Gå til innhold

19mnd gammel og prikker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen vår har masse røde, små prikker på magen, oppover mot halsen og på ryggen. Hva kan dette være? Han er vaksinert mot meslinger og røde hunder, og det ser ikke ut som vannkopper.

slik ser det ut.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min sønn hadde dette rundt 1 årsdagen sin. Da sa de at det var den treje el. femte (?) barnesykdommen.

Skrevet
Min sønn hadde dette rundt 1 årsdagen sin. Da sa de at det var den treje el. femte (?) barnesykdommen.

Etter å googlet litt og funnet et bilde som lignet på gutten min sine prikker så tror jeg du har rett, det er nok den femte barnesykdommen. :jepp:

Burde jeg ta han med til legen for å få det bekreftet?

Allmenntilstanden hans er fin, han har ikke feber og det virker ikke som han klør.

Skrevet
Etter å googlet litt og funnet et bilde som lignet på gutten min sine prikker så tror jeg du har rett, det er nok den femte barnesykdommen. :jepp:

Allmenntilstanden hans er fin, han har ikke feber og det virker ikke som han klør.

Jeg tok ikke med sønnen min til legen. Mest fordi svigerinnen min så på prikkene og kjente det igjen og derfor tok jeg ikke kontakt med lege. Hvis alt ellers er OK ville jeg iallefall ventet noen dager

Skrevet

Så lenge han ikke er i veldig dårlig form, ville jeg ikke tatt han med til lege. De tar ingen tester for å sjekke, men har nok litt mer kvalifisert gjetning enn oss ;) De har fine oversikter med symptombeskrivelse på blandt annet lommelegen Grått felt til venstre på siden (sentermeny) ;)

God bedring til lillemann!!

Skrevet

Jeg hadde tatt ham med til legen. En lege som undersøker et barn og kan komme med tilleggsopplysninger og ting man skal være oppmerksom på etc slår et tilfeldig nettsvar hvilken dag som helst!

Skrevet
De tar ingen tester for å sjekke, men har nok litt mer kvalifisert gjetning enn oss ;) De har fine oversikter med symptombeskrivelse på blandt annet Grått felt til venstre på siden (sentermeny) ;)

You think?????

Skrevet

Sånn generelt kan man si at så lenge mystiske prikker går vekk når man presser et glass på de og barna ikke har kjempehøy feber eller er så slapp at de ikke får i seg nok mat eller væske er det ingen grunn til å dra til lege :)

De fleste "prikke" sykdommer er det ingenting legen kan gjøre noe med uansett.

God bedring!

Skrevet
Sønnen vår har masse røde, små prikker på magen, oppover mot halsen og på ryggen. Hva kan dette være? Han er vaksinert mot meslinger og røde hunder, og det ser ikke ut som vannkopper.

slik ser det ut.

Har barnet feber, sår hals, vondt for å svelge mat( klir eller spyr) utslettet føles som sandpapir og sprer seg til ansiktet med en hvit rand rundt munnen. Rød tunge og 1-2 uker senere mister huden på hender og føtter så kan det være skarlagensfeber.Smittsomt.Sjekkes i halsen for streptokkoker. Må behandles tidlig med antibiotika ellers må man vente til barnet blir friskt. Mange leger som aldri har sett barn med skarlagensfeber.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...