Gå til innhold

hva synes dere om navnet :)

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Michelle, ma belle... får meg til å tenke på beatles-sangen... *s*

Sønnen min på 12 DIGGER det navnet, for kjæresten hans heter det...

sakset fra statistisk sentralbyrå:

Du søkte på kvinnenavnet: Michelle

Det er 1830 kvinner som har Michelle som første fornavn.

Det er 1291 kvinner som har Michelle som eneste fornavn

Jeg må nok si meg enig med de som sier at om du bor i engelskspråklige land er det greit, men synes kanskje ikke det egner seg så godt i Norge. Men tidene forandrer seg, snart vil det kanskje bli sett på som et norsk navn. Selv er jeg gift med en mann fra Tennessee, og vi har valgt to navn på våre barn, men et av navnene er like normalt i Norge som i USA, min yngste heter Julie Mackenzie, synes det er nydelig, dog kanskje ikke helt objektiv. :fnise:

Annonse

Jeg tenker også glamormodell.

Jeg liker ikke navn som må ha en engelsk eller fransk uttale. Alexander kan du fint uttale på norsk, samme som Peter og Maria. Michelle må uttales med engelsk uttale. En naturlig norsk uttale ville være Misjell og det er i alle fall ikke pent.

Gjest Eurodice
Jeg tenker også glamormodell.

Jeg liker ikke navn som må ha en engelsk eller fransk uttale. Alexander kan du fint uttale på norsk, samme som Peter og Maria. Michelle må uttales med engelsk uttale. En naturlig norsk uttale ville være Misjell og det er i alle fall ikke pent.

Hva mener du med engelsk uttale? Michelle er et fransk navn, uttalen er tilnærmet lik den i Misjell.

Hadde vært lettere å svare hvis vi fikk vite etternavnet på barnet, men jeg skjønner hvis du ikke vil legge det ut. Michelle Øvrebø f.eks, høres helt grusomt ut i mine ører. Michelle Valle f.eks, er kanskje ikke like ille.

Sånn i det store og hele synes jeg ikke Michelle er noe særlig pent i Norge. Det både høres og ser veldig amerikansk ut, og jeg forbinder det med noe en mor på 16 kunne kalt ungen sin etter en tv-serie etc.

Min datter heter Sonja (etter kunstløper Sonja Henie). Pent, ikke overbrukt, høres norsk ut og passer med de fleste norske etternavn. :)

Annonse

Annonse
Som med andre navn handler det om hvem som bærer det, ikke hva det er:-)

Ja, navn forbindes så altfor ofte (førsteinntrykk) med andre personer man tidligere har blitt kjent med som har samme navn.

Get over it!! ;-))

Endret av Kjetil S.

Assosierer Michelle både med type glamourmodell og en slags "stille", kunstnerisk, intelligent, snill, sympatisk og pen (men ikke glamourmodell-pen) karakter. Generelt sett er det, i mine øyne, et veldig pent navn. :) Aldri vært noe tilhenger av disse veldig norske navnene, da.

Den nydeligste Michelle gikk i klassen til min 4 år yngre søster. Mye handler om assosiasjoner, men som navn synes jeg Michelle er kjempefint.

Når jeg fikk mitt navn som liten, var det mange som mente dette navnet var gammeldags og rart. Nå er det vanlig og fint :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...