Gjest Påbesøk Skrevet 17. februar 2010 #1 Skrevet 17. februar 2010 Svigermor er alkoholiker, og nå har vi satt ned foten med god grunn. Mannen har tatt en avgjørelse om at vi skal kutte henne helt ut. Vi har tvillinger som har bursdag neste uke. Svigermor har sendt gaver til de. Tvillingene blir 5 år, og snakker lite om farmor. Hatt lite med henne og gjøre egentlig. Tar vi imot de gavene og gir til guttene eller lar vi være? Hva er best for guttene sin del?
Gjest Gjest Skrevet 17. februar 2010 #2 Skrevet 17. februar 2010 La ungene få gaver og hold det på det nivået så kan de bestemme selv senere.
Lilith Skrevet 17. februar 2010 #3 Skrevet 17. februar 2010 La ungene få gaver og hold det på det nivået så kan de bestemme selv senere. Enig
Gjest Gjest Skrevet 17. februar 2010 #4 Skrevet 17. februar 2010 Vi har valgt og kutte ut ett sett besteforeldre og tar heller ikke i mot gaver fra dem. Vi anser det som dobbeltmoral å ta i mot gaver fra mennesker man har valgt bort.
Gjest Gjest Skrevet 17. februar 2010 #5 Skrevet 17. februar 2010 Men dere har valgt dem bort - ikke barna. Jeg synes barn skal få bestemme selv - når de er gamle nok til det.
Far til 2 Skrevet 17. februar 2010 #6 Skrevet 17. februar 2010 Men dere har valgt dem bort - ikke barna. Jeg synes barn skal få bestemme selv - når de er gamle nok til det.
Gjest Gjest Skrevet 17. februar 2010 #7 Skrevet 17. februar 2010 Men dere har valgt dem bort - ikke barna. Jeg synes barn skal få bestemme selv - når de er gamle nok til det. De valg man tar er man dessverre også noen ganger nødt til å ta på vegne av sine barn. (Jeg syns ikke barn nødvendigvis har vondt av å vite at det å gjøre det riktige i en situasjon også kan komme med en bismak). I ts sitt tilfelle sier hun at barna har hatt lite kontakt med bestemoren og prater lite om henne. Ergo er det ikke bråslutt på en tett relasjon. Men hver situasjon og hver person er ulik. Jeg personlig mener det blir feil å si -beklager du er ikke bra å ha i livet mitt, men det er greit å motta gaver fra deg.
Gjest Gjest Skrevet 17. februar 2010 #8 Skrevet 17. februar 2010 vi avsluttet er forhold til besteforeldre da barna var i den alderen. Vi leverte gavene tilbake. Når barna blir større kan de velge selv om de vil ha kontakt, men å bare ta imot gaver ser jeg ingen grunn til.
Gjest Gjest_Anne_* Skrevet 17. februar 2010 #9 Skrevet 17. februar 2010 Det er dere som har valgt bort bestemor, ikke barnet. Barnet har en rett til å vite hvem bestemor er.
Gjest Gjest Skrevet 17. februar 2010 #10 Skrevet 17. februar 2010 Ja, for all del. La barnet få sin rett. La barnet se bestemor snøvle, oppføre seg irrasjonelt, umodent og egoistisk... Jeg har vært i den situasjonen at snusfornuftige foreldre ikke skulle ta fra meg retten til et familiemedlem selv om denne personen var alkoholiker. Det førte lite godt med seg. Å ha en person i livet ditt som ikke evner å se barns behov, ikke klarer å kommunisere ordentlig og er egoistisk i sin higen etter alkohol er ikke noe besteforeldreemne. Som foreldre har man også plikt til å beskytte sine barn og gjøre det som er rett for barnet/familien selv om det i noen tilfeller hverken er ønskelig eller særlig politisk korrekt. Har ei venninne som opplevde det motsatte. Nettopp at foreldrene kuttet ut en av besteforeldrene pga alkohol. I en kort periode i tidlig ungdom var hun nysgjerrig på denne besteforeldren og lurte veldig på dette med drikkinga, men hun innså også at foreldrene hadde gjort det riktige. Og hun savner ikke å ha denne personen i sitt liv.
inga:) Skrevet 17. februar 2010 #11 Skrevet 17. februar 2010 Men dere har valgt dem bort - ikke barna. Jeg synes barn skal få bestemme selv - når de er gamle nok til det. signerer!
