Gjest Gjest_gojenta_* Skrevet 17. februar 2010 #1 Skrevet 17. februar 2010 Jeg har ei venninne som synger tenor. Jeg synger selv alt, men har aldri hørt om jenter som synger tenor. Jeg tror alt er dypere enn tenor. Høres iallfall sånn ut. Men er ikke tenor en tradisjonell mannsstemme?
Colargol Skrevet 17. februar 2010 #2 Skrevet 17. februar 2010 (endret) Joda, helt riktig -tenor er en mannsstemme. Kvinne- og guttestemmer Sopran eller sopransanger er betegnelsen på den lyseste kvinnestemmen, men brukes også om guttestemmer, da som guttesopran. I noen grad skiller man mellom første sopran (lysere) og andre sopran (mørkere), spesielt i korsammenheng. Sopra betyr over. Mezzo-sopran eller mezzo-sopransanger er en mellomting av alt og sopran, en stemme som til en viss grad kan bevege seg i begge stemmeleiene. Mezzo betyr halv. Alt eller altsanger er den dypeste kvinnestemmen. I noen grad skiller man mellom første alt (lysere) og andre alt (mørkere), spesielt i korsammenheng. Alto betyr høy og ble opprinnelig brukt om menn som sang høyere enn tenor, i falsett. Kontraalt er en særlig dyp kvinnestemme. Mannsstemmer Tenor eller tenorsanger er normalt den lyseste mannsstemmen hos et voksent individ. I noen grad skiller man mellom første tenor (lysere) og andre tenor (mørkere), spesielt i korsammenheng. Tenore betyr å holde, og ble opprinnelig brukt om den stemmen som holdt melodien. Baryton eller barytonsanger er mellomstemme, mørkere enn en tenor. Bassbaryton eller bassbarytonsanger er en dyp barytonstemme. Bass eller bassanger er den dypeste mannsstemmen. I noen grad skiller man mellom første bass (lysere) og andre bass (mørkere), spesielt i korsammenheng. Basso betyr dyp. -fra wikipedia Ut i fra reglene så er hun kontra alt (som er omtrent på samme skala som andre tenor -så sånn sett riktig, men også helt feil). Det finnes faktisk kvinner som har blitt klassifisert helt ned til bass, men da snakker vi ekstremt sjeldne tilfeller, har bare hørt om et par på verdensbasis. Så enten så har hun en unormalt mørk stemme som kvinne, eller så har nok dirigenten deres sagt feil! Endret 17. februar 2010 av Colargol
Gjest Gjest Skrevet 17. februar 2010 #3 Skrevet 17. februar 2010 Har også hørt at kvinner kan synge tenor, tror jeg har hørt at Mira Craig skulle klare det blant annet. Regnes det fortsatt som alt, eller kan kvinner gå helt ned til tenor?
PecanPie Skrevet 17. februar 2010 #4 Skrevet 17. februar 2010 Tenor er en mansstemme, men tenor og alt kan krysse hverandre, altså at tenor synger lysere enn alt. Antakelig mangler koret hun synger i tenorer, så hun har fått tildelt tenorstemme for at alle stemmer skal være dekket. Det går jo selvfølgelig helt fint, om man ser bort i fra at klangen ikke blir slik den er ment å være.
Gjest Gjest Skrevet 17. februar 2010 #5 Skrevet 17. februar 2010 Kvinner er ikke i samme skala som menn. Tenor hører med til mannsskalaen. Derfor blir det feil å i det hele tatt dra kvinner over dit. Man kan ikke sammenlikne appelsiner med epler.
Gjest Gjest Skrevet 17. februar 2010 #6 Skrevet 17. februar 2010 Kvinner er ikke i samme skala som menn. Tenor hører med til mannsskalaen. Derfor blir det feil å i det hele tatt dra kvinner over dit. Man kan ikke sammenlikne appelsiner med epler.Mulig at det er feil, men jeg har selv flere ganger sunget tenorstemmen når det har vært manko på tenorer. Det går helt fint det
leirbål Skrevet 17. februar 2010 #7 Skrevet 17. februar 2010 Jeg vet om en kvinne som synger tenor. Det er ikke mangel på tenorer som gjør det, hun har bare for mørk stemme til å synge alt.
Gjest Gjest Skrevet 17. februar 2010 #8 Skrevet 17. februar 2010 Ber du en kvinne herme etter en tone en mann synger, vil den uansett klinge én oktav over hans - sånn er det bare!
leirbål Skrevet 17. februar 2010 #9 Skrevet 17. februar 2010 Ber du en kvinne herme etter en tone en mann synger, vil den uansett klinge én oktav over hans - sånn er det bare! Ikke nødvendigvis. For de fleste stemmer dette, men noen synger ren tenor. Det gjør den kvinnen jeg vet om.
Rosalie Skrevet 17. februar 2010 #10 Skrevet 17. februar 2010 Marianne Antonsen vil jeg tro er rimelig nær tenorstemme.
Gjest Gjest Skrevet 17. februar 2010 #11 Skrevet 17. februar 2010 Jeg har ei venninne som synger tenor. Jeg synger selv alt, men har aldri hørt om jenter som synger tenor. Jeg tror alt er dypere enn tenor. Høres iallfall sånn ut. Men er ikke tenor en tradisjonell mannsstemme? Jeg vil tro at hun er en kontra-alt, som synger tenorstemmen. (mest sannsynlig fordi hun er mørkere enn altstemmene). Jeg mener å ha hørt at Marianne Antonsen er kontra-alt.
Gjest Emmanuelle Skrevet 17. februar 2010 #12 Skrevet 17. februar 2010 (endret) Om en note er lagt opp til SATB (sopran alt tenor bass) for blandakor blir den ofte til SSAA (1.sopran 2.sopran 1.alt 2.alt) i damekor Altså at tenor blir til 2.sopran. Endret 17. februar 2010 av Emmanuelle
tineline Skrevet 18. februar 2010 #13 Skrevet 18. februar 2010 Ber du en kvinne herme etter en tone en mann synger, vil den uansett klinge én oktav over hans - sånn er det bare! Unnskyld meg, men da har du ikke særlig godt gehør. En liten c er en liten c uavhengig av hvem som synger den.
Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2010 #14 Skrevet 18. februar 2010 En kvinnestemme kan aldri bli en mannsstemme, dessverre, selv om dere skulle ønske det. Likestillingen har heldigvis ikke nådd naturen.
leirbål Skrevet 18. februar 2010 #15 Skrevet 18. februar 2010 En kvinnestemme kan aldri bli en mannsstemme, dessverre, selv om dere skulle ønske det. Likestillingen har heldigvis ikke nådd naturen. Det har da ingenting med likestilling å gjøre. Noen kvinner er sopraner, noen har litt mørkere stemme og synger alt, og noen sjeldne synger tenor fordi altstemmen blir for lyst for dem. Det er ikke noe de velger fordi de vil ha likestilling, men fordi stemmen deres er sånn.
tineline Skrevet 19. februar 2010 #16 Skrevet 19. februar 2010 En kvinnestemme kan aldri bli en mannsstemme, dessverre, selv om dere skulle ønske det. Likestillingen har heldigvis ikke nådd naturen. Haha, er det likestilling? En kvinnestemme er jo mye vakrere Men seriøst - lille c er så og så mange hertz (enstrøken A er 440 Hz, syns jeg å huske). Det spiller ingen rolle om det er en mann eller kvinne som setter i gang svingningene - det er den samme lydbølgefrekvensen til syvende og sist. Men det høres ikke likt ut, og det har med kvaliteten på tonen å gjøre. En kvinnestemme vil trolig anstrenge seg mer og være "lysere" i uttrykket enn en mannsstemme.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå