Gå til innhold

Husmor?....

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Krisha_*
Skrevet

hei,

Jeg er ei jente paa 21 aar, og bor sammen me typen min som naermer seg 30. vi flyttet sammen for ca 2 maander siden. Mitt problem er at jeg foler meg som en husmor.. Jeg vasker klaer, vasker huset, lager mat (serverer frokost!!!!),tar oppvasken, handler, og betaler for det meste vi trenger. Han sitter bare foran pcn og gjor sjeldent noe! siden vi har flyttet sammen har ikke han vasket klaer, vasket huset, og jeg kan sikkert telle paa en haand hvor mange ganger han laget mat eller tatt oppvasken.. og hver gang han handler sporr han meg om jeg har litt penger saa han slipper aa betale alt.. Jeg har ikke noe i mot at jeg betaler litt og han ikke.. men naar han henger seg saa mye opp i det..begynner jeg og aa gjore det!

Han er veldig bortskjemt av mammaen sin.. og jeg foler at jeg har faatt hele ansvaret naa.. for det meste tenker han paa seg selv, hva han vil, hva han liker.. og glemmer ofte meg. det er mange smaa ting (jeg vet ikke om jeg forventer for mye eller er selv bortsjemt) men han sporr meg sjeldent hva jeg vil, eller gir allttid mer til seg selv. Jeg setter han alltid foran meg selv, og det begynner aa bli tungt..naar jeg selv sjeldent kommer forst..

I tillegg er han ekspert paa aa faa meg til aa fole meg skyldig.. hvis jeg tar opp et problem, snur han det alltid rundt til meg.

og han vil aldri se noen tv program eller filmer jeg liker for han mener vel jeg har daarlig smak (smaating). vet ikke helt hvordan det skal vaere i et samboerskap men det virker ikke helt rikitg eller?

maa si en ting da.. Jeg elsker kjaeresten min og han kan ogsaa vaere verdens beste og snilleste!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ha ha ha KLASSIKKER!! ho hoi! :hoho:

Jeg er som typen din, men jeg er jente. Skal flytte med min kjære snart, men det er han som lager mat og alt det der. Jeg sitter å ser på tv eller er på PCen hele dagen. Jeg er 20 og han er 26 :P

Skrevet

Sånn skal det ikke være!

Sett ned foten, og rop litt :rope: , forklar situasjonen, og forlang lønn hvis du må være hushjelp.

Har hatt samme problemet, og dte hjelper å være bestemt og dele ut oppgaver.

Ikke la deg styre av at han bare sitter der, dere er TO som bor der, altså TO som har ansvar for at plassen ser bra ut, og som skal samarbeide om hvem som skal gjøre hva.

LIKESTILLING :tommelsmil:

Gjest Syrin_Ulven
Skrevet

Her er det virkelig på tide og sette foten hardt ned.

Skrevet

Det høres ikke riktig ut, nei. Må si jeg blir litt skeptisk når en såpass godt voksen mann har fått seg en ungjente som samboer. Det er mye som tyder på at han ønsker en han kan forme til å bli moren hans.

Det er bare å ta det opp med han. Bedre nå enn om flere år. Det er ikke alltid like lett å bli samboere, selv så brukte vi vel et år på å komme over småtingene og finne en bedre balanse. Han er 5 år eldre enn meg og hadde bodd i denne leiligheten i 6 år før jeg flyttet inn så han hadde veldig mye sin måte rette måte å gjøre ting på. Vi var flinke og kommuniserte, selv om det kanskje resulterte i litt mer krangling enn hva som var komfortabelt, men vi er så glade i hverandre og var bestemte på at det måtte bli oss to at det ikke var et stort problem. Det hjalp veldig mye på at han ble vant til at det nå var vårt hjem og ikke bare hans leilighet og vi fant en balanse. Jeg gjør fortsatt mest, men jeg har også mer tid til slikt enn han har (og gjør vel stort sett husarbeidet på minst halve tiden han klarer fordi han er altfor nøyaktig i alt han foretar seg). Alt som har med data og elektronikk må jeg også ta meg av, der er han fullstendig håpløs. Hans arbeidsoppgaver hjemme begrenser seg stort sett til å fyre i peisen og henge opp klær eller rydde kjøkkenet en sjelden gang.

Finn en balanse, det er vanlig at det ikke går helt smertefritt å inngå samboerskap. Oppgaver må fordeles, utgifter må deles etter betalingsevne. Han eier leiligheten og betaler renter og avgifter på den, strøm og husleie betaler jeg litt på pluss at jeg gjør hoveddelen av husholdningsinnkjøpet. (Her var han mer misfornøyd før, han er mye mer happy nå som han føler at jeg bidrar det jeg kan økonomisk).

Altså han bidrar mest økonomisk fordi han jobber mest og tjener mest penger, jeg bidrar mest i hjemmet fordi jeg er student med lite penger men adskillig bedre tid og mer overskudd om kveldene. Dette vil selvsagt forandre seg når jeg kommer i arbeid, s¨¨å da må vi innarbeide en ny balanse.

Gjest Gjest_mann_*
Skrevet

Det er ikke bare menn som oppfører seg sånt.

Hadde det på samme måte. Jeg var endel eldre enn henne, og gjorde 99% av alt husarbeidet (lagde mat, vasket klær osv). Hun satt på ræva og så på TV hele tiden. Prøvde en gang å la haugen vokse på kjøkkenet, men uten at hun reagerte. Til slutt spurte hun meg rett ut om jeg "testet henne".

Gjest Gjest_jente_*
Skrevet

Hadde det på samme måte. Jeg var endel eldre enn henne, og gjorde 99% av alt husarbeidet (lagde mat, vasket klær osv). Hun satt på ræva og så på TV hele tiden. Prøvde en gang å la haugen vokse på kjøkkenet, men uten at hun reagerte. Til slutt spurte hun meg rett ut om jeg "testet henne".

høres ut som meg det ;P he he

men synes det er så skjønt at mannen gjør noe og kvinnen kan få lov å sitte i sofaen med øl og stor mage ;p

Gjest Gjest_Krisha_*
Skrevet

Heheh.. Jeg har provd samme greia..men han og bare sitter der.. og jeg blir gal av alt rotet :P

Skrevet
Heheh.. Jeg har provd samme greia..men han og bare sitter der.. og jeg blir gal av alt rotet :P

Se for deg ti år inn i fremtida, da har du kanskje tre barn å ta deg av i tillegg. Gidder du det der..?

Skrevet

Du er ikke husmor, jenta mi, du er hushjelp! Ubetalt sådan.

Skrevet

been there , done that,,, du blir nok lei og går sånn etter en stund :)

Skrevet

Slutt å lage mat, vaske klær og handle, og si fra at nå kan han gjøre det i en stund. Gjør han det ikke, så blir det ikke gjort. Så kan han se hvor morsomt det er å sitte der i 5 dager gamle underbukser og spise tørr kneip.

Dessuten: ha en avtale på hvordan dere skal ordne økonomien. Begge kan f.eks. sette av et fast beløp i mnd til mat, da slipper dere den typen konflikter.

Skrevet

Husmødre betaler da ikke noe :fnise:

Høres ut som han er bortskjemt! Har han noengang bodd alene? UTEN at mora hans har kommet for å vaske hus og klær hver uke vel og merke :fnise:

Jeg er husmor nå, men det er fordi jeg har permisjon siden jeg snart skal føde. Men vi deler vitterlig på utgiftene, noe annet hadde vært pinlig for han.

I det siste har jeg stått opp veeldig tidlig for å lage frokost til han før han drar på jobb, og satt på kaffe og smurt matpakke. Men det er fordi han fortjener det , ikke fordi han forventer det :rødme:

Gjest Gjest_Krisha_*
Skrevet
Husmødre betaler da ikke noe :fnise:

Høres ut som han er bortskjemt! Har han noengang bodd alene? UTEN at mora hans har kommet for å vaske hus og klær hver uke vel og merke :fnise:

Jeg er husmor nå, men det er fordi jeg har permisjon siden jeg snart skal føde. Men vi deler vitterlig på utgiftene, noe annet hadde vært pinlig for han.

I det siste har jeg stått opp veeldig tidlig for å lage frokost til han før han drar på jobb, og satt på kaffe og smurt matpakke. Men det er fordi han fortjener det , ikke fordi han forventer det :rødme:

Ja, han er noksaa bortskjemt! :P det er den store forskjellen, at han ikke forventer det.. jeg gjor gjerne mye for han, men ikke naar det forventes da blir det bare kjipt!

Skrevet

:hakeslepp: Jeg har det på akkurat samme måte! Nå er han riktignok bare ett par år eldre enn meg da.

Jeg vil faktisk vaske klær/gulv/lage mat selv, for da blir det gjort "riktig". Men det hadde vært veldig fint om jeg slapp å spørre om han kan gå ut med søpla eller ta ut av oppvaskmaskina hver eneste gang (og at det blir gjort med en gang!). Det er også det eneste huslige han gjør.

Vi er derimot flinke på å dele på å betale, da.

Jeg må alltid se "guttefilmer", for gud forby at han skal se en jentefilm eller serie :murvegg:

Har prøvd å si fra til han, men tviler på at 20 ville elefanter ville fått han bort fra pc'n. Har vært sånn ett par år nå, og har mine tanker om jeg egentlig vil fortsette forholdet eller ikke..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...