andre ting fikser jeg bedre enn han.

Skrevet
Jeg tror ikke jenter er late. Vi er bare skrudd sammen litt forskjellig, og derfor er vi flinke på forskjellige områder.

Jeg er kvinne selv, men har ingen problemer med å innrømme at noe gjør mannen min bedre enn meg, andre ting fikser jeg bedre enn han.

Jeg skriver ikke at jenter er late, jeg tror at enkelte er late, menn som kvinner.

Skrevet
Dette blir ikke helt det samme, men jeg opplever at menn setter pris på å briljere med slikt. Jeg kan fint sette sammen bord og seksjoner selv, og gjør meg ikke avhengig av andre, men det hender jeg lar samboer åpne et vrangt lokk jeg sikkert hadde fått opp selv, eller reparere noe så han kan føle seg flink. Det blir noe annet å spørre mannlige venner, men min kjæreste liker å vise at han er mannen i forholdet ihvertfall ;)

Dette opplever jeg og, jeg har pratet om slikt både med mannlige venner og med ekser, og får helt klart inntrykk at en kvinne LETT kan bli litt for selvstendig for mange menn.

En kompis og jeg satt og snakket om hva vi ønsket og forventet av forhold, jeg sa, som ærlig er, at jeg ønsker en partner som pga hvem han er som PERSON, gir livet mitt noe mer. En som er interessant å dele livet med, dele opplevelser, tanker og drømmer med. DET er det som er viktig, jeg trenger ikke en mann for å skru i lyspærer, sette sammen møbler eller måke snø, slike ting klarer jeg fint selv, men jeg trenger en mann for hvem han ER, ikke for hva han kan gjøre av fysiske arbeidsoppgaver… Dette fikk jeg klar beskjed om at jeg ALDRI måtte si høyt til en potensiell partner, for menn trengte å føle at en partner trengte ham! Jeg forstod ikke helt problemet, for jeg ”trenger” jo en partner, men jeg trenger ham fordi han er den personen han er, fordi han tilfører meg mentalt noe som jeg setter pris på og ønsker å ha med meg resten av livet… så jeg TRENGER han jo sånn sett, bare ikke til praktiske gjøremål eller økonomi…

Min siste eks også nevnte på det en gang, at ”du skjønner det aline, menn liker å føle at de kan hjelpe til med ting, at de ”trengs” til ting” dette ble da sagt i forbindelse med at jeg er redd angsten min kan være skremmende for noen, og som han sa, det var det overhode ikke, DER var det nemlig ett område han som partner kunne være der for meg, føle at jeg trengte ham og at han kunne gi meg noe ekstra.

Jeg tror at mange kvinner, meg som en av dem, ikke er flinke nok til å slippe litt på denne selvstendigheten vår. At vi KAN gjøre det selv er jo fint og flott, men dersom vi nå HAR en mann som kanskje liker å snekre litt, la ham sette sammen hyllene da, det får kanskje ham til å føle seg litt mer mann, og det betyr vel egentlig fryktelig lite for oss som kvinne å skulle bevise hele tiden at vi kan?

Selv jobber jeg med å bli flinkere på det, og ber faktisk om hjelp av mine mannlige venner og bekjente om det er noe jeg tror de kan synes er greit å hjelpe meg med. Ikke fordi jeg ikke hadde KLART det alene, men fordi jeg vet flere rundt meg synes det er veldig koselig å FÅ LOV til å hjelpe. Jeg er jo sånn selv og, hjelper gjerne jeg, og synes det er koselig om kompiser spør meg om hjelp til noe, selv om jeg er helt sikker på at de kunne klart det selv.

Gjest femihandy
Skrevet
det får meg til og tenke, hvorfor gjør vi oss så forbaska hjelpesløse/uselvstendig?? :klaske:

Gjør vi? Kjenner meg ikke igjen i dette jeg, er selvstendig både økonomisk og på de praktiske områdene i huset. Klarer å slå i en spiker, tapetsere og skifte dekk bl.a., får noen ganger klager for at jeg er for flink til å klare meg sel.

Noen menn her inne syns at kvinnen har blitt for selvstendig og foretrekker damer som trenger dem, da føler de mennene seg som menn. Jeg forerekker menn som syns det er greit at jeg klarer meg selv i tilfelle de skulle bli syke eller dø i fra meg.

Skrevet

Alle mennesker liker å føle seg behøvd og trengt. Dette er en lett måte å fremme denne følelsen hos andre på. Mange jenter glemmer fort at menn har dette behovet og når vi da er selvstendige og fikser alt selv opplever de seg ofte overflødige.

Selv er jeg ei selvstendig jente som fikser det meste selv, er med å skrur på allt i huset, skifter dekk og lignende. Jeg passer på at mannen min føler seg trengt ved at jeg ofte forteller ham at jeg hadde hatt vansker med å være like sterk uten hans støtte, at jeg hadde hatt vansker med å takle stress så godt som jeg gjør uten at jeg hadde ham å komme hjem til på de dårlige dagene etc. Jeg forteller ham spesifikkt hva han gjør som er viktig for meg og hva han gjør som jeg trenger på det emosjonelle planet. På denne måten føler han seg lite behøvd og trengt som en del andre menn gjør ved å være økonomisk sterkere, flinkere til å fikse ting etc.

Men det er viktig å huske at mange menn har lært at de skal være behøvd og trengt på de mer praktiske tingene og at de lett øsker bekreftelse på disse områdene. Når vi jenter i dag da er mer selvstendige er det viktig at vi husker at noen menn da kan føle seg overflødige og det er da viktig å fremheve ekstra alle de andre arenaene vi behøver dem på. Me ddenne innstillingen har jeg ikke hatt problem med å få meg en mann til tross for at jeg er selvstendig og tjener mer enn mange menn.

Gjest Mann på 45
Skrevet
Gjør vi? Kjenner meg ikke igjen i dette jeg, er selvstendig både økonomisk og på de praktiske områdene i huset. Klarer å slå i en spiker, tapetsere og skifte dekk bl.a., får noen ganger klager for at jeg er for flink til å klare meg sel.

Noen menn her inne syns at kvinnen har blitt for selvstendig og foretrekker damer som trenger dem, da føler de mennene seg som menn. Jeg forerekker menn som syns det er greit at jeg klarer meg selv i tilfelle de skulle bli syke eller dø i fra meg.

Jeg vet at min kjære hadde fikset ting selv. Dekk hadde blitt skiftet og møbler hadde blitt montert. Dog trives vi med at jeg gjør det "vanskelige". Jeg ber henne om hjelp på det hun er best på. Hvorfor kan vi ikke gjøre det vi har lyst på og det vi er gode på?

Jeg hadde f eks aldri giddet å bake kake til skoletilstelninger etc. De gangene min kjære er på jobb og jeg skal fikse slike ting må jeg innrømme at jeg bruker proffer.

Jeg føler meg ikke som mindre mann om hun skrur sammen et skap. Det er bare det at jeg liker slike ting.

Gjest femihandy
Skrevet
Jeg vet at min kjære hadde fikset ting selv. Dekk hadde blitt skiftet og møbler hadde blitt montert. Dog trives vi med at jeg gjør det "vanskelige". Jeg ber henne om hjelp på det hun er best på. Hvorfor kan vi ikke gjøre det vi har lyst på og det vi er gode på?

Jeg hadde f eks aldri giddet å bake kake til skoletilstelninger etc. De gangene min kjære er på jobb og jeg skal fikse slike ting må jeg innrømme at jeg bruker proffer.

Jeg føler meg ikke som mindre mann om hun skrur sammen et skap. Det er bare det at jeg liker slike ting.

Jeg liker også å skru sammen møbler, samtidig som jeg kan bake kaker. Vi fordeler arbeidsoppgavene her også etter hva vi har lyst til å gjøre. Men jeg går ikke å venter til gubben kommer hjem fra helgeturen hvis det er et skap eller noe som skal skrus sammen.

Skrevet

Jeg tror at noen kvinner er mer hjelpesløse av natur, enn andre kvinner. Da snakker jeg ikke om de som ikke gidder å gjøre det selv osv. Det virker for meg som om de aller mest feminine kvinnene er de mest hjelpesløse. Da mener jeg virkelig feminin også. Ikke noe slikt tilgjort vas, men grunnleggende feminin. Jeg har møtt noen av de i mitt voksne liv, og det bekreftes hver gang for meg.

En annen sammenheng jeg har funnet der er at de kvinnene har større andel østrogen enn flertallet, og mindre testeron enn flertallet. Dette kan man se på lengden av lengden på ringfingeren. Dette er vitenskapelig bevist, lengden på ringfingeren i forhold til lengden på langfinger. Er ringfingeren nesten like lang/tilnærmet lik, des større andel testeron enn østrogen, er ringfingeren mindre/mye mindre, des mer østrogen og mindre testeron. Synes det er like festlig hver gang, for det bekrefters hver gang!

Det som jeg også har lagt merke til et at disse kvinnene, de grunnleggende meget feminine, har alltid en mer en vanlig maskulin mann. Meget firkantet kjeve, kraftig hake osv.

Skrevet
Jeg tror at noen kvinner er mer hjelpesløse av natur, enn andre kvinner. Da snakker jeg ikke om de som ikke gidder å gjøre det selv osv. Det virker for meg som om de aller mest feminine kvinnene er de mest hjelpesløse. Da mener jeg virkelig feminin også. Ikke noe slikt tilgjort vas, men grunnleggende feminin. Jeg har møtt noen av de i mitt voksne liv, og det bekreftes hver gang for meg.

En annen sammenheng jeg har funnet der er at de kvinnene har større andel østrogen enn flertallet, og mindre testeron enn flertallet. Dette kan man se på lengden av lengden på ringfingeren. Dette er vitenskapelig bevist, lengden på ringfingeren i forhold til lengden på langfinger. Er ringfingeren nesten like lang/tilnærmet lik, des større andel testeron enn østrogen, er ringfingeren mindre/mye mindre, des mer østrogen og mindre testeron. Synes det er like festlig hver gang, for det bekrefters hver gang!

Det som jeg også har lagt merke til et at disse kvinnene, de grunnleggende meget feminine, har alltid en mer en vanlig maskulin mann. Meget firkantet kjeve, kraftig hake osv.

Jeg har lange langefingere og korte ringfingere. Jeg er liten og nett og grunnleggende feminin i kroppsbygningen og ja jeg har en veldig maskulin maskulin mann. MEN! Jeg er veldig selvstendig, gjør meg ikke hjelpesløs for noen, irriterer meg litt over menn som skal bære ting for meg etc. og som tar ekstra hensyn til lille meg som er så liten og søt og trenger hjelp. Jeg klarer det meste selv. Dro på IKEA kjøpte tunge sore skap, fikk dem i bilen selv, skrudde dem sammen selv, skifter dekk selv, maler vegger selv etc. Selv oss genuint feminine jenter i skjørt, høye heler, nette ansikt og lange negler kan være uber selvstendige og ikke vise hjelpesløshet fordi vi er små og søte.

Leter du etter teorier finner du dem. Østrogen og testosteron har ikke den dirrekte sammenligningen du beskriver. Relasjon til maskulinitet/femininitet og testosteron er også mer påvist hos menn enn hos kvinner. Selv om noe er som du sier vitensapelig bevist så betyr ikke det at det gjelder alle, og det finnes alltid unnak. Det du beskriver er et gjennomsnitt og ikke noe som gjelder for alle. Og som sakt gjelder det i mindre grad for kvinner enn menn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...