Gjest Bulbi Skrevet 17. februar 2010 #1 Skrevet 17. februar 2010 Jeg ser at neglene mine ikke er glatte som en del andre har. de er så bølgete, prøver å skjule det med å file. Hvorfor har jeg så bølgete negler? De både kjennes og ser bølgete ut, men på tuppen/kantene er de fine og viser ikke bølgeform der. Også så sliter jeg med hvite prikker på neglene, hvorfor det? Jeg ser noen jeg ikke har påført selv fordi de er så langt nede.
tineline Skrevet 17. februar 2010 #3 Skrevet 17. februar 2010 Jeg har akkurat det samme som deg, og har hatt det bestandig. Min mor, som er lege, fortalte meg at rillene (på tvers) ofte kommer av at noe har inntruffet som gjør deg psykisk nedbrutt. For eksempel hadde hele familien min dype furer i neglene etter at tanten min døde. I følge mamma tar det omtrent et halvt år (+/-) for en tommelnegl å vokse helt ut, så da kan du "regne" deg tilbake og se om dette stemmer for deg også. Hvite flekker er et tegn på mangel på et eller annet mineral, men jeg husker ikke riktig hvilket. Jeg har det bestandig, og flere i min familie også. Jeg drikker ikke melk (men spiser mye ost, så det er neppe kalk). Søsteren min begynte å drikke melk hver dag, og flekkene forsvant. Jeg tar neglene mine som en del av livet, og har aldri opplevd å bli beglodd der. Tror det bare er oss selv som legger merke til det.
Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2010 #4 Skrevet 18. februar 2010 Jeg har akkurat det samme som deg, og har hatt det bestandig. Min mor, som er lege, fortalte meg at rillene (på tvers) ofte kommer av at noe har inntruffet som gjør deg psykisk nedbrutt. For eksempel hadde hele familien min dype furer i neglene etter at tanten min døde. I følge mamma tar det omtrent et halvt år (+/-) for en tommelnegl å vokse helt ut, så da kan du "regne" deg tilbake og se om dette stemmer for deg også. Hvite flekker er et tegn på mangel på et eller annet mineral, men jeg husker ikke riktig hvilket. Jeg har det bestandig, og flere i min familie også. Jeg drikker ikke melk (men spiser mye ost, så det er neppe kalk). Søsteren min begynte å drikke melk hver dag, og flekkene forsvant. Jeg tar neglene mine som en del av livet, og har aldri opplevd å bli beglodd der. Tror det bare er oss selv som legger merke til det. Interessant. Jeg har lenge hatt riller i neglene mine, og vært deprimert i ganske mange år nå. Rillene er vanligvis på langs, og uten hvite flekker hos meg da...
tineline Skrevet 18. februar 2010 #5 Skrevet 18. februar 2010 På langs er tegn på noe annet, mangelsykdom tror jeg. Spør legen neste gang du er der.
Gjest gjest som skrev over her Skrevet 18. februar 2010 #6 Skrevet 18. februar 2010 Uff, hørtes ikke bra ut. Nå blir det en stund til neste legebesøk, men skal prøve å sjekke det da. Husker ikke at jeg hadde særlig riller før depresjonen, så det slo meg som et sammentreff, men jeg kan ikke tidfeste akkurat når neglene mine begynte å være konstant rillete...
Gjest Sandbekken Skrevet 18. februar 2010 #7 Skrevet 18. februar 2010 Jeg har hørt at om neglene er bølgete kan det være neglbåndet som er blitt skadet. Jeg har slike riller, men det er bare på tommlene, hadde det vert depresjon, hadde det vel vist på alle neglene?
Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2010 #8 Skrevet 18. februar 2010 jeg har hatt "ruglete" negler hele livet, men jeg har da eksem og astma og allergi, legen sa det kom av det. men nå er jeg også hyper allergisk mot fisk, så jeg lurer på om det er derfor jeg har det. spiser eller sunt og er ikke deprimert
Antlers Skrevet 18. februar 2010 #9 Skrevet 18. februar 2010 Hvite flekker er et tegn på mangel på et eller annet mineral, men jeg husker ikke riktig hvilket. Jeg har det bestandig, og flere i min familie også. Jeg drikker ikke melk (men spiser mye ost, så det er neppe kalk). Søsteren min begynte å drikke melk hver dag, og flekkene forsvant. Det der med hvite prikker er en gammel myte. Jeg har også alltid hatt dette, til tross for at jeg drikker mye melk (kommer og går, selvsagt) Hvite flekker Den vanligste årsaken til hvite flekker på neglene er imidlertid små skader av neglsengen, og hvis det etter en liten blødning blir en hvit flekk under neglen, må denne vokse seg helt ut og fornyes fra roten av før den ser normal ut, og det kan ta 6-12 mnd. på fingrene og 18-24 mnd. på tærne.
Gjest Gjest_Susanne_* Skrevet 2. mars 2010 #10 Skrevet 2. mars 2010 Hvite flekker på neglene kommer ikke fordi man har mangel på kalk, det kommer som et slags blåmerke. Så hvis du slår neglen, så ser du som regel at neste dag så har man en hvit flekk på den neglen man slår.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå