Gå til innhold

Gardermoen - hvordan komme seg fra et fly til neste?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Multe_*
Skrevet

Tenåringen skal reise alene for første gang. Bytte fly på Gardermoen, og ta nytt fly innenlands. Dermed lurer jeg på om noen kan forklare hvordan man kommer seg fra et fly til neste; hva står det på skiltene? Er det "transit"? Håper noen kan gi en grei forklaring, så tenåringen føler seg tryggere. Er bare en halv time mellom flygingene, så...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tolker det som at han/hun kommer innenlands fra, og skal videre innenlands. Da sjekkes man inn hele veien på flyplassen man reiser fra, slik at tenåringen ikke trenger å tenke på å hente koffert eller sjekke inn på nytt.

Når man har gått opp gaten kommer man inn i en gang der man ser ned på avgangshallen innland. Jeg mener å huske at man som regel skal til høyre når man kommer innenlandsfra. Det står skilt i taket, ene veien står det "Bagasjebånd, ankomsthall, ..." el.l., og andre veien står det "Transfer". Tenåringen skal følge skiltene der det står transfer og komme seg ned i avgangshallen hun/han ser ned på. Jeg tror faktisk at det bare var én trapp ned. Isåfall kommer man ned rett ved servicesentrene til Norwegian og SAS, slik at tenåringen kan spørre om hjelp om det skulle være noe. Rett til høyre for disse skal det være skjermer med opplysninger om gate for neste fly.

Om tenåringen skulle forville seg ut til bagasjebåndene, må han/hun bare gå ut (der det står Customs/Toll, Ingenting å klarere, grønn sone), ta trapp/rulletrapp opp og gå gjennom sikkerhetskontrollen. Når man da er kommet gjennom sikkerhetskontrollen har man innland til venstre, utland til høyre. Det er tydelig merket. Går man inn her ser man også en stor tavle med informasjon om gate o.l. hengende i taket.

Og det kryr av ansatte på en flyplass, så det er bare å hanke tak i nærmeste uniformerte menneske om man trenger hjelp - vet ikke første person det, kan de garantert henvise videre til noen som vet.

Se kart over terminalen ved å gå hit: http://www.osl.no/osl/forside Bla litt ned og trykk på "Kart over Terminalen" på høyre side. Om han/hun kommer med fly fra et annet sted i Norge kan det parkere på gate 1 til 32. Man kommer som regel inn en etasje lengre opp enn det øverste kartet viser, og ser altså da ned i avgangshallen, som man skal til. Vis-a-vis de røde tallene 1 og 2 (servicesentrene) skal man komme ned. Og derfra er det bare å finne gaten sin.

Skrevet

Nei, nå glemte jeg meg et sekund. Om man kommer ned i bagasjehallen fra innland er det såklart ikke toll. Disregard that :)

Gjest Gjest_Multe_*
Skrevet

Tusen takk! Kjempesnilt av deg å gi et så utfyllende og bra svar! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...