Gjest Kvinne og mor , 44år Skrevet 17. februar 2010 #12 Skrevet 17. februar 2010 Men dere har valgt dem bort - ikke barna. Jeg synes barn skal få bestemme selv - når de er gamle nok til det. Helt enig med den. Tror det iblandt kan være farlig å kutte ut alle bånd til en nær slektning permanent. Legg dem på vent,la barna få sjansen til å velge eller til å bli kjent med personen når de blir eldre. Jeg ville antagelig tatt i mot gaver på vegne av barna, men ikke tatt imot noe til meg eller mannen min.
Miss Puddel Skrevet 17. februar 2010 #13 Skrevet 17. februar 2010 Hvis gavene er kjøpt inn FØR dere ga beskjed om at dere ikke ville ha kontakt ville jeg latt barna få dem, hvis den er kjøpt inn etter ville jeg returnert dem. Nå kan man si at det er feil å velge på vegne av barna, men det er jo nettopp det å være forelder handler om: å gjøre valg på vegne av barna til de er store nok til å velge selv...
Gjest Sandbekken Skrevet 17. februar 2010 #14 Skrevet 17. februar 2010 (endret) Det å ta imot gaver betyr ikke at man tar opp kontakten igjen. La barna vite at bestemor lever! Tenk så sårt det hadde vert for bestemor om pakkene kom i retur! uff så misslykket hun hadde følt seg! Jeg har selv hatt en oppvekst med rusmissbruk i familien. Vi hadde dem ofte på besøk, dro på båttur om sommeren etc.. men på en betingelse, at de var nykter under besøket. oppveksten min har formet synet mitt på vanskelgstilte mennesker på en positiv måte, og jeg hadde ikke valgt den bort uansett! Det er ikke en egoistisk handling å bli stoffmissbruker/alkoholiker! Ingen i hele verden hadde valgt en slik skjebne om man kunne velge! Husk, det er en grunn til "selvmedisineringen" og at bak rusen er det et svakt menneske med en tung bør.. Med vår støtte har forresten to hyggelige menn vært rusfrie i fire år! Endret 17. februar 2010 av Sandbekken
litle_my Skrevet 17. februar 2010 #15 Skrevet 17. februar 2010 Svigermor er alkoholiker, og nå har vi satt ned foten med god grunn. Mannen har tatt en avgjørelse om at vi skal kutte henne helt ut. Vi har tvillinger som har bursdag neste uke. Svigermor har sendt gaver til de. Tvillingene blir 5 år, og snakker lite om farmor. Hatt lite med henne og gjøre egentlig. Tar vi imot de gavene og gir til guttene eller lar vi være? Hva er best for guttene sin del? Jeg synes de skal få gavene! Både for barnas og bestemorens del. Dersom guttene spør etter henne, går det an å si til dem at farmor er syk (for det _er_ hun!), og at det er derfor hun ikke kan være sammen med dem, men at hun er glad i dem og sender dem gaver.
Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2010 #16 Skrevet 18. februar 2010 Det å ta imot gaver betyr ikke at man tar opp kontakten igjen. La barna vite at bestemor lever! Tenk så sårt det hadde vert for bestemor om pakkene kom i retur! uff så misslykket hun hadde følt seg! Jeg har selv hatt en oppvekst med rusmissbruk i familien. Vi hadde dem ofte på besøk, dro på båttur om sommeren etc.. men på en betingelse, at de var nykter under besøket. oppveksten min har formet synet mitt på vanskelgstilte mennesker på en positiv måte, og jeg hadde ikke valgt den bort uansett! Det er ikke en egoistisk handling å bli stoffmissbruker/alkoholiker! Ingen i hele verden hadde valgt en slik skjebne om man kunne velge! Husk, det er en grunn til "selvmedisineringen" og at bak rusen er det et svakt menneske med en tung bør.. Med vår støtte har forresten to hyggelige menn vært rusfrie i fire år! Jeg er glad det finnes mennesker som deg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå