Gå til innhold

Jeg er helt grønn. Første jobb. Lønn, skattekort?frikort?

Gjest Hjelp!

Anbefalte innlegg

Jeg er 18 år og prøver å få min første jobb. Skal på jobbintervju i dag for en butikkjobb. Jeg lurer på dette: Om jeg blir ansatt, er det bare å få lønna inn på konto? må man levere skattekort? hva med frikort? det har jeg ordna. Holder det? dette er jo bare en deltidsjobb, er også student..

Trenger svar fort, skal på intervju snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lønna kommer rett inn på konto ja! Du gir arbeidsgiver kontonummeret ditt når du signerer kontrakten :)

Du må levere enten skattekort eller frikort, ellers blir du trukket 50% skatt (og det vil du jo ikke ;)). Skattekort får du ved å bestille på nettsidene til Skateetaten. Her er det også masse annen informasjon.

Ang. frikort og skattekort så kommer det an på hvor mye du tror du kommer til å tjene. Frikortbeløpet er 39 997,- kroner. Om du tjener mer enn det må du betale skatt. Men det går fint an å begynne med frikort og så bestille skattekort om du ser at du kommer til å gå over grensa, altså! Hvis du tjener mer enn 39 997,- uten å ha skattekort så trekker de 50% skatt av alt som er over grensa. Det får du riktignok igjen på skatteoppgjøret neste år, men det er kjipe penger å miste.

Om du er fullstendig forvirra, så kan du jo også kontakte det lokale skattekontoret ditt, da får du snakke med en person du kan stille så mange spørsmål du vil ;)

Lykke til på jobbintervju!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lønna kommer rett inn på konto ja! Du gir arbeidsgiver kontonummeret ditt når du signerer kontrakten :)

Du må levere enten skattekort eller frikort, ellers blir du trukket 50% skatt (og det vil du jo ikke ;)). Skattekort får du ved å bestille på nettsidene til Skateetaten. Her er det også masse annen informasjon.

Ang. frikort og skattekort så kommer det an på hvor mye du tror du kommer til å tjene. Frikortbeløpet er 39 997,- kroner. Om du tjener mer enn det må du betale skatt. Men det går fint an å begynne med frikort og så bestille skattekort om du ser at du kommer til å gå over grensa, altså! Hvis du tjener mer enn 39 997,- uten å ha skattekort så trekker de 50% skatt av alt som er over grensa. Det får du riktignok igjen på skatteoppgjøret neste år, men det er kjipe penger å miste.

Om du er fullstendig forvirra, så kan du jo også kontakte det lokale skattekontoret ditt, da får du snakke med en person du kan stille så mange spørsmål du vil ;)

Lykke til på jobbintervju!

Har du virkelig sjekket ut dette?

En tjener 100 000 kr i året.

40 000 kr får man utbetalt på frikortet (rundet opp...).

Av de neste 60 000 kr blir man trukket 50 %, altså 30 000 kr utbetalt.

Resten av de 30 000 kr + renter får man igjen året etter? Virker veldig rart at ikke flere har benyttet seg av dette dersom det virkelig går.

Trodde det var slik at man kan starte på frikort, og så gå over på skattekort dersom man ser at man vil tjene over frikortgrensa. Når man da bestiller skattekort mener jeg at man også må betale skatt for pengene man har fått utbetalt med frikort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:Nikke: Man må skatte av alt man tjener dersom man går over frikortgrensa, ja. Jeg ville valgt skattekort med ganske lav trekkprosent (10-15%) fra dag en, jeg. Det man betaler inn for mye, får man jo utbetalt igjen året etter.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjølvsagt vert det trekt skatt av dei resterande 60 000, men skatten er jo ikkje 50%, så det som har vorte trekt som ikkje er skatt får ein att året etter. Det er på same måte som om ein vel å trekkje for mykje skatt eit år, så får ein det overskytande beløpet att året etter (i passande tid til ferie- ein vanleg måte å spare litt ekstra feriepengar på, eg har gjort dette dei siste 18 åra i alle fall...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sjølvsagt vert det trekt skatt av dei resterande 60 000, men skatten er jo ikkje 50%, så det som har vorte trekt som ikkje er skatt får ein att året etter. Det er på same måte som om ein vel å trekkje for mykje skatt eit år, så får ein det overskytande beløpet att året etter (i passande tid til ferie- ein vanleg måte å spare litt ekstra feriepengar på, eg har gjort dette dei siste 18 åra i alle fall...)

Ok, så si at man skal betale 10% skatt, for enkelthetens skyld, og totalt skulle betalt 10 000 kr i skatt det året man tjente 100 000 kr.

Etter at frikortgrenser er oversteget så betaler man 50% skatt (30 000 kr totalt), og av dette vil man da få tilbake 20 000 kr?

Jeg bare lurer på hvordan dette løses dersom arbeidtaker ikke leverer nytt skattekort. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tjener 100 000 kr i året.

40 000 kr får man utbetalt på frikortet (rundet opp...).

Av de neste 60 000 kr blir man trukket 50 %, altså 30 000 kr utbetalt.

Resten av de 30 000 kr + renter får man igjen året etter? Virker veldig rart at ikke flere har benyttet seg av dette dersom det virkelig går.

Fra skatteetaten.no:

Kommer du til å tjene mer enn fribeløpet, må du skaffe deg et vanlig skattekort. Hvis du ikke leverer nytt skattekort når fribeløpet er brukt opp, skal arbeidsgiveren trekke 50 prosent skatt av inntekten som er over fribeløpet.

Hvorfor ikke flere benytter seg av dette? Tja, fordi folk trenger pengene der og da kanskje, og ikke om ett år?

Sjølvsagt vert det trekt skatt av dei resterande 60 000, men skatten er jo ikkje 50%

Jo, hvis du ikke leverer inn nytt skattekort så blir du trukket 50%. Om du leverer skattekort så er selvfølgelig ikke trekket så stort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra skatteetaten.no:

Hvorfor ikke flere benytter seg av dette? Tja, fordi folk trenger pengene der og da kanskje, og ikke om ett år?

Jo, hvis du ikke leverer inn nytt skattekort så blir du trukket 50%. Om du leverer skattekort så er selvfølgelig ikke trekket så stort.

At det blir trukket 50% skatt er jeg klar over, det skjer jo også om en ikke leverer skattekort/frikort. Men hvor står det at alle disse 50 prosentene blir tilbakebetalt ved skatteoppgjøret neste år? Hva får du betalt tilbake hvis du tjener over frikortgrensen uten nytt skattekort?

Dersom man faktisk hadde tjent på dette (rentene er ganske gode, og mange sparer ved å be de som betaler ut lønne om å trekke ekstra hver måned) synes jeg det er rart at man ikke har hørt om at flere benytter seg av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det blir trukket 50% skatt er jeg klar over, det skjer jo også om en ikke leverer skattekort/frikort. Men hvor står det at alle disse 50 prosentene blir tilbakebetalt ved skatteoppgjøret neste år? Hva får du betalt tilbake hvis du tjener over frikortgrensen uten nytt skattekort?

Fordi de 50 prosentene er skatt (ikke en bot eller noe slikt), ergo regnes de inn i det totale regnskapet.

Jeg snakker også av egen erfaring her - de årene jeg gikk over frikortgrensa fikk jeg igjen penger på oppgjøret neste år. Men jeg har ikke lyst til å legge ut selvangivelsen min på nett for å bevise det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi de 50 prosentene er skatt (ikke en bot eller noe slikt), ergo regnes de inn i det totale regnskapet.

Jeg snakker også av egen erfaring her - de årene jeg gikk over frikortgrensa fikk jeg igjen penger på oppgjøret neste år. Men jeg har ikke lyst til å legge ut selvangivelsen min på nett for å bevise det ;)

Du skal slippe å legge ut selvangivelse ;) Har selv opplevd å bli trukket 50 % skatt, men da hadde jeg glemt å levere frikort og tjente ikke over grensen det året, så det blir jo en litt annen situasjon.

Jeg snakker ikke om at alle pengene blir tatt fra deg, regner jo med at du får tilbake i det minste noe. Men jeg syns fortsatt det er rart at total inntekt kan blir over det man har tjent. :klø:

Blir det "tatt igjen" ved at man får en høyrer skattesats året etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker ikke om at alle pengene blir tatt fra deg, regner jo med at du får tilbake i det minste noe. Men jeg syns fortsatt det er rart at total inntekt kan blir over det man har tjent. :klø:

Blir det "tatt igjen" ved at man får en høyrer skattesats året etter?

Ja, jeg ser hva du mener. Aner ærlig talt ikke; kanskje det ikke løper renter på det man betaler inn på den måten? Det er 10 år siden det skjedde med meg, så jeg husker liksom ikke alle detaljene helt, hehe. Prøvde å lete litt rundt på nettsidene til skatteetaten, men der var det ikke mye å bli klok på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg ser hva du mener. Aner ærlig talt ikke; kanskje det ikke løper renter på det man betaler inn på den måten? Det er 10 år siden det skjedde med meg, så jeg husker liksom ikke alle detaljene helt, hehe. Prøvde å lete litt rundt på nettsidene til skatteetaten, men der var det ikke mye å bli klok på.

Kanskje vi har oppdaget et smutthull? :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:Nikke: Man må skatte av alt man tjener dersom man går over frikortgrensa, ja. Jeg ville valgt skattekort med ganske lav trekkprosent (10-15%) fra dag en, jeg. Det man betaler inn for mye, får man jo utbetalt igjen året etter.

Jeg er enig med dette.

Hvis du tjener over frikort-grensa, ender du opp med å skatte for hele året på de mnd du har igjen. Jeg endte opp med 26% skatt på en ganske så liten lønn, og det var ikke særlig. Og da fikk jeg ikke noe igjen, for det var min egen "feil" at jeg tjente over grensa.

Jeg har fortsatt høy skatt på det lille jeg jobber, men det er av den grunn at jeg ser på det som en "sparekonto" - jeg liker å få tilbake i sommerferien, for da kommer det ikke inn stipend og studielån - og jeg da trenger jeg ikke å ta ut penger fra sparekontoen min :)

Endret av ninuska_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...