Gjest Jente94 Skrevet 16. februar 2010 #1 Skrevet 16. februar 2010 Jeg heter Andrea Kristin og jeg HATER det navnet. Andrea og Kristin passer bare ikke sammen. Jeg bruker aldri navnet Kristin siden det er mellomnavn men navnet irriterer meg grundig! ps: mellomnavnet utales "Kriiiistin" Ikke Kristiiiiinn" men alle utaler det feil og da passer det ialfall ikke! Hva syns dere om navnet Olava? Jeg vet det er et gammeldags navn men det lyder pent i mine ører. Oldermoren min hadde Olava som mellomnavn og det er et bonus. Syns dere Andrea Olava er fint??
Gjest Pet Skrevet 16. februar 2010 #2 Skrevet 16. februar 2010 (endret) ps: mellomnavnet utales "Kriiiistin" Ikke Kristiiiiinn" men alle utaler det feil og da passer det ialfall ikke! Jeg skjønner ikke helt hvordan du uttaler Kristin, er det med en veldig lang "i" i den første stavelsen? Og har du tenkt å oppkalle deg selv etter Ingrid Olava? Endret 16. februar 2010 av Pet
Gjest Invicta Skrevet 16. februar 2010 #3 Skrevet 16. februar 2010 (endret) Jeg synes Olava er pent. Andrea Olava er helt greit, men ikke så veldig pent. Kristin er et pent navn, men jeg forstår godt at du er irritert på å ha det bak Andrea, spesielt siden ditt uttales Kristin og ikke Kristin. Tror det er mest vanlig å ha Kristin som mellomnavn. Men hva med å ta bort Kristin og ikke ha mellomnavn da? Andrea er et nydelig navn synes jeg - selv om jeg normalt ikke liker jentenavn som er en "påbygging" av guttenavn (torbjørg, oddbjørg osv.). Men sånn for å være helt ærlig: Jeg synes du skal bli komfortabel med det navnet du har, og prøve så godt du kan å like det. Hvis du er født i 1994 som nicket ditt tilsier, så er det noen år til du får bestemme selv hva du vil hete, og det kan hende du har ombestemt deg innen da Endret 16. februar 2010 av Invicta
Furstina Skrevet 16. februar 2010 #4 Skrevet 16. februar 2010 Tråden er ryddet iht KGs regler. Furstina, mod
Gjest Eurodice Skrevet 16. februar 2010 #5 Skrevet 16. februar 2010 (endret) Jeg synes Andrea er et flott navn. Olava synes jeg ikke noe om. Kristin er ganske nøytralt. Jeg er enig med deg at navnene dine ikke klinger pent sammen. Andrea Kristine derimot er harmonisk sammen. Endret 16. februar 2010 av Belladonna
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2010 #6 Skrevet 16. februar 2010 Hvis du er født i 1994 som nicket ditt tilsier, så er det noen år til du får bestemme selv hva du vil hete, og det kan hende du har ombestemt deg innen da Egengtlig ikke, det er da vel bare å få foreldrene med på det?
Kjetil S. Skrevet 16. februar 2010 #7 Skrevet 16. februar 2010 Tråden er ryddet iht KGs regler. Furstina, mod Denne var vel litt vel overivrig, vel, spør du meg... Meningen min var nemlig bare at trådstarter har et helt flott navn i mine øyne...
Gjest Jente94 Skrevet 16. februar 2010 #8 Skrevet 16. februar 2010 Jeg skjønner ikke helt hvordan du uttaler Kristin, er det med en veldig lang i? Og har du tenkt å oppkalle deg selv etter Ingrid Olava? Hehe, hørte navnet på radioen i dag Og det var Ingrid Olava, jeg syns det var bare helt nydelig. Og litt senere spurte jeg mamma om det var pent og da så hun oldermoren min het det
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2010 #9 Skrevet 16. februar 2010 Denne var vel litt vel overivrig, vel, spør du meg... Meningen min var nemlig bare at trådstarter har et helt flott navn i mine øyne... Da foreslår jeg at du sier det på en hyggelig måte i stedenfor å si det på en slik måte som kan misforstås. Og det var ikke bare ts som misforstod det du sa der.
Gjest Jente94 Skrevet 16. februar 2010 #10 Skrevet 16. februar 2010 Jeg synes Olava er pent. Andrea Olava er helt greit, men ikke så veldig pent. Kristin er et pent navn, men jeg forstår godt at du er irritert på å ha det bak Andrea, spesielt siden ditt uttales Kristin og ikke Kristin. Tror det er mest vanlig å ha Kristin som mellomnavn. Men hva med å ta bort Kristin og ikke ha mellomnavn da? Andrea er et nydelig navn synes jeg - selv om jeg normalt ikke liker jentenavn som er en "påbygging" av guttenavn (torbjørg, oddbjørg osv.). Men sånn for å være helt ærlig: Jeg synes du skal bli komfortabel med det navnet du har, og prøve så godt du kan å like det. Hvis du er født i 1994 som nicket ditt tilsier, så er det noen år til du får bestemme selv hva du vil hete, og det kan hende du har ombestemt deg innen da Tror helt ærlig jeg aldri kommer til å like det navnet. Noen prøvde å kalle meg Andrea Kristin i barnehagen siden en annen Andrea hadde begynt å da hata jeg det bare enda mere.
Gjest Jente94 Skrevet 16. februar 2010 #11 Skrevet 16. februar 2010 Jeg synes Andrea er et flott navn. Olava synes jeg ikke noe om. Kristin er ganske nøytralt. Jeg er enig med deg at navnene dine ikke klinger pent sammen. Andrea Kristine derimot er harmonisk sammen. Hvorfor liker du ikke navet Olava? Bare lurer altså Syns du olivia er bedre? har tenkt på det også
Gjest Pet Skrevet 16. februar 2010 #12 Skrevet 16. februar 2010 Hehe, hørte navnet på radioen i dag Og det var Ingrid Olava, jeg syns det var bare helt nydelig. Og litt senere spurte jeg mamma om det var pent og da så hun oldermoren min het det Du kan da vel bare bytte til Andrea Olava hvis du synes det er så pent. Ikke alle som liker de samme navnene, jeg synes f eks Petrine passer veldig fint sammen med mitt fornavn og det tror jeg de fleste synes er mindre pent. Bare bytt når du er gammel nok, du.
Gjest Pet Skrevet 16. februar 2010 #13 Skrevet 16. februar 2010 Hvorfor liker du ikke navet Olava? Bare lurer altså Syns du olivia er bedre? har tenkt på det også Olivia er grusomt.
Minttu Skrevet 16. februar 2010 #14 Skrevet 16. februar 2010 (endret) Her jeg bor, sier vel de fleste kristinn, og som jeg skjønner uttales ditt kriistin men folk sier kristinn? Da har jeg forståelse for at det ikke passer! Mommo heter Olava, syns ikke det passer på unge folk, det er nok få, men siden mommo heter det har jeg vel litt bestemor tanker om det navnet! Men tror det kunne blitt fint! Endret 16. februar 2010 av Minttu
Gjest Eurodice Skrevet 16. februar 2010 #15 Skrevet 16. februar 2010 Hvorfor liker du ikke navet Olava? Bare lurer altså Syns du olivia er bedre? har tenkt på det også Det er ingen spesiell grunn til at Olava ikke appellerer til meg. Det er bare sånn det er, for å bruke et intetsigende uttrykk. Olivia forbinder jeg med Skipper'n . Men jeg synes det er et fint navn.
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2010 #16 Skrevet 16. februar 2010 Jeg synes Andrea er et flott navn. Olava synes jeg ikke noe om. Kristin er ganske nøytralt. Jeg er enig med deg at navnene dine ikke klinger pent sammen. Andrea Kristine derimot er harmonisk sammen. Jeg er enig med Belladonna. Tenk deg godt om før du endrer navnet ditt. Foreldrene dine har gitt deg det, og de har kanskje også hatt besteforeldre eller oldeforeldre i tankene når de har valgt akkurat det navnet. Jeg kunne ha skjønt det dersom du hadde et sært og veldig originalt navn, men Andrea er kjempefint!
Gjest Iah Skrevet 16. februar 2010 #17 Skrevet 16. februar 2010 (endret) Jeg hatet også navnet mitt når jeg var fjortis. "Byttet" navn og fikk venner og familie til å bruke det nye navnet mitt. Men dette var noe jeg vokste av meg. Endret 16. februar 2010 av Iah
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2010 #18 Skrevet 16. februar 2010 Andrea er da et pent navn Det blir litt rart når du har to navn som slutter på a, som Andrea Olava. Dessuten er Olava et gammel-dame-navn, og passer ikke på en 16-åring. Du kan jo se på navnestatistikken på ssb (http://www.ssb.no/emner/00/navn/). Olava hadde sin storhetstid mellom 1880 og 1900.
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2010 #19 Skrevet 16. februar 2010 Faktisk synes jeg Ingrid Olava er en litt irriterende navnekombinasjon å uttale, den klinger ikke helt godt. Mange andre gamle navn som er penere enn Olava også, men det er bare min mening Tenk litt på det og se om du fortsatt vil bytte om noen år Og jeg skjønte uttaleeksempelet, er helt håpløs på å skrive uttale av ord, men kan ta et eksempel jeg kjenner Om man heter Marie, men de fleste der hun bor uttaler det Marrie, men hun og familien tenkte at det skulle uttales mer på den franske måten, som Maríe med trykk heller på i enn r. Så presenterer hun seg som "Maríe ...", men andre enn familie og venner tiltaler henne som "Marrie".
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå