Gå til innhold

Flytte til New York! Hva trenger jeg vite?

Anbefalte innlegg

Gjest megselv25
Skrevet

Okey, jeg har egentlig fått en helt syk idee å flytte til New York. Lurer nå på hva som er greit å vite. Har kikket litt på leiligheter på Manhatten o.s.v...jobbmarkedet...Green Card...Hva koster egentlig et green card?...Hvordan fungere systemet der borte? jeg er 25 år, og tenker å flytte ditt i juli. Har lyst til å gjøre noe anderledes ann alle andre. Har ikke lyst til å bli boende i en drittkjedelig by her i Norge oppi landet å leve et kjedelig a4 liv. vil gjøre noe helt anderledes og spennende, trenger en forandring. Foreløbig er jeg aleine om denne drømmen. Kankje 1 eller 2 jenter som vil joyne meg? blir ikke akkurat yngre, og vil leve og oppleve ting!

MHV jente 25

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Okey, jeg har egentlig fått en helt syk idee å flytte til New York. Lurer nå på hva som er greit å vite. Har kikket litt på leiligheter på Manhatten o.s.v...jobbmarkedet...Green Card...Hva koster egentlig et green card?...Hvordan fungere systemet der borte? jeg er 25 år, og tenker å flytte ditt i juli. Har lyst til å gjøre noe anderledes ann alle andre. Har ikke lyst til å bli boende i en drittkjedelig by her i Norge oppi landet å leve et kjedelig a4 liv. vil gjøre noe helt anderledes og spennende, trenger en forandring. Foreløbig er jeg aleine om denne drømmen. Kankje 1 eller 2 jenter som vil joyne meg? blir ikke akkurat yngre, og vil leve og oppleve ting!

MHV jente 25

Du vil mest sannsynlig ikke få green card. Green card er forbeholdt personer som har en utdannelse osm er til nytte for USA som sådan, i tillegg må en bedrift sponse deg med green cardet. Du kan evt. søke på en stilling som au pair.

Skrevet

Du kan ikke bare flytte til USA bare sånn uten videre!

Innen EØS landene kan du derimot flytte å arbeide som du ønsker.

Her er reglene for Green Card.

Gjest meg som skrev innlegget.
Skrevet

burde jo ikke være no problem å flytte til new york hvis jeg vil det, syns ikke jeg er urealistisk, har mange mnd på å forbedre det jeg trenger. Folk flytter til utlandet sånn rett uten videre ;) burde ikke være no problem å fulføre den drømmen. Trenger bare å sette meg inn i ting jeg trenger å vite :) ang. jobb/leiligheter/o.s.v... informasjon. bare å bidra med opplevelser her.

klem j 25

Skrevet
burde jo ikke være no problem å flytte til new york hvis jeg vil det, syns ikke jeg er urealistisk, har mange mnd på å forbedre det jeg trenger. Folk flytter til utlandet sånn rett uten videre ;) burde ikke være no problem å fulføre den drømmen. Trenger bare å sette meg inn i ting jeg trenger å vite :) ang. jobb/leiligheter/o.s.v... informasjon. bare å bidra med opplevelser her.

klem j 25

Spørsmålet er ikke hva DU vil, men hva amerikanske imigrasjonsmyndigheter tillater. Du får ingen jobb i USA, og heller ingen Green Card med mindre du har en sponsor eller en unik jobbegenskap som ingen amerikanske statsborgere har. Og det finnes vel rundt 300 millioner av de.

Men for all del, hvis du mener det er så enkelt å bare flytte til USA, så kjør på. Men jeg tror ikke det er så realistisk som du tror.

Skrevet

Man får ikke arbeidstillatelse i USA med mindre man har en jobb først, så du bør først tenke på å søke jobber før du vurdere å flytte bort.

Du kan være i USA i inntil 90 dager uten visum, og det kan jo være greit for å gå på jobbintervjuer og bli kjent med byen/landet. Men for å være der lengre må du ha visum. Du kan ikke ta noen som helst form for arbeid i USA uten riktig visum.

Den beste sjansen du har er nok å reise bort som au pair eller student, med mindre du som noen andre skrev over har en kompetanse som er etterspurt i USA.

Skrevet

Du kan reise dit som vanlig turist men så fort turistvisaet ditt har gått ut må du reise igjen.

Hvis du skal bo og jobbe der så må du undersøke jobbmulighetene. Det er mulighetene dine for å få jobb som bestemmer om du kan bo der! Du får ikke opphold/greencard uten at du har en jobb!

Hva er utdannelsen din? Hva jobber du med?

De som skal ansette deg i USA må bevise at nettopp DU er den eneste rette for jobben og at det ikke finnes en amerikansk statsborger som kan ta jobben. Med arbeidsledigheten som er i USA nå som finnes det nok av arbeidssøkere der borte. Hvis du har tenkt å bo i New York og på Manhattan så må du ha en rimelig høy inntekt for å kunne dekke husleie - for den er høy på Manhattan. Du bør ha spart opp en del penger for å kunne få deg et sted å bo. I tillegg så er utleiere av leiligheter strenge på å få depositum eller bankgaranti. Du får ikke bankkonto der borte uten at du har social security number, og det får du ikke før du har fått opphold. Så det å få seg leilighet er ikke lettest.

Det er lov å ha drømmer og ønsker om å gjøre noe annet - men å bo på Manhattan er dyrt! Den beste muligheten er vel å jobbe for et norsk firma som har kontor der borte. Hvor dette firmaet har leilighet som de ansatte kan disponere.

Men!!! Hvorfor ikke droppe å jobbe men heller studere der borte? Da kan du jo bo der!

Gjest Gjest_Malene_*
Skrevet

klem j 25

Joda, folk flytter til utlandet sånn rett uten videre.

Men utlandet er så mangt det! Der er veldig forskjellige regler for å få opphold og arbeidstillatelse i USA og i England f.eks.

De som har flyttet til USA sånn rett uten videre har vel jobbet i et firma i Norge og så fått jobb i samme firma i USA.

Har en kompis som hadde en god jobb i norsk bank som også har kontor i NYC hvor han fikk jobb. Han jobbet seg opp der og er nå sjef i en internasjonal bank i en annen by i USA.

Han er høyt utdannet og har bl.a. økonomiutdannelse (Master) som han tok i USA (før han tenkte på å bo der) og det hjalp sikkert også. Han har jobbet og bodd der i 10 år no.

Det er nok lettere å få dette til når du har en utdannelse og en jobb fra før som er interessant og med en link til USA. Hvis du er frisør eller jobber i butikk og tror du bare kan få den en frisør eller butikkjobb i New York så blir du nok veldig skuffet.

Skrevet

JEg har en barndomsvenn som flyttet til USA..sånn helt uten videre.

Nå vet jo ikke jeg eksakt hva han søkte om og gjorde, da jeg ikke har hatt interesse av å spørre ham om det, men han dro dit først for å gå på skole (han skulle bli pilot), men droppet ut av skolen.

Deretter fikk han seg noen strøjobber i et par år, før han begynte å jobbe som brannmann - altså, han gikk i lære en god stund først da.

Kjenner andre som også har pakket sakene og flyttet til USA - igjen, jeg vet ikke hva de søkte og ikke søkte, men det var tydeligvis ikke vanskelig for noen av dem siden de har blit boende der.

Gjest Gjest_Melona_*
Skrevet

Nå vet jo ikke jeg eksakt hva han søkte om og gjorde, da jeg ikke har hatt interesse av å spørre ham om det, men han dro dit først for å gå på skole (han skulle bli pilot), men droppet ut av skolen.

Deretter fikk han seg noen strøjobber i et par år, før han begynte å jobbe som brannmann - altså, han gikk i lære en god stund først da.

Kjenner andre som også har pakket sakene og flyttet til USA - igjen, jeg vet ikke hva de søkte og ikke søkte, men det var tydeligvis ikke vanskelig for noen av dem siden de har blit boende der.

De fleste som har studert i USA får ett års studentvisa etter endt studium, og dette blir ofte forlenget dersom man gjør en god jobb. Sikkert derfor han fikk jobb.

Skrevet

God jobb at han droppet ut av skolen og bare tok strøjobber i noen år da?

(strøjobber = cafè, supermarked, bensinstasjoner etc)

Skrevet

Ehm.. hvis din kompis dro for å ta en utdanning så dro han jo ikke sånn helt uten videre... Og du sier jo selv at du ikke vet hva de du kjenner har gjort før de reiste, så at du kan påstå at de bare reiser uten noen plan høres jo ganske rart ut. Jeg kjenner mange som har flyttet til USA, de fleste for utdanning eller som au pair. Noen få via jobb i internasjonale firma.

Nå er det jo også en mulighet å reise på turistvisum og så bare begynne å jobbe ulovlig.

Skrevet

Det var mer eller mindre en impulshandling, det vet jeg.

Men grunnen til at jeg skrev det er for å si at det er mulig å dra til USA, for veldig mange nærmest mener at det er helt umulig.

Om TS vil dra, så trenger man ikke være så negativ ved å si at hun sikkert ikke får kommet inn i landet engang.

Skrevet
Det var mer eller mindre en impulshandling, det vet jeg.

Jeg har også flyttet til utlandet på en måte som virket som en impulshandling for folk flest. Og på en måte kan jeg vel kalle det en impulshandling selv i den grad det ikke var noen drøm eller noe jeg hadde planlagt mot i årevis, men heller en mulighet som dukket opp. Det betyr derimot ikke at det ikke var mye som måte være i orden på forhånd, deriblant oppholdstillatelser utover de 3 månedene man har, avklaringer i forhold til bosted, forsikringer og hauger av andre praktiske spørsmål.

Nei, det er ikke umulig å flytte til USA, det er det ingen som sier. Men det kreves som regel mer planlegging enn folk flest får inntrykk av uten at det nødvendigvis tar årevis. Har man en plan, f.eks. å ta en utdannelse som pilot og er tatt opp som student, så får man visum etc ganske kjapt og greit. Det mange ser ut til å tro, deriblant TS, er at det bare er å flytte så får man visum etc uten problemer. Ellers kan man som sagt alltids jobbe ulovlig i ulike strøjobber slik som mange ulovlige innvandrere i USA gjør. Da har man selvfølgelig ingen rettigheter, i likhet med alle andre ulovlige innvandrere.

Skrevet
God jobb at han droppet ut av skolen og bare tok strøjobber i noen år da?

(strøjobber = cafè, supermarked, bensinstasjoner etc)

Man kan da vel gjøre en god jobb på en cafe og supermarked også!

Det er ikke det at jobben er god men at personen gjør en god jobb og får godt skussmål av sin arbeidsgiver som teller!

Forøvrig så er det de som jobber svart også - særlig i strøjobber. Trenger ikke arbeidstillatelse da.

Skrevet

Flyttet han til California?

Skrevet

Når jeg oppholdt meg i USA i et halvt år fikk jeg beskjed på ambassaden om at dersom jeg så mye som klippet naboens plen selv uten å få betalt for det, ville jeg bli sendt hjem fordi jeg tok en jobb fra en amerikaner :glare:

Skrevet

En annen ting som er urealistisk er vel å klare leieprisene på Manhattan med en "normal" jobb... hvis man da ikke har store summer på konto. Men en fin drøm er det i hvert fall. TS er ikke alene om å drømme om Manhattan :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...