Gå til innhold

Pensjonspoeng

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Ellen_*
Skrevet

Noen som vet om det blir innbetalt til folketrygden fra vikarbyrå?

Jeg arbeidet noen år for vikarbyrå, oppdrag her og der for noen år siden, men vet ikke om de hadde pensjonstrekk på meg. Er arbeidsgivere pliktet til å trekke det fra arbeidstakere?

Kikker på opptjente pensjonspoeng, og jeg er ikke i nærheten av å klare 40 år! blir vel minstepensjonist jeg da.... Straffer seg å ha barn og det straffer seg også å ha 80% stilling!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lurer også på det, på minside.no har jeg bare 5 år pensjons inberettet, da jeg arbeidet i kommunen. Hva med de andre årene jeg har arbeidet i det private næringsliv? Er det noen som kan forklare litt om hvordan dette fungerer?

Skrevet

Såvidt jeg vet er arbeidsgiver forpliktet til å betale inn til pensjon. Har ikke funnet noe som bekrefter dette, men for meg virker det logisk at de skal gjøre det for sine ansatte.

Har ialefall blitt fortalt at de er forpliktet til å gjøre dette.

Skrevet

Pensjonspoeng regnes utfra personinntekten din, dette er bruttoinntekten din (lønnsinntekt før fradrag) på selvangivelsen. Arbeidsgiver er forpliktet å innberette alle utbetalinger over 1000 kr og betale arbeidsgiveravgift fra første krone. Du må tjene mer enn 1 G for å bli godskrevet pensjonspoeng, dvs over ca 70 000.

Så så lenge du har hatt skattbar inntekt i perioden bør du altså ha opptjent pensjonsinntekt.

Hvis du derimot tenker på arbeidsgivers innbetaling til privat pensjonssparing, er det loven om OTP som gjelder. Den trådte i kraft for ikke så mange år siden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...