tøydokka Skrevet 17. februar 2010 #1 Skrevet 17. februar 2010 Jeg jobber på en arbeidsplass med mange ansatte. Det er ikke til å stikke under en stol at det tidvis kan være problematisk å skaffe nok kvalifisert personal, noe som har medført at litt "ymse" har blitt ansatt der. De fleste gjør en god jobb, men ikke alle er skikket til å utføre jobben på en tilfredsstillende måte. Det medfører naturlig nok frustrasjon å jobbe med folk du ikke stoler på. Og jeg lufter gjerne frustrasjonen overfor andre kolleger.Så har det seg slik at jeg har blitt invitert på fest til en dame på jobben. Vi har en god tone, og hun er hyggelig, men rent jobbmessig er hun uerfaren, og det oppstår stadig ubehagelige situasjoner pga hennes manglende kunnskaper og sviktende dømmekraft. Hun sier og gjør mye rart uten at hun ser det selv. Dette har jeg diskutert med andre kolleger. Og på en måte føles det litt rart å dra hjem til henne på privat fest..
Gjest Syrin_Ulven Skrevet 17. februar 2010 #2 Skrevet 17. februar 2010 La være å dra da. Syns det virker litt uproft å baksnakke kollegaer, istede for å ta det opp med sjefen eller personen det gjelder.
Gjest Gjest Skrevet 17. februar 2010 #3 Skrevet 17. februar 2010 Jeg jobber på en arbeidsplass med mange ansatte. Det er ikke til å stikke under en stol at det tidvis kan være problematisk å skaffe nok kvalifisert personal, noe som har medført at litt "ymse" har blitt ansatt der. De fleste gjør en god jobb, men ikke alle er skikket til å utføre jobben på en tilfredsstillende måte. Det medfører naturlig nok frustrasjon å jobbe med folk du ikke stoler på. Og jeg lufter gjerne frustrasjonen overfor andre kolleger.Så har det seg slik at jeg har blitt invitert på fest til en dame på jobben. Vi har en god tone, og hun er hyggelig, men rent jobbmessig er hun uerfaren, og det oppstår stadig ubehagelige situasjoner pga hennes manglende kunnskaper og sviktende dømmekraft. Hun sier og gjør mye rart uten at hun ser det selv. Dette har jeg diskutert med andre kolleger. Og på en måte føles det litt rart å dra hjem til henne på privat fest.. Du sier at hun jobbmessig er uerfaren - hvordan søren skal du da forvente perfekt utført jobb fra henne da? Man må jo få lov til å lære seg jobben før drittmennesker som deg begynner med skittsnakket!!! Hold deg hjemme fra festen - la den stakkars jenta være deg foruten!
I Grosny Skrevet 17. februar 2010 #4 Skrevet 17. februar 2010 (endret) uerfaren, og det oppstår stadig ubehagelige situasjoner pga hennes manglende kunnskaper og sviktende dømmekraft. Hun sier og gjør mye rart uten at hun ser det selv. Det er visst noen som har noen utfordringer her. Så hun har invitert deg pga sin sviktende dømmekraft. Bra! Du har fått deg en tankevekker! Hva gjør man med de som ikke presterer godt nok? Forslag: Du støtter henne, veileder henne, og snakker med henne. Vær fullstendig klar over at folk i prøvetid er anspente, og gjør feil pga dette. Du har kanskje sett hva hun mangler, og kan bidra med ditt for å hjelpe henne og din bedrift framover. Kanskje du må ha hjelp av sjefen din for å få henne til å komme opp på ett nydelig nivå. Du har absolutt feilet på jobb, med å baksnakke og dermed motarbeide en medarbeider. Kom over det , og kom videre. Start ett nytt og bedre liv som ett bedre menneske. Gå på festen. Hjelp jenta på jobb i framtia. Endret 17. februar 2010 av I Grosny
Gjest Gjest Skrevet 17. februar 2010 #5 Skrevet 17. februar 2010 Fysj og FY! Slutt å baksnakke er første bud i hvertfall! Hun er storsinnet nok til å invitere deg, jeg synes du skal gå.
Gjest Apis Skrevet 17. februar 2010 #6 Skrevet 17. februar 2010 Jeg jobber på en arbeidsplass med mange ansatte. Det er ikke til å stikke under en stol at det tidvis kan være problematisk å skaffe nok kvalifisert personal, noe som har medført at litt "ymse" har blitt ansatt der. De fleste gjør en god jobb, men ikke alle er skikket til å utføre jobben på en tilfredsstillende måte. Det medfører naturlig nok frustrasjon å jobbe med folk du ikke stoler på. Og jeg lufter gjerne frustrasjonen overfor andre kolleger.Så har det seg slik at jeg har blitt invitert på fest til en dame på jobben. Vi har en god tone, og hun er hyggelig, men rent jobbmessig er hun uerfaren, og det oppstår stadig ubehagelige situasjoner pga hennes manglende kunnskaper og sviktende dømmekraft. Hun sier og gjør mye rart uten at hun ser det selv. Dette har jeg diskutert med andre kolleger. Og på en måte føles det litt rart å dra hjem til henne på privat fest.. Det er vel dette en kaller Brønnpissing det du har bedrevet. Vis det er en del av deres bedriftkultur så er det vel ikke drikkevann igjen? Hva med å begynne å støtte og veilede nye folk? Det er tull det du skriver her?
Gjest Gjest Skrevet 17. februar 2010 #7 Skrevet 17. februar 2010 Jo da, vi har også et par litt inkompetente folk på jobben men vi baksnakker dem ikke for det om. Hun ene har kronisk dårlig oversikt, dette er ikke noe vi andre legger skjul på eller hysjer ned men likevel baksnakker vi ikke. Vi snakker om henne med en aksept og kan fleipe litt oss i mellom om hennes svakheter men alt er gjort i god tone og aldri vondt ment. Jeg kan se at selv dette er litt på kanten, men vi kjenner alle hverandre så godt og har jobbet sammen så lenge at det er et aksepterende miljø for hverandres svakheter og vi kan alle tillate oss å spøke litt med dem. Baksnakking gjør vi aldri, selv når vi kan periodevis være ganske irriterte på hverandre. Det å baksnakke en kollega gjør ikke annet enn å sette seg selv i et svært dårlig lys. Jeg har full forståelse for at man kan bli irritert og at det kan koke over men da ringer man til en venn utenfor jobben og klager og ikke til dem innad. Å baknskakke og forsøke å sverte en kollega er veldig usympatisk oppførsel. Så nå har du kanskje lært det. Det er ikke kjekkt å være ny, ikke ha oversikt og ikke skjønne alt. Disse forsøker vi å hjelpe og vi skal være glad i de kollegaene vi får. Jeg har vært i en jobb hvor vi har vært underbemannet med en person i et år og det har vært skikkelig tungt på oss alle, da vi har måttet ta på oss disse oppgavene og utført dem dårlig fordi det ikke var vårt område. Vær glad for at dere får ansatte, og gi dem tid til å lære og hjelp dem. Ikke gå, du har ikke fortjent å bli invitert. Lær deg å hold kjeft, så kan du kanskje gå med god sanvittighet neste gang.
Gjest Gjest Skrevet 17. februar 2010 #8 Skrevet 17. februar 2010 Så hellige folk var her da. Jeg tror det er ganske vanlig å lufte frustrasjon hvis det er noen som er skikkelig dårlig i jobben sin. Ikke noe å skamme seg dypt over. Men jeg synes det blir litt feil å dra hjem på fest til denne personen. Det ville ikke jeg gjort i hvert fall.
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 17. februar 2010 #9 Skrevet 17. februar 2010 Jeg mener at det ikke er galt å baksnakke en person hvis man er ærlig om det til vedkommende. Når man baksnakker kommer det gjerne frem relevant informasjon. For eksempel: -Anne har så dårlig struktur på arbeidet -Ja, det er fordi hun har ADHD. Hvis det er større ting (for eksempel "Anne har så dårlig struktur på arbeidet, hun klarer det ikke, hun misinformerer kundene OG hun har stygge bukser på!") da synes jeg du skal si det direkte til vedkommende og deretter spørre om hun ønsker veiledning. Når det gjelder festen er den privat, ikke jobbrelatert, og derfor kan du trygt gå dit selv om du har baksnakket hennes manglende evner som ansatt og kollega.
Gjest Apis Skrevet 17. februar 2010 #10 Skrevet 17. februar 2010 Jeg mener at det ikke er galt å baksnakke en person hvis man er ærlig om det til vedkommende. Når man baksnakker kommer det gjerne frem relevant informasjon. For eksempel: -Anne har så dårlig struktur på arbeidet -Ja, det er fordi hun har ADHD. Hvis det er større ting (for eksempel "Anne har så dårlig struktur på arbeidet, hun klarer det ikke, hun misinformerer kundene OG hun har stygge bukser på!") da synes jeg du skal si det direkte til vedkommende og deretter spørre om hun ønsker veiledning. Når det gjelder festen er den privat, ikke jobbrelatert, og derfor kan du trygt gå dit selv om du har baksnakket hennes manglende evner som ansatt og kollega. Det er ikke baksnakking vis du er ærlig om det til vedkommene?
Gjest megvel Skrevet 17. februar 2010 #11 Skrevet 17. februar 2010 Jeg skjønner dilemmaet ditt. Har også kolleger som gjør en mindre god jobb, mye på grunn av dårlig dømmekraft og svake evner til å se konsekvenser, og det blir gjerne kommentert av andre på jobb. Personlig er jeg fan av å ta det opp med de det gjelder og prøve å hjelpe de til å gjøre en bedre jobb, men noen er ikke mulige å hjelpe. Det er ofte pga ADHD eller ADD. Å gå på fest hos henne privat er ikke noe jeg vil anbefale deg å gjøre, med mindre du ønsker å være venner med henne og slutte baksnakkingen av henne på jobb. Er det forresten mange av deres kolleger som er invitert på denne festen eller inviterer hun deg som en potensiell utenfor-jobb-venn?
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 18. februar 2010 #12 Skrevet 18. februar 2010 Det er ikke baksnakking vis du er ærlig om det til vedkommene? Kanskje en dårlig formulering det der. jeg mente: hvis du baksnakker noen uten å ta problemene du baksnakker opp med vedkommende i etterkant, synes jeg det er feigt. Om du først tar problemet opp med andre (og baksnakker) får råd og kanskje informasjon fra dem, for deretter å snakke med vedkommende om problemet - blir det en helt annen sak.
tøydokka Skrevet 18. februar 2010 Forfatter #13 Skrevet 18. februar 2010 Her var det jammen mange moraliserende svar! Synes jeg får ufortjent mye kritikk her.. Når jeg bruker begrepet "baksnakking", er ikke det synonymt med å "slenge drit" om noen og bitche rundt for å hevde seg selv. Baksnakking er slik jeg ser det alt det man sier om en person som ikke er tilstede. Det kan være usaklige eller mer alvorspregede ting, negative ting, nøytrale eller positive ting. Dere som skriver at baksnakkingen er ment for å sverte personen tar feil. Sverting og hovering er ikke hensikten her. Derimot har jeg saklig drøftet denne kollegaens atferd med andre som jobber tett med henne. Det er viktig å få klarlagt det dersom en medarbeider ikke egner seg til jobben, og ved å snakke med andre om hvordan de oppfatter henne får man dannet seg et bedre bilde av hvordan medarbeideren fungerer i ulike situasjoner. Noen typer holdninger og atferd kan bare ikke aksepteres på et sted som på min arbeidsplass, fordi hensynet til pasientenes sikkerhet og verdighet må veie tungt. Dette er mennesker i en svært sårbar fase, og de er gjerne lett krenkbare. Ikke alle passer til å utføre denne typen jobb. I åpningsinlegget mitt skriver jeg at hun er uerfaren, har manglende kunnskaper og sviktende dømmekraft. Dette har blitt tolket av dere dithen at hun er ny, eller på opplæring. Det er ikke tilfellet. Hun har vært der i over et år, og er godt inne i rutiner og den slags. Hun har derimot ingen formell kompetanse/ utdanning for jobben. Men det har vist seg at det ikke er det eneste avgjørende. Mange ufaglærte fungerer utmerket, bare så det er sagt. Der hun svikter er på det mellommenneskelige planet i forhold til pasientene, samt at hennes evne til å gjøre selvstendige vurderinger er lav. Det er akkurat som om hun mangler noen antenner, eller det man kan kalle sunt folkevett. Det må være en regel for alt, og helst nedskrevet. Da er hun trygg. Men dessverre(eller heldivis vil nå jeg si) så fungerer det ikke slik. Flere har påpekt at hun har behov for veiledning og hjelp for å bli trygg i jobben. Er det noen som har virkelig brukt tid på det, og på å følge henne opp, gi tilbakemeldinger, veiledning og råd, så er det faktisk meg. Og det er antakelig grunnen til at jeg nå er invitert hjem til henne. Det er nemlig ikke en jobbfest, og det er kun et fåtall fra jobben som er invitert.
Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2010 #14 Skrevet 18. februar 2010 La være å dra da. Syns det virker litt uproft å baksnakke kollegaer, istede for å ta det opp med sjefen eller personen det gjelder. Enig. Du burde også heller ha hjulpet henne til å rette opp på det hun gjør galt da, istedenfor å baksnakke henne. Snakker om dårlig dømmekraft, men det er det faktisk du som har som har havnet ut slik som dette. Bare å kalle andre "litt ymse" viser vel egentlig at du kanskje har litt for mye tro på deg selv. Kanskje du blir sittende igjen som svarteper? Alle går på festen og koser seg, og liker kanskje jenta. Mens du sitter der i klemma og vet ikke helt hva du skal gjøre fremover..
tøydokka Skrevet 18. februar 2010 Forfatter #15 Skrevet 18. februar 2010 Enig. Du burde også heller ha hjulpet henne til å rette opp på det hun gjør galt da, istedenfor å baksnakke henne. Snakker om dårlig dømmekraft, men det er det faktisk du som har som har havnet ut slik som dette. Bare å kalle andre "litt ymse" viser vel egentlig at du kanskje har litt for mye tro på deg selv. Kanskje du blir sittende igjen som svarteper? Alle går på festen og koser seg, og liker kanskje jenta. Mens du sitter der i klemma og vet ikke helt hva du skal gjøre fremover.. men så les innlegget over før du lirer av deg med hurping Der skriver jeg jo at jeg har forsøkt å veilede henne, ta opp ting som bør gjøres annerledes osv.. Problemet er at hun stadig sier og gjør ting som jeg(og andre) reagerer på, og som kan skape frustrasjon og få negative konsekvenser for pasientene.Jeg har tatt opp ting fortløpende med henne der det har syntes hensiktsmessig, men jeg mener problemet er for komplekst til at det kan løses med "enkel instruksjon". Sjefen er bl.a en av de personene jeg har snakket med om henne. Og jeg blir ingen svarteper som sitter i klemma mens "alle de andre" koser seg på festen. De er nemlig ikke invitert. På en måte har jeg lyst å gå, for jeg liker denne damen til tross for at det kan være en utfordring å jobbe sammen med henne. På den annen side er jeg usikker pga min posisjon i forhold til henne på jobben.
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2010 #16 Skrevet 19. februar 2010 men så les innlegget over før du lirer av deg med hurping Der skriver jeg jo at jeg har forsøkt å veilede henne, ta opp ting som bør gjøres annerledes osv.. Problemet er at hun stadig sier og gjør ting som jeg(og andre) reagerer på, og som kan skape frustrasjon og få negative konsekvenser for pasientene.Jeg har tatt opp ting fortløpende med henne der det har syntes hensiktsmessig, men jeg mener problemet er for komplekst til at det kan løses med "enkel instruksjon". Sjefen er bl.a en av de personene jeg har snakket med om henne. Og jeg blir ingen svarteper som sitter i klemma mens "alle de andre" koser seg på festen. De er nemlig ikke invitert. På en måte har jeg lyst å gå, for jeg liker denne damen til tross for at det kan være en utfordring å jobbe sammen med henne. På den annen side er jeg usikker pga min posisjon i forhold til henne på jobben. Du har startet en tråd om dette, og blir forbannet dersom noen mener annet enn deg selv? Jeg synes du høres ganske aggressiv ut, ikke akkurat en type jeg ville forbinde med en god kollega. Hun har valgt å be deg, jeg synes du skal gå. Gi deg muligheten til å bli bedre kjent med henne utenfor jobben, så kanskje dere klarer å kommunisere bedre i arbeidstiden også. Ett år er ikke så lenge på en arbeidsplass, noen trenger litt lengre tid enn andre for å bli fortrolig med jobben. Det blir ikke bedre dersom de føler seg uglesett eller baksnakket.
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2010 #17 Skrevet 19. februar 2010 Hvis du ikke hadde baksnakket denne personen hadde du ikke hatt dette problemet. La dette være en lærepenge! Slutt å baksnakk folk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå