Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2010 #21 Skrevet 16. februar 2010 Og jeg skjønte uttaleeksempelet, er helt håpløs på å skrive uttale av ord, men kan ta et eksempel jeg kjenner Om man heter Marie, men de fleste der hun bor uttaler det Marrie, men hun og familien tenkte at det skulle uttales mer på den franske måten, som Maríe med trykk heller på i enn r. Så presenterer hun seg som "Maríe ...", men andre enn familie og venner tiltaler henne som "Marrie". Hva var vitsen med det eksempelet?
PecanPie Skrevet 17. februar 2010 #22 Skrevet 17. februar 2010 Kan du ikke bare kutte ut å bruke Kristin? Og om det irriterer deg at folk sier "åja, Andrea Kristin!" når du presenterer deg, så sier du "nei, Andrea Kristin." Du vet hva du heter (Jeg har brukt den mange ganger her i USA. Jeg heter Maren, og det er et håpløst navn å få folk til å forstå på engelsk. Her heter jeg både "Marin", "Maron", "Mara", "Mira" osv. Når de tar det går det greit, men det skal ikke være lett å presentere seg!) Forresten syns jeg ikke du skal løpe rett til Folkeregisteret og bytte navn fordi du hørte det på radioen. Gi det litt tid, kanskje helt fram til du er fylt 18 og kan gjøre det uten foreldres godkjennelse. Kanskje syns du at du er Andrea Kristin likevel.
Gjest Kim Skrevet 17. februar 2010 #23 Skrevet 17. februar 2010 (endret) Personlig synes jeg dobbeltnavn er et helvette samme hva. Endret 17. februar 2010 av Kim
Gjest Gjest Skrevet 17. februar 2010 #24 Skrevet 17. februar 2010 Hva var vitsen med det eksempelet? Var vel for å vise at det er flere vanlige navn som uttales på mange måter, og at de som har navnet liker at det blir skrevet og uttalt riktig. Er det noe galt med det? Sa jo sin mening om navnet til TS og navnet Olava også, så det var vel ikke så off topic? Og for å ikke være for off topic selv, jeg synes at Andrea er et bedre navn enn Olava, men du kan jo hvis du vil bare bruke Andrea, ikke Kristin.
Gjest Jente94 Skrevet 17. februar 2010 #25 Skrevet 17. februar 2010 Ekatarina er MYE bedre nja.. jeg vet ikke helt. Andra Ekatarina høres litt dumt ut, og ikke mist laaannggt
Gjest Jente94 Skrevet 17. februar 2010 #26 Skrevet 17. februar 2010 Var vel for å vise at det er flere vanlige navn som uttales på mange måter, og at de som har navnet liker at det blir skrevet og uttalt riktig. Er det noe galt med det? Sa jo sin mening om navnet til TS og navnet Olava også, så det var vel ikke så off topic? Og for å ikke være for off topic selv, jeg synes at Andrea er et bedre navn enn Olava, men du kan jo hvis du vil bare bruke Andrea, ikke Kristin. Jeg har ikke tenkt å bytte ut Andrea, det navnet liker jeg godt men tenkte å bytte ut Kriiistin som mellomnavn
Gjest Gjest Skrevet 17. februar 2010 #27 Skrevet 17. februar 2010 Hehe - alle jenter født i 1994 heter Kristin. OL-baby
Gjest Jente94 Skrevet 17. februar 2010 #28 Skrevet 17. februar 2010 Hehe - alle jenter født i 1994 heter Kristin. OL-baby hehe, jeg ble oppkalt etter hu dukken. Men passer ikke bare med navnet Andrea. Men er litt usikker for siden jeg er oppkalt etter hu dukken(borsett fra utalen av navnet) så blir kanskje en del av meg borte hvis jeg bytter navn. For navnet Kristin viser jo at jeg født da det var OL i norge
Kamikatze Skrevet 17. februar 2010 #29 Skrevet 17. februar 2010 Synes også at Olava er litt gammel-dame-navn. Men gamle damer har jo også en gang vært ung. Egentlig er det ganske fint at du vil hedre din oldemor, ved å ta hennes navn. Uten henne og alle slektsledd før henne, ville jo ikke du vært til! Så det er egentlig litt kult at du kan vise at du har røtter. Sammen (Andrea Olava) glir navnet lett over tunga, og det er noe som vil bli deg. Det finns nok av folk som tror at det viktigste i livet er å bli som alle andre. Personlighetsløse mennesker er kjedelige. Så jeg synes det var et sprekt navnevalg. Dessuten. At noen tenker på gamle damer når de hører et navn, er fordi de ikke kjenner unge med det navnet. Når flere unge begynner å få navnet, blir det hva som på fagspråket heter: vanlig.
Gjest Bianca26 Skrevet 17. februar 2010 #30 Skrevet 17. februar 2010 Jeg heter Andrea Kristin og jeg HATER det navnet. Andrea og Kristin passer bare ikke sammen. Jeg bruker aldri navnet Kristin siden det er mellomnavn men navnet irriterer meg grundig! ps: mellomnavnet utales "Kriiiistin" Ikke Kristiiiiinn" men alle utaler det feil og da passer det ialfall ikke! Hva syns dere om navnet Olava? Jeg vet det er et gammeldags navn men det lyder pent i mine ører. Oldermoren min hadde Olava som mellomnavn og det er et bonus. Syns dere Andrea Olava er fint?? Det viktigste er vel om du selv syns det er fint. Jeg syns ikke olava er fint i seg selv men det passer på et vis sammen med navnet andrea. Så tror det fuker.
Anaconda Skrevet 17. februar 2010 #31 Skrevet 17. februar 2010 (endret) Hva? For det første har du etter min mening et utrolig fint navn. (Bruker du begge forresten, og kommer du til å bruke begge når du evt bytter ut navn nr 2 med Olava?) Jeg har aldri skjønt poenget med å bytte navn, men jeg kan forstå det i tilfeller hvor halve Norge heter det samme, f.eks Jan Olsen eller Eli Hansen, og det byttes mer av praktiske grunner. Hva sier opphavet ditt da, tror du, når du endrer på navnet de har gitt deg? Endret 17. februar 2010 av Anaconda
Momseguri Skrevet 17. februar 2010 #32 Skrevet 17. februar 2010 Jeg syntes faktsik Andrea Kristin var veldig fint jeg da. Ihvertfall når du sier "Kriiistiin" og ikke "Kristinn". Når du presenterer deg som Kriistiin må jo folk forstå at det ikke er Kristinn (som ikke passer sammen med Andrea i det hele tatt).
Anaconda Skrevet 17. februar 2010 #33 Skrevet 17. februar 2010 nja.. jeg vet ikke helt. Andra Ekatarina høres litt dumt ut, og ikke mist laaannggt Litt assosiasjoner til russisk oppstår hos meg (uten at det nødvendigvis er noe i veien med det altså!)
Chiyo Skrevet 17. februar 2010 #34 Skrevet 17. februar 2010 Har ikke noe mening om navnet Olava, men jeg er enig i at Andrea Olava er finere enn Andrea Kristin. Men må en ikke være 18år for å endre navnet sitt? Får du lov av moren din?
Gjest Jente94 Skrevet 17. februar 2010 #35 Skrevet 17. februar 2010 Synes også at Olava er litt gammel-dame-navn. Men gamle damer har jo også en gang vært ung. Egentlig er det ganske fint at du vil hedre din oldemor, ved å ta hennes navn. Uten henne og alle slektsledd før henne, ville jo ikke du vært til! Så det er egentlig litt kult at du kan vise at du har røtter. Sammen (Andrea Olava) glir navnet lett over tunga, og det er noe som vil bli deg. Det finns nok av folk som tror at det viktigste i livet er å bli som alle andre. Personlighetsløse mennesker er kjedelige. Så jeg synes det var et sprekt navnevalg. Dessuten. At noen tenker på gamle damer når de hører et navn, er fordi de ikke kjenner unge med det navnet. Når flere unge begynner å få navnet, blir det hva som på fagspråket heter: vanlig. Det er virkelig mange som forbinder Olava med en gammel dame navn. Det syns jeg er litt rart for alle blir jo gamle en dag som du sier. Og jeg syns faktisk at Olava er penere som et navn på en ung person enn en gammel dame, det er min mening da Hvis jeg velger å bytte til Andrea Olava blir nok oldermoren min glad, hehe Før når jeg hørte navnet olav tenkte jeg på en gammel mann i viking tia men broren til en vennine jeg kjenner heter olav og nå tenker jeg bare at olav passer til gutt.
Gjest jente94 Skrevet 17. februar 2010 #36 Skrevet 17. februar 2010 Har ikke noe mening om navnet Olava, men jeg er enig i at Andrea Olava er finere enn Andrea Kristin. Men må en ikke være 18år for å endre navnet sitt? Får du lov av moren din? Jeg får faktisk lov av mamman min
Gjest Jente94 Skrevet 17. februar 2010 #37 Skrevet 17. februar 2010 Jeg syntes faktsik Andrea Kristin var veldig fint jeg da. Ihvertfall når du sier "Kriiistiin" og ikke "Kristinn". Når du presenterer deg som Kriistiin må jo folk forstå at det ikke er Kristinn (som ikke passer sammen med Andrea i det hele tatt). Tja, det egentlig ikke selve navnet som er stygt syns jeg, men siden folk sier det feil hele tia har jeg begynt å like det mindre og mindre og det er jo fordi at sånn som nesten alle utaler det så passer det ikke i dt hele tatt
Gjest jente94 Skrevet 17. februar 2010 #38 Skrevet 17. februar 2010 Hva? For det første har du etter min mening et utrolig fint navn. (Bruker du begge forresten, og kommer du til å bruke begge når du evt bytter ut navn nr 2 med Olava?) Jeg har aldri skjønt poenget med å bytte navn, men jeg kan forstå det i tilfeller hvor halve Norge heter det samme, f.eks Jan Olsen eller Eli Hansen, og det byttes mer av praktiske grunner. Hva sier opphavet ditt da, tror du, når du endrer på navnet de har gitt deg? Takk Jeg bruker ikke begge til normalt men når folk leser opp navnet mitt på sånne lister på skolen osv så sier de det ALLTID feil -.- så blir flau av mellomnavnet mitt. kanskje jeg kommer til å bruke olava til vanlig hvis jeg bytter navn men det er jeg usikker på. men lettere å bruke et mellomnavn til normalt når det ikke er for langt og det faktrisk passer.
Gjest Vilma Skrevet 17. februar 2010 #39 Skrevet 17. februar 2010 Navn går i sykluser. De navnene som våre oldeforeldre/tipp-oldeforeldre har kommer nå på moten. Så bare vent, om noen år heter alle ungene Olava.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå