Gjest Gjest Skrevet 17. februar 2010 #1 Skrevet 17. februar 2010 Har bundet studielånsrenta på 5 % (175 000 i lån). Topplån, boliglånsrente: 3,60 % (102 000 i lån) Førstehjemslån, rente: 4,43 % (986 000 i lån) Har 30' jeg gjerne vil bruke til å betale ned lån med. Hvilket lån vil det lønne seg å betale ned på? Vet at studielån bør innfris sist, men siden den har høyest rente er jeg ikke sikker.
Glitnir Skrevet 17. februar 2010 #2 Skrevet 17. februar 2010 Førstehjemslånet. Studielånet kan slettes ved uførhet, og faller uansett bort ved død.
aluminium Skrevet 17. februar 2010 #3 Skrevet 17. februar 2010 Dersom det er effektiv rente du oppgir, så er det nok mest fornuftig å betale ned førstehjemslånet ja. Dersom det er nominell rente du oppgir, så er det umulig å si hva som skal betales først...
Gjest Pretor Skrevet 17. februar 2010 #4 Skrevet 17. februar 2010 Må bare si meg enig med Glitnir. Å betale ned på studielånet er det dummeste du gjør. Hva renten er på er ikke så vesentlig, det viktigste er muligheten til å få betalingsutsettelse, rentefritak og sletting av hele lånet ved uførhet eller død. Slik er det ikke med noen andre lån du måtte.
Gjest Gjest_Fredrik_* Skrevet 17. februar 2010 #5 Skrevet 17. februar 2010 Du får vel ikke lov å betale ned ekstra når du har bunnet renten, om du vil det må du ut med et ekstragebyr for å dekke inn tapte rente inntekter for banken. vet ikke at det er sånn med lånekassen men veldig rart hvis det ikke er det. da burde jo alle binde renten og betale mer hvis renta går ned eller mindre hvis den går opp.... hvorfor er førstehjems lånet ditt dyrere enn topplånet? skal jo være omvendt. er du sikker, har du dem i samme bank?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå