Gjest imli Skrevet 16. februar 2010 #1 Skrevet 16. februar 2010 Har ein gut på 22 mnd som sit på tripp-trapp stol utan bøyle. Me har problemer med at han stadig går av og på stolen under måltider, skyver seg vekk, klatrar opp og ned og sit uroleg. Men me syns liksom det var på tide å slutte med babystolen med seler og... Korleis løyser andre same problem?
Gjest Eurodice Skrevet 16. februar 2010 #2 Skrevet 16. februar 2010 Har ein gut på 22 mnd som sit på tripp-trapp stol utan bøyle. Me har problemer med at han stadig går av og på stolen under måltider, skyver seg vekk, klatrar opp og ned og sit uroleg. Men me syns liksom det var på tide å slutte med babystolen med seler og... Korleis løyser andre same problem? Sett på bøylen igjen. Tripp-trappstoler selges vel med bøyle fremdeles?
Gjest imli Skrevet 16. februar 2010 #3 Skrevet 16. februar 2010 Sett på bøylen igjen. Tripp-trappstoler selges vel med bøyle fremdeles? Joda. Men eg har mest lyst til å lære han å sitte stille, eg då... Dessutan klatrar han ut av stolen sjølv med bøyle, må ha selar, og då blir han sinna. Når er det vanleg at folk sluttar med babystol/bøyle?
Bentix Skrevet 16. februar 2010 #4 Skrevet 16. februar 2010 Jeg ville gitt barnet sjansen til å sitte uten bøyle og satt den på med en gang han prøvde å klatre ned. etter vært vil han skjønne at han må sitte rolig. de skjønner nok mer enn hva vi tror og vær konsekvent
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2010 #5 Skrevet 16. februar 2010 Hvis han blir sint av å bruke sele, så putt en pute bak i ryggen på han. Da blir det så trangt mellom puta og bøylen at han ikke kommer opp. Dette pratiserer de i bgh vår.
~white lady~ Skrevet 16. februar 2010 #6 Skrevet 16. februar 2010 Gutten min er litt eldre enn din, men vi bruker også tripp trapp stol uten bøyle til han. I begynnelsen var det veldig stas å gå opp og ned som han ville (det kunne han jo ikke i den forrige babystolen sin) men fikk streng beskjed om å sitte stille til han var ferdig med å spise. Hvis ikke så ble det time-out. Eller ingen is til dessert Han er veldig flink nå, så det kommer seg nok hos dere også.
Leanne Skrevet 16. februar 2010 #7 Skrevet 16. februar 2010 tror du bare må gi barnet litt tid... Er jo spennende å gå opp og ned fra stolen. Har hatt samme "problemet" med mine barn da de sluttet med bøyle/seler.. Oppfordret de til å sitte ved bordet, men om de gikk opp og ned noen ganger - så var det jo ingen krise... Etter å ha sittet på tripp trapp stol uten bøyle et par måneder var det ikke like spennende å klatre opp og ned lenger...
Shade Skrevet 16. februar 2010 #8 Skrevet 16. februar 2010 Hva med å la måltidet være ferdig for hans del når han klatrer ned? Og så vente minst en time med å servere han på nytt etterpå. På den måten vil han ihvertfall lære at han ikke kan klatre opp og ned under måltidet med mindre han vil gå rundt sulten. Og så går det vel ann å legge mer og mer vekt på å sitte til alle er ferdig eller til han har spurt om å gå fra bordet etterhvert som han blir eldre. Har en veninne med et barn som holder på opp og ned fra stolen hele tiden og det er utrolig slitsomt for alle som sitter ved bordet så dere har min fulle sympati Lykke til!
Gjest Pet Skrevet 16. februar 2010 #9 Skrevet 16. februar 2010 Jeg tok ryddet bort tallerkenen til min sønn når han gikk fra bordet. Ga klar beskjed om at når man gikk fra bordet, betød det at man var ferdig med å spise. Det lærte han fort, han var veldig glad i mat, så etter noen få ganger med utprøving var det slutt på det. Mulig han var litt eldre enn 22 måneder.
Susan Sto Helit Skrevet 17. februar 2010 #10 Skrevet 17. februar 2010 Jeg tok ryddet bort tallerkenen til min sønn når han gikk fra bordet. Ga klar beskjed om at når man gikk fra bordet, betød det at man var ferdig med å spise. Det lærte han fort, han var veldig glad i mat, så etter noen få ganger med utprøving var det slutt på det. Mulig han var litt eldre enn 22 måneder. Vi brukte stort sett også denne taktikken. Går man fra bordet, så kastes resterende mat i søppelkassa, for da er man ferdig. Det gikk absolutt ikke lang tid før han tok det, og satt til han var ferdig med å spise. (Hvertfall så han ikke var mer sulten.) Vi er fortsatt ikke strenge på at han må sitte måltidet ut hjemme. Men han får ikke komme tilbake om han har gått fra, med mindre han hadde en god grunn for å gå fra. (Dobesøk er ok.)
2010slankeren Skrevet 17. februar 2010 #11 Skrevet 17. februar 2010 Jeg tok ryddet bort tallerkenen til min sønn når han gikk fra bordet. Ga klar beskjed om at når man gikk fra bordet, betød det at man var ferdig med å spise. Det lærte han fort, han var veldig glad i mat, så etter noen få ganger med utprøving var det slutt på det. Dette har vi også gjort med våre, men alle barn er forskjellige. Første var veldig rolig, andre ville ikke sitte stille og tredje er midt mellom, men de skjønner poenget etterhvert. De aller fleste toåringer har maur i skoene og vil helst løpe rundt og gjøre ting, men de har godt av å se konsekvenser også (gå fra bordet - ikke mett osv.). Stå på! Lykke til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå