Gjest Sur mugge Skrevet 17. februar 2010 #1 Skrevet 17. februar 2010 Minstemann hos oss (18 mndr)våkner kl. 6 hver morgen, så i helgen bytter mannen og jeg på å sove lenge og stå opp en dag hver. I helgen som var reiste mannen min bort, og jeg var alene med ungene. Da han kom tilbake sa jeg at det er vel min tur til å sove lenge begge dagene neste helg, da? Men, nei, han hadde sovet dårlig fordi han han delte lugar med (båttur) snorket sånn, og dessuten måtte han stå opp relativt tidlig søndag da båten kom inn tidlig (og dessuten var han skikkelig fyllesyk). Jeg ble en smule sur, han har hatt "fri" hele helgen, mens jeg må åpne gluggene kl. 6 okke som. At han har en snorkende lugarkamerat og dessuten velger å drikke masse skal vel ikke jeg straffes for? Hva syns dere?
Chiquita Skrevet 17. februar 2010 #2 Skrevet 17. februar 2010 Jeg ville delt som vanlig når helga kom. Nestegang er det kanskje din tur å være borte en helg, slik at han må "ta" begge helgedagene. Jevner seg ut tilslutt
helenaa Skrevet 17. februar 2010 #3 Skrevet 17. februar 2010 Det kloke svaret er vel å dele som vanlig, men jeg ville nok tenkt som du... Hans problem at han ikke har benyttet sin "frihelg". Hos oss hadde dette nok endt med at vi delte som vanlig, men at jeg hadde brukt usedvanlig lang tid på å forklare ham hvor heldig han er
Schnerk1 Skrevet 17. februar 2010 #4 Skrevet 17. februar 2010 Siden du tok ansvar (på hans ene dag) sist helg, mener jeg du har en dag tilgode å sove lenge på. Blir vel urettferdig for dere begge om du krever å sove ut to dager på rad allerede førstkommende helg. Men en dag tilgode, syns jeg du bør ha. Den "tilgode-dagen" kan dere vel avvikle i påsken eller i en annen ferie. Problemet med hele greia er at det da lett kan bli et parforhold som bygger på regnskap og ikke kjærlighet. Kjærlighet er ofte å gi, uten å kreve noe tilbake i den man er glad i :-) Så spørsmålet blir vel hvem av dere som har mest å gi?
Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2010 #5 Skrevet 18. februar 2010 I utgangspunktet skal man dele og hans frihelg valgte han å brukle til andre ting. Men skal du allerede med så små barn begynne et så detaljert finregnskap - for det synes jeg dette er - så kommer dere til å ende splittet innen et par år. Så krass velger jeg å være. Alle må vise romslighet i en familie og se de store linjene. Nå vet ikke jeg om han er en notorisk unnasluntrer med andre ting så dette er dråpen, liksom - men er det et engangstilfelle så kjøper du deg et smykke, en blomsterbukett og klapper deg selv på skulderen og tenker at "en gang deg neste gang meg" når det gjelder rutinesvikt.
Gjest Gjest_Elin_* Skrevet 18. februar 2010 #6 Skrevet 18. februar 2010 Hvorfor i allverden valgte dere å få barn hvis det er så mye om og men å måtte stå opp tidlig på helge morgener? Det sier seg vel selv at man nødvendigvis må omlegge livet sitt til litt andre rutiner når man får småttinger i hus. Hvis det er slitsomt å komme seg opp om morgenen kan man jo eventuelt legge seg litt tidligere kvelden før? I det lange løp vil det vel jevne seg ut også - så min mening er at du blåser opp et lite problem. Har 2 små gutter selv, og vi deler på ansvaret her - som alle familier bør gjøre - men jeg gidder ikke å pese på at det skal være likt på "millimeteren". En annen ting jeg ofte reagerer på er at så mange snakker om at det er den andre sin tur til å passe på barnet - barnevakt for sine egen unge altså....
Jens Skrevet 18. februar 2010 #7 Skrevet 18. februar 2010 Vi sover også ut en helgedag hver, men har mannen min vært borte en helg, så gjør vi som vanlig neste helg. Jeg unner ham å få sovet ut en gang i uken, uansett. Han står opp tidlig hele uken, og den ene dagen er så hellig!Men, det jeg pleier å gjøre er at jeg går å legger med når minstemann skal sove kl 1130, så kan mannen passe eldste gutten.
Gjest Individualisten Skrevet 18. februar 2010 #8 Skrevet 18. februar 2010 Jeg ble en smule sur, han har hatt "fri" hele helgen, mens jeg må åpne gluggene kl. 6 okke som. At han har en snorkende lugarkamerat og dessuten velger å drikke masse skal vel ikke jeg straffes for? Hva syns dere? Jeg synes synd på barnet som har foreldre som oppfatter det som en straff å måtte ta vare på det.
Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2010 #9 Skrevet 18. februar 2010 Vi liker også å sove lenger enn til 6, men småtten er oppe kl 6. Vi bytter på å stå opp, men vi fører ikke regnskap, har en av oss vært borte er vi tilbake til normalen førstkommende helg. Jeg ville synes det var slitsomt å ha regnskap på hvem som har handlet flest ganger, stått opp om morgenen, hentet ved, laget middag, vasket klær osv.
Gjest Sljejenta Skrevet 18. februar 2010 #10 Skrevet 18. februar 2010 ære være min flotte mann som liker å stå opp tidlig, så jeg får sove lenge begge dagene i helga *S*
The Kitten Skrevet 18. februar 2010 #11 Skrevet 18. februar 2010 Alt man kan lage problemer av. Del som vanlig neste helg, og la det bli med det.
Leanne Skrevet 18. februar 2010 #12 Skrevet 18. februar 2010 Det var en periode at minsten her også stod opp kl 6 i helgene.. Da byttet vi stort sett på å stå opp, men vi førte ikke noe regnskap over antall dager/timer vi var alene med barna.... Jeg ble helt utslitt av å stå opp så tidlig, så jeg gikk ofte å la meg igjen ved 11 tiden - for da skulle minsten også sove...
Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2010 #13 Skrevet 18. februar 2010 Det gjør vi også. Den ene står opp tidlig, og så etter en time eller to får den andre legge seg. Den neste dag omvendt. Da får begge sovet litt ekstra i helgen hver dag. Jeg sovner ikke alltid om jeg legger meg i ni-tiden igjen, men da slapper jeg av alene med en bok eller noe en stund, og har en fredelig stund for meg selv. Det er ikke så dumt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå