Gå til innhold

Hva har man krav på?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_kaisa_*
Skrevet

Jeg har delt samvær,50/50 for min lille engel. Og har hørt noe om at man har krav på barnebidrag fra far om han tjener mer enn mor? Eller omvendt selvfølgelig.

Noen som vet om dette stemmer? Hatt slik ordning i 7 år vi, og jeg har aldri hørt om dette før. Jeg vet far tjener mer enn meg, mye mer.Så hvordan skulle jeg evt gå frem ang dette? Er det tilfell i det hele tatt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg har delt samvær,50/50 for min lille engel. Og har hørt noe om at man har krav på barnebidrag fra far om han tjener mer enn mor? Eller omvendt selvfølgelig.

Noen som vet om dette stemmer? Hatt slik ordning i 7 år vi, og jeg har aldri hørt om dette før. Jeg vet far tjener mer enn meg, mye mer.Så hvordan skulle jeg evt gå frem ang dette? Er det tilfell i det hele tatt?

Jada, det er tilfelle. Sjekk NAV sin bidragskalkulator og kontakt nav for å få skjema for krav om fastsettelse av barnebidrag dersom du ikke ønsker å inngå privat avtale.

Skrevet

Jeg vil bare bekrefte det litle_my også sier.

Men vær oppmerksom på at bidragsordningen praktiseres på forskjellige måter avheng av antall barn, etc.

a)

HVIS ! det f.eks. er snakk om 2 eller flere barn er det vanlig å ha barna fordelt på forskjellige adresser. En slik ordning tilsier at barna da også reelt sett må bo mest hos en av foreldrene (f.eks. 1 dag mer hos den ene forelderen annehver uke eller en natt pr mnd, etc). Mengden er egentlig uinteresant så lenge barnet reelt sett bor mest hos den ene forelderen. Ellers vil det regnes som trygdemisbruk.

b)

Hvis det derimot er snakk om ett barn som bor like mye hos begge, så har myndighetene laget et system som tilsier at barnet må ha boligadresse hos foreldrene annethvert år. På den måten utbetales barnetrygd og skatteiklasse 2 til foreldrene annethvert år.

c)

Hvis alternativ a) praktiseres skal foreldrene betale bidrag til hverandre. I praksis tilsier dette at den som tjener mest vil betale en lite sum til den andre forelderen (1-400 pr mnd ???). Dette kan du regne ut med bidragskalkulatoren på NAV sine sider ved å regne bidrag om barnet bor hos far og deretter bidrag motsatt vei om barnet bor hos mor. Vær også oppmerksom på at ny samboer og/eller nye barn kan påvirke bidraget.

d)

Hvis det er snakk om alternativ b) med ett barn skal den som ikke har omsorgen betale bidrag til den som har omsorgen det aktuelle året.

Men alternativ b) d) har den ulempen at en del kostnader må deles uansett bosted. Dette kan f.eks. være sportsutstyr, etc som ikke kjøpes hvert år (f.eks. sykkel eller ski). Forhåpentligvis har dere funnet en fordelingsnøkkel for disse utgiftene, men jeg synes det er naturlig at også disse utgiftene fordeles ihht inntekter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...