Gå til innhold

Hjelp, jeg skal være forlover! :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min aller besste venninne skal gifte seg i slutten av august i år, og jeg er så heldig å skal få være forlover.. :) Det er både en ære, og vanvittig skummelt! Hva annet enn tale og utdrikkinglag innebærer det? Jeg vil være verdens beste forlover, for verdens beste jente, så jeg trenger masse tips og råd!

Særlig til utdrikkingslag...

Hun bor på sørlandet, og jeg i Stavanger. Vurderer å dra hele jentegjengen på weekendtur til Stavanger, ellers blir det en lørdag hjemme på sørlandet. Noen tips til morsomme ting å gjøre noen av disse plassene? Har dere noen erfaringer å dele med meg?

:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mitt tips er å spørre hva slags forventninger hun har og hvilke forbredelser hun ønsker du skal være med på osv. Det er individuellt fra brud til brud.

Tipset mitt til utdrikningslag må være å få henne til å skrive ønskeliste over hvem hun vil ha med i god tid slik at du får sendt mail med dato så folk får satt av dagen (Siden du har god tid kanskje du kan komme med to-tre forslag til dato, også be folk komme med tilbakemelding om når det passer best...? Bryllup i august = utdrikningslag på sommeren. Mange reiser på ferie da, og selv om utdrikningslaget er viktig for deg og bruden ,er det ikke sikkert andre ønsker(har mulighet) til å endre på ferieplanene sine for å delta. Juni det er kanskje midt i eksamenstida, august midt i skolestart...?) Pris er også viktig i et utdrikningslag. Selv ble jeg invitert i et som kom på 1300,- kroner, dette i tillegg til antrekk og gave til bryllupet ble mye penger til ei jeg ikke kjente sånn kjempe godt, så jeg valgte bort utdrikningslaget siden jeg ikke ønsket å bruke så mye penger...

Skrevet

Så gøy! :) Gratulerer med en stor rolle i bestevenninna di sin store dag!

Folk er forsjellige i forhold til hva de forventer/ønsker av forloveren sin. Ta en prat ganske tidlig, sånn at du vet hva hun ønsker du skal være med på/gjøre osv.

Jeg har selv vært forlover for en god venninne, og det gikk veldig bra! Og var veldig gøy! :jepp:

Hva som er en god forlover er veldig individuelt.

For meg er det først og fremst å være engasjert i bryllupet! Vis at du bryr deg, og still opp (med mindre det absolutt ikke lar seg gjøre for deg selvfølgelig)

Som kommende brud, synes jeg det er utrolig koselig å prate om bryllupet som er i vente. Da er det godt å ha en venninne man kan fortelle ting til, og dele litt entusiasme! Visse ting skal jo være hemmelig for mannen, så ikke alt som kan deles med han :fnise:

I forhold til utdrikkningslaget, ville jeg hørt med de andre i vennegjengen hva de tror og synes. Lykke til!! :)

• 2 uker senere...
Gjest Gjest_Tone_*
Skrevet

Hei!

Jeg er i akkurat samme situasjon selv, hvor jeg skal være forlover i sommer. Utrolig gøy! :danse:

Jeg har begynt planleggingen, og har snakket med en make up artist i Stavanger. Hun skal komme hjem til meg og holde et kurs for alle og sminke alle. Det tror jeg blir veldig gøy, da venninnen min tidligere har uttalt at hun skulle ønske hun kunne sminke seg bedre :)

Etterpå tenkte jeg at vi skal dra til hytten vår, der jeg skal dekorere hytten i Hawaii stil og vi skal feste og sove over der.

For meg er den også viktig at det ikke blir for dyrt, da det er flere av gjestene som er studenter osv. Ville ikke likt dersom noen ikke kom fordi at det var for dyrt, så det må vi prøve å unngå :enig:

Er også enig at en bør høre med den kommende bruden om hvordan hun ser for seg, for å unngå at en setter i stand et fyllekalas uten like når hun egentlig bare ville slappe av og kose seg. Men ikke involver henne for mye!

Det finnes jo alltid gruppeaktiviteter som go-kart, paintball, kampsportinstituttet, leie en kokk, gå på barkurs, ta bilder hos fotograf o.l.

Ønsker deg masse lykke til! Så lenge du har venninnen din i fokus når du velger hva dere skal gjøre blir det nok bra :jepp:

• 4 uker senere...
Skrevet

Det finnes en bok "vil du være min forlover - forloverguiden til inspirasjon for brudens forlover", utgitt av Figlia forlag - den skal visstnok være full av gode tips og ting til inspirasjon!:) Har selv kjøpt den til bestevenninna mi, som skal være forloveren min!:) Og ellers anbefaler jeg, som alle de andr,e å lytte til hva venninna di ønsker og trenger, det håper jeg at forloveren min gjør:)

Lykke til, håper du og venninna di får en fin tid fram mot, og i bryllupet!:)

Skrevet

Det viktigst er at du er deg selv, og gir hva du synes er viktig som forlover.

Utdrikningslaget er en del av dette, og her er det to ting du bør tenke på:

Hva vil bruden like, og hvem skal inviteres. Få henne til å skrive liste over hvem hun vil ha med, så trenger du ikke å tenke på det mer enn nødvendig. Deretter prøv å komme i kontakt med hennes andre nære venninner - og planlegg litt sammen. Dette gjør det enklere for budsjett i tillegg til at dere har flere idéer sammen. Det er også greit å sjekke datoer med de viktigste venninnene hun synes det er viktig at deltar.

På bryllupsdagen skal du være brudens ledsager gjennom forberedelser og også gjennom dagen. Dette kan dere gjerne planlegge sammen, og det er fint å avklare hva hun ønsker, og hva du ønsker å bidra med. Sannsynligvis gjør dere forberedelsene sammen, så finn ut hva dette innebærer - frisør, sminke, påkledning - her er du en viktig medspiller og støttespiller.

I løpet av dagen er det fint om du passer på at alt er i orden - dvs at kjolen ligger pent i kirken og under fotograferingen, kanskje følge henne på do (holde opp alle lagene med tyll osv!!), og si ifra hvis det er rødvin eller leppestift på tennene osv. Hvis hun er stressa, prøv å være rolig, og minn henne på å nyte dagen.

Ellers er det som du gjør det til! Vær en god lytter, og si din ærlige mening når du blir spurt (og gjerne utenom det også, hvis du synes det er viktig)! Som forlover setter hun garantert pris på din bedømmelseskraft og ditt vennskap.

Alt du er med på av kjoleprøving og planlegging ellers er garantert en bonus. Jeg er ihvertfall veldig takknemlig for alt min forlover er med på.

Du høres ut som en fantastisk forlover, og jeg er sikker på at du lykkes i dine oppgaver. Lykke til!

Skrevet

Tusen takk for mange gode svar.. :) Er allerede mye rioligere med tanke på oppgaven jeg har fått.. :)

Skal kjøpe den boken du anbefalte MonThe! ;)

Skrevet

Jeg ga forloveren min boka i dag, den falt absolutt i smak!!:) Jeg hadde skrevet en liten takk/hilsen til henne inne i permen på boka, hun ble kjemperørt, og virket veldig glad for boken!:) Anbefales utifra reaksjonen hennes!;):)

• 4 uker senere...
Skrevet

Jeg åpner denne tråden igjen og synes du høres ut som du er en flink forlover.Jeg er selv forlover,men da til ei jente som jeg ikke kjenner så altfor godt.Jeg lurer litt på hvor mye jeg skal gjøre,for det er ikke alt jeg har mulighet å være med på.Jeg har ordnet mye av avtalene hennes som gjelder bryllupet og har vært med på alle shoppingrundede som gjelder både henne og bryllupet.Jeg har også lagt av utallige kvelder til henne for å prate og bare henge,noe som jeg selv synes er veldig koselig.Jeg setter utrolig stor pris på å bli spurt,men nå føler jeg at det kommer til det punktet at hun forventer jeg skal bli med og gjøre alt.Er det nødvendig at man som forlover er med på alle 3 prøvetimene til bruden?Det er kanskje ikke alltid like enkelt å komme seg frem og tilbake og man må kanskje ha barnevakt i tillegg.Er det rettferdig at man må kjøpe helt ny kjole som hun har valgt ut og ikke minst betale for hår og sminke selv?Jeg har ikke allverdens råd og har ikke råd til en kjole til 3000,men virker ikke som jeg får noe forståelse.

Kjente jeg ble litt stressa da vi hadde prøvetime for 3 uker siden og prøvingen tok kun 20 min.Da hadde jeg jobbet iherdig med å få barnevakt og hun regner med at jeg er med på alle de andre timene også.Føler bare at jeg vil så gjerne stille opp,men ikke alltid det lar seg gjøre.

Noen råd?

Skrevet

Jeg hadde sagt det som det var: Jeg kan ikke fordi jeg ikke får barnevakt.

(Jeg har aldri hørt om at man har 3 prøvetimer? :klø: Er det snakk om hår eller kjole?)

Og det er ikke noe fornuft i at du må kjøpe kjole eller ordne håret hos frisør. Man må ikke kjøpe ny kjole, sette opp håret, eller sminke seg hos profesjonelle hvis man ikke vil bruke penger på det. Da får heller bruden spandere det hvis det er så viktig.

Skrevet

Jeg hadde sagt det som det var: Jeg kan ikke fordi jeg ikke får barnevakt.

(Jeg har aldri hørt om at man har 3 prøvetimer? :klø: Er det snakk om hår eller kjole?)

Og det er ikke noe fornuft i at du må kjøpe kjole eller ordne håret hos frisør. Man må ikke kjøpe ny kjole, sette opp håret, eller sminke seg hos profesjonelle hvis man ikke vil bruke penger på det. Da får heller bruden spandere det hvis det er så viktig.

Nei,jeg selv hadde 1 prøvetime på kjolen så 3 syntes jeg var litt merkelig.Jeg tenkte jeg kunne få en venninne som er frisør til å hjelp med håret og da blir det ikke så stor utgift for meg.Det er forsåvidt ikke utgiftene som er mine største bekymringer,men det at folk ofte forventer at du skal være med på alt,slippe alt i hendende og bare komme så fort noen knipser med fingrene.Så blir de sure hvis man ikke har mulighet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...