Gå til innhold

Forlovelser uten gifteplaner?!

Anbefalte innlegg

Gjest Irritert
Skrevet

Hvorfor er det så mange unge par som velger å forlove seg, uten at de egentlig har planer om å gifte seg?

Flere bekjente av meg blir plutselig forlovet med kjærester de har vært sammen med knapt et år, og uten noen som helst bryllupsplaner (i alle fall ikke på åtte år, eller noe).

Hvis man absolutt vil gjøre noe romantisk, kan man vel likegjerne ta en weekend-tur til Barcelona eller kjøpe armbånd med inngraveringer til hverandre?

Er det bare jeg som er tradisjonell og synes at forlovelse er passende når man faktisk har planer om et bryllup i overskuelig fremtid? Tror jeg hadde blitt en smule flau om jeg kom hjem til mor og far med forlovelsesring, men uten å ha det minste svar på når jeg faktisk hadde tenkt å gifte meg.

Synes det ødelegger litt av "høytideligheten" og det spesielle ved forlovelser som status når folk forlover seg uten seriøse gifteplaner. :filer:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For at det "betyr noe", men at de er livredde!! ;-))

Skrevet

For å binde seg til hverandre, uten å love evig troskap?

Gjest Syrin_Ulven
Skrevet

Jaja, deg om det.

Eg er forlova med sambo, har null ide om når eller hvor giftemålet skal skje eller om det kommer til å gjennomføres i det heile tatt. Har egentlig ingen interesse av å fastsette ein dato eller ett år det skal gjennomføres heller, fordi eg er usikker på om eg vil binde meg fast på den måten.

Skrevet

Har sett dette den siste tiden jeg også, og det går gjærne igjen i unge par uten utdannelse og generelt få ambisjoner.

De forlover seg, men man ser aldri noe til noe bryllup eller så mye som en planlegging av et framtidig bryllup. Noen jeg kjenner forlovet seg når de var 16 år (!) og er i dag 20 år begge to, men ikke gift. Ser ikke ut til de har noe planer her i livet heller. Sitter på kassa på Rimi og det blir vel aldri noe bryllup kjenner jeg de rett.

Så hvorfor? Synes egentlig dette er å misbruke hele konseptet med å forlove seg. Viss man ikke har tenkt å gifte seg, så kan man vel da ikke gå ned på kne og si "vil du gifte deg med meg" -> "Ja!" også skal man ikke gifte seg :kjefte:

Egentlig synes jeg det er harry og svært lite gjennomtenkt hele opplegget der.

Skrevet
For å binde seg til hverandre, uten å love evig troskap?

Men er man ikke nok bundet til hverandre, bare ved å være kjærester eller samboere da? Forlovelse symboliserer vel ventetiden før ekteskapet, som igjen symboliserer evig troskap..

Gjest Gjest_la flaca_*
Skrevet
Jaja, deg om det.

Eg er forlova med sambo, har null ide om når eller hvor giftemålet skal skje eller om det kommer til å gjennomføres i det heile tatt. Har egentlig ingen interesse av å fastsette ein dato eller ett år det skal gjennomføres heller, fordi eg er usikker på om eg vil binde meg fast på den måten.

Men da er du jo ikke forlova heller? Forlovet blir man når den ene frir til den andre og får ja. I tida før bryllupet er man forlovet.

"vil du gifte deg med meg?" = forlovet

"vil du forlove deg med meg?" = ??? kjærester lissm?

Skrevet
Har sett dette den siste tiden jeg også, og det går gjærne igjen i unge par uten utdannelse og generelt få ambisjoner.

De forlover seg, men man ser aldri noe til noe bryllup eller så mye som en planlegging av et framtidig bryllup. Noen jeg kjenner forlovet seg når de var 16 år (!) og er i dag 20 år begge to, men ikke gift. Ser ikke ut til de har noe planer her i livet heller. Sitter på kassa på Rimi og det blir vel aldri noe bryllup kjenner jeg de rett.

Så hvorfor? Synes egentlig dette er å misbruke hele konseptet med å forlove seg. Viss man ikke har tenkt å gifte seg, så kan man vel da ikke gå ned på kne og si "vil du gifte deg med meg" -> "Ja!" også skal man ikke gifte seg :kjefte:

Egentlig synes jeg det er harry og svært lite gjennomtenkt hele opplegget der.

Signerer denne. De sier at de skal gifte seg og spare opp penger, men det skjer aldri. Mange bryter forlovelsen etter et par år også. Så dypt var det forholdet, liksom. :popcorn:

Skrevet
Jaja, deg om det.

Da har du misforstått prinsippet med forlovelse. Å forlove seg er å forplikte seg til hverandre, en avtale om å gifte seg. Hva er poenget med å forlove seg når du ikke vet når og om det i det hele tatt blir et bryllup? Du vet jo ikke engang om du vil binde deg på den måten, og bare det tyder på at det var for tidlig å forlove seg.

Skrevet

Har tenkt det samme selv når det gjelder flere av mine vennepar :kjefte:

Selv har jeg tenkt å forlove meg når jeg faktisk kan si at "Ja, vi har tenkt å ha bryllup sommeren totusenog..". Jeg vil jo at folk skal tenke "Wow, de har virkelig tenkt å dele livet sammen" og ikke bare at "Jaja, de måtte vel finne på noe romantisk siden det var valentinsdag.." eller noe annet teit.

Skrevet

Ja dette er noe som irriterer meg grenseløst :kjefte: Syns det blir svært uromantisk. Hvorfor skal det være så status? Forlovelse er tida mellom frieri og bryllup. Er det faktisk vanlig å spørre "skal vi forlove oss" så blir det bare for dumt.

Skrevet

Uromantisk, barnslig og useriøst, synes jeg. :jepp:

Skrevet
Men da er du jo ikke forlova heller? Forlovet blir man når den ene frir til den andre og får ja. I tida før bryllupet er man forlovet.

"vil du gifte deg med meg?" = forlovet

"vil du forlove deg med meg?" = ??? kjærester lissm?

Signerer!

Har irritert meg over dette selv.

Skrevet

Forlove seg = gifte seg.

Når man gifter seg så lover man seg til hverandre, forlove betyr at ekteskap er i nær fremtid.

Syns forlovelse er blitt helt misbrukt, oppbrukt, tygga og spytta ut igjen.

Når noen annonserer at de har forlovet seg i dag, så er det knapt noen som løfter ett øyebryn... før var det stor fest rundt dette. Det er jo fordi man forlover seg i hytt og pine og et par år senere er ringen kastet.

Jeg og samboeren min har snakket om å gifte oss. Ikke forlove oss, men å gifte oss. Den dagen vi bestemmer oss for det som kommer vi til å forlove oss, for så å gifte oss innen et år, men noen ganger så tenker jeg at forlovelsesring egentlig bare er bortkastet. Folk vil jo tro at den blir kasta etter kort tid uansett.

Skrevet

Personlig ser jeg ikke helt problemet. Mannen og jeg er forlovet fordi vi hører sammen, men har ingen konkrete planer om bryllup. Vi er godt voksne begge to, så noe store greier blir det nok ikke uansett.

Men jeg ser dog den med at mange unge/tenåringer tilsynelatende forlover seg uten helt å vite alvoret/seriøsiteten i det. Ved den første krangel er forlovelsen brutt. Og mange unge/tenåringer forlover seg mer enn en gang har jeg skjønt..

Det blir jo litt feil..

Når det er sagt - tror ikke "alle" unge at nåværende kjæreste er den rette?

Jeg trodde i alle fall det da jeg var ung...jeg var ikke sammen med noen bare for å være sammen...

Skrevet

Jeg har litt inntrykk av at enkelte bruker forlovelse som et "uformelt/enkelt ekteskap". Det var i det minste tanken min når jeg ble forlovet for flere år siden.

Av ulike årsaker (psykisk helse, økonomi osv) var det rimelig lite sannsynlig vi kom til å bli istand til å gifte oss i overskuelig fremtid, men vi følte oss alikevel like sterkt bundet som om vi skulle vært gift. Så det ble en måte å formalisere det på, men innenfor grenser vi var i stand til å praktisk håndtere der og da.

Gjest Gjest_Heidi_*
Skrevet
Personlig ser jeg ikke helt problemet. Mannen og jeg er forlovet fordi vi hører sammen, men har ingen konkrete planer om bryllup. Vi er godt voksne begge to, så noe store greier blir det nok ikke uansett.

Jeg tviler ikke på at du og din kjære hører sammen :)

MEN, selve begrepet "forlovelse" henspeiler på at den ene parten har fridd og man skal gifte seg. Forlovelsen er, som andre her sier, "ventetiden" frem til bryllupet finner sted.

Skrevet
Forlove seg = gifte seg.

Når man gifter seg så lover man seg til hverandre, forlove betyr at ekteskap er i nær fremtid.

Syns forlovelse er blitt helt misbrukt, oppbrukt, tygga og spytta ut igjen.

Når noen annonserer at de har forlovet seg i dag, så er det knapt noen som løfter ett øyebryn... før var det stor fest rundt dette. Det er jo fordi man forlover seg i hytt og pine og et par år senere er ringen kastet.

Ja, var det ikke sånn at det skulle tinglyses også?

Mener det var noen som gjorde det jeg vokste opp, men allerede da var begynte man å ta lettere på det å forlove seg. (ca tyve år siden)

Skrevet
Ja, var det ikke sånn at det skulle tinglyses også?

Mener det var noen som gjorde det jeg vokste opp, men allerede da var begynte man å ta lettere på det å forlove seg. (ca tyve år siden)

Har ikke satt meg så godt inn i skikkene rundt akkurat dette temaet, men det er godt mulig.

Hadde vært flott om noen her kunne legge inn en link til hvordan det var i "gamle" dager =)

Skrevet
Jeg tviler ikke på at du og din kjære hører sammen :)

MEN, selve begrepet "forlovelse" henspeiler på at den ene parten har fridd og man skal gifte seg. Forlovelsen er, som andre her sier, "ventetiden" frem til bryllupet finner sted.

Vi skal gifte oss en dag, men vet ikke når. :)

Men er det ikke slik da at ord forandrer betydning og mening like mye som andre ting i denne verden? Da også forlove seg og forlovelse...?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...