Gå til innhold

Lage vinduskarm?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og kjæresten kjøpte oss nettopp ny leilighet, som vi er veldig fornøyd med. Det eneste jeg ikke er 100% happy med, er at det ikke er vinduskarmer på noen av vinduene.. Altså, det er jo selvsagt vinduskarmer, men de er bare på noen få centimeter, slik at det ikke går an å sette noe i dem.

Jeg har så lyst på vinduskarmer med lys og planter i :rødme:

Er det noen som vet hvordan man kan gå frem for å lage vinduskarmer? Er det i det hele tatt mulig..?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_P_*
Skrevet
Jeg og kjæresten kjøpte oss nettopp ny leilighet, som vi er veldig fornøyd med. Det eneste jeg ikke er 100% happy med, er at det ikke er vinduskarmer på noen av vinduene.. Altså, det er jo selvsagt vinduskarmer, men de er bare på noen få centimeter, slik at det ikke går an å sette noe i dem.

Jeg har så lyst på vinduskarmer med lys og planter i :rødme:

Er det noen som vet hvordan man kan gå frem for å lage vinduskarmer? Er det i det hele tatt mulig..?

Ja, det er fullt mulig.

Du må skifte utforing på vinduet, og sette i en bredere nede, slik får du et brett som stikker ut.

Du plukker altså løs vinduslistene, tar løs utforingen, setter i en ny, bredere utforing nede, og setter på nye vinduslister. Listen under vinduet setter du under utforingen, og slik at listene på sidene av vinduet står ned på listen under vinduet.

Hvis det er et gammelt vindu, kan utforingen være limt eller spikret i vinduet, eller rett og slett malt fast. I såfall kan det bli vanskelig å skifte uten å skifte vindu.

Det er også mulig (de fleste steder) å flytte vinduet lenger ut i veggen, da setter du i bredere utforing hele veien rundt vinduet og dermed større vinduskarm. Uansett er det nok lurt å få en snekkerkyndig svigerfar el. til å se på saken.

Skrevet

Her er det rett og slett bare spikret en vanlig planke på den lille eksisterende vinduskarmen, dette gjør at karmen kommer i samme høyde som selve glasset, og vips har man en bred vinduskarm. Når den er malt hvit, (hvis det er hvitt rundt vinduet) kan man nesten ikke se at det er en planke der.

Skrevet

Tusen takk!

Så greit at det både er mulig å gjøre det ordentlig, og at man kan "jukse" litt :)

Har ikke noen snekkerkyndige mannfolk i familien dessverre, så det ser nok umiddelbart ut som om alternativ nr to er mest sannsynlig. Men jeg kan jo vise det første alternativet til samboeren, og høre om han føler seg up for it.. :lur:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...