Gjest Anonymous Skrevet 6. september 2003 #1 Skrevet 6. september 2003 Dersom du har lyst, hva tyder dere ut av denne? Eller er det ikke noe å tyde - bare et standard mareritt? Jeg hadde den i natt og skrev ned alt (1600 ord) i natt, men gjengir en kortversjon her. Gode venner på besøk. Grillet i hagen. Plass, stoler, godvilje, humør og masse godt mat. Det kom snikende to marinesoldater rundt hushjørnet. Politi og militære ut av buskene. Langt bak kom mamma. Jeg følte for å flykte. Gjestene skjønte ingenting. Jeg hylte og skrek om hjelp under flukten, men ble raskt fanget av marinesoldatene. Jeg skjønte at dette var galt, men politiet henviste at de juridisk hadde lov. Mamma så på alt sammen ? uten en kommentar. Kvelden kom og huset var endevendt. Hagen var den samme som den vi har i dag, men huset var noe annerledes mer som nabohuset til mitt barndomshjem. Kvelden og natta kom. Vennene og jeg satt på hustrappa. Mamma satt hos naboen og lyste med ei lommelykt for å vise at hun var der. Jeg skrek at hun skulle pelle seg vekk. Jeg fant ut at jeg kunne gå over til mamma og fortelle henne alt for å kanskje bli kvitt henne. Jeg fortalte henne. Hun hadde det mye slik selv og aksepterte med forståelse alt hva jeg sa. Vi ga hverandre en klem. Det gjorde godt, men ... Jeg kjente at hun hadde forhåpninger om at nå skulle alt bli normalt mellom oss. Det ville ikke jeg. Jeg ville bare ha plagsomme henne ut av mitt liv om jeg så måtte innrømme min depresjon, røykingen og gi henne en motbydelig klem. Gjestene våre sovnet, men jeg ville ha en sovetablett først. Jeg skalv noe vanvittig da jeg begynte å lete rundt. Jeg fant ikke sovetablett hjemme. Klokka var 4 og jeg droppet heller hele sovingen enn å legge meg uten sovetablett. Jeg gikk til togstasjonen, men tok toget i feil retning. Det ble lyst og etter å ha strenet rundt på togstasjonen noen timer, fant jeg ut at jeg droppet å sove den natta og gikk hjem igjen. Vel hjemme, ble jeg møtt av noen trøtte tryner som fortalte meg at naboene hadde klaget på bråket kvelden før. Begynte runden for å unnskylde og forklare bråket for naboene. 3 naboer ble underrettet, en av dem politi. Underveis dukket imidlertid mammas bil opp. Det føltes ut som om hun alltid var rett rundt hjørnet. Den naboen som er politi, skjønte godt at jeg ville politianmelde mamma dersom liknende skjedde igjen. Dame kom med forskjellige grønnsaker og urter på potte. Utdelt av staten og koster 12.000kr pr. pakke. Alle i Norge fikk slikt i disse dager ble jeg informert om. Mange bortkastede penger, for slikt dør før de kommer i hus hos meg. Vel tilbake i huset igjen, satt de andre og koste seg med frokost, selv om temaet for praten var kveldens og nattens hendelser. De syntes det var forferdelig og trist. Mange av dem spurte hvordan det gikk med meg. Jeg beklaget meg, viste hvor mye jeg skalv, sutret over at jeg ikke hadde fått prøvd å sove en gang, men at jeg samtidig ville ha noe å spise. Jeg som pleier å miste matlysten ved kriser ... Min mor var tilstedeværende denne morgenen med bilen sin. Men jeg har ikke noe klart minne av noe mer konkret hvordan. Jeg drømmer ofte at jeg prøver å gå/løpe, men ikke kommer av flekken - men ikke i natt. Jeg er nesten 30 og bor noen timers biltur vekk fra min familie, som jeg har minimalt med kontakt med. Jeg har stiftet ny og lykkelig familie her.
Gjest Larissa Skrevet 10. september 2003 #2 Skrevet 10. september 2003 Jeg syns det ble mye å lese. Men når man ikke klarer å komme seg bort/gå i drømme,eller prøver å løpe men ikke får til, kan det være at det er noe man står fast i, enten en situasjon man helst vil vekk fra men ikke klarer å komme vekk fra osv. Alt man drømmer om er en side i seg selv. Drømmer man f.eks om en bjørn, representerer bjørnen en side i drømmeren. Bjørnen er et dyr som kanskje står for morsrolle osv. Det viktige er hvordan man reagerer i f.hold til det man møter i drømme. Møter man et dyr el. noe, er det viktig å finne ut hva det dyret symboliserer for deg personlig, og hvordan du reagerer overfor det i drømmen. Er du redd det, tør du/klarer du kanskje ikke å akseptere den siden ved deg selv osv..Alle mennesker, symboler osv..representerer en side av deg selv i drømmen. Også hvis man føler en spesiell følelse når man våkner av drømmen må man lytte til den følelsen. Ellers er det ikke alltid så lurt at andre tyder drømmen for seg, fordi man er selv den eneste som vet sikkert hva som betyr hva for seg selv, og hvordan situasjon man er i. Så jeg føler ikke jeg kan tyde drømmen din, men kanskje er det lurt av deg å prøve selv.
Gjest Anonymous Skrevet 10. september 2003 #3 Skrevet 10. september 2003 Tusen takk for svar! Jeg har tydet drømmen selv. Drømmen er jo ganske så "rett frem" uten symboler hva jeg kunne se. Men jeg har ikke snøring på hva som kan bety hva, så derfor spurte jeg. Dette tydet jeg umiddelbart etter drømmen (halv fem på natta): "Selv har jeg prøvd å dra en konklusjon ut av denne drømmen og det er at jeg er livredd for å miste friheten min. En frihet jeg har kjempet hardt og lenge for og fortsatt ikke har til fulle. Jeg tolket den også dithen at jeg fortsatt er livredd for at mamma skal overvåke, forfølge og kontrollere meg. Overraskende, siden jeg føler meg rimelig trygg i min egen hage nå etter hvert. Jeg tror også at når jeg har et slikt mareritt, uten videre grunn, så sitter disse følelsene dypt. Så dypt at jeg ikke kjenner dem til daglig ? selv om jeg kan kjenne veldig godt etter. Jeg har hatt noen gode og lange dager på jobb denne uka. Vi har vært flinke å jobbe i hagen de siste ukene. Vi skulle ha vært på hytte noen få mil fra min hjemby denne helgen, men prioriterte hagen hjemme i stedet."
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå