Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette bare bekrefter mine meninger om at folk generelt er utrolig lite rause ovenfor sine medmennesker, at alt handler om meg, meg, meg og hvor skittviktige og uunnværlige en selv er.

I en ideell verden trenger man selvfølgelig ikke sånne lister. Der rydder alle opp etter seg selv, setter oppvasken inn i maskinen, setter den på når den er full og ikke minst bruker fem minutter på å tømme den om den er ren. Der bruker man fem minutter på å gi plantene vann når de henger med hodet, og når de først er i gang så kanskje tørker man over bordet og jammen var det ikke nesten tomt for kaffeposer - da henter man et par poser fra lageret og fyller på med servietter samtidig. I en ideell verden kommer man på at man smeller sammen en vaffelrøre til fredagslunsjen og plugger i vaffeljernet til selvbetjening, samtidig som man setter på tevann/kaffe og setter fram syltetøy og brunost - fordi det var så koselig når Marit fra regnskap gjorde det forrige uke.

I den virkelige verden skyller en tredjedel av kollegaene fat, kopp og kniv - og lar det ligge i vasken. Oppvaskmaskinen var jo full av ren oppvask og siden DU kom hjem fra ferie i går så har ikke du brukt noe av det som er nyvasket. Men du tar ut en ren kopp da, hadde vært så godt med en kopp te!

I den virkelige verden flommer felleskjøleskapet over av surt kjøttpålegg og utgått melk - det kan da ikke være DITT, du drikker ikke melk og dessuten så er du sikker på at du spiste opp det pålegget før helgen. Du bare skyver det bakerst i kjøleskapet, så får du plass til osten og juicen din foran.

I den virkelige verden vil du GJERNE ha nystekt vaffel til lunsj, og Marit fra regnskap var så grei at hun stekte opp to plater og sparte til deg siden du kom litt etter de andre pga et møte. Smøret, syltetøyet og osten har hun også latt stå framme slik at du kan velge selv hva du vil ha på - vaffeljernet, bollen og øsa er vasket og ryddet bort. Når du er mett og fornøyd går du tilbake til plassen din - og på mandag finner kollegaene dine harskt smør og inntørka brunost på lunsjbordet. Men det var jo ikke DU som hadde satt det fram, så du bare gikk du...

Jeg kunne fortsatt og fortsatt.

Jeg har tidligere jobbet et sted hvor all of the above har skjedd, og mere til. Pga en litt stram økonomi i firmaet hadde vi ikke mulighet til å ha en egen "lunsjdame" som ordnet med sånne småting (vi hadde renholdsfirma som kom og tok vanlig rengjøring to ganger i uka, det var det). Først ble det prøvd å la alle ta ansvar på eget initiativ - "herregud, vi er da alle voksne folk - det skulle bare mangle!" Etter en stund ble det veldig tydelig at mødrene til viktigpetterene ikke jobbet der og det var de samme 5-6 stykker av en total arbeidsskokk på over 40 (!) som ryddet. Da ble det bestemt at vi gikk over på at ting gikk på omgang, slik at vi alle hadde et par uker i året hvor vi hadde ansvar for rydding. Som i TS innlegg var det selvfølgelig et par stykker som meldte deg ut - de brukte verken glass, kopper eller bestikk, de drakk ikke kaffe, og ikke var de så glad i vafler (vi hadde også jobbfrukt, som også ble administrert av "ryddegruppene" - den forsynte de seg grovt av).

Tilslutt ble ledelsen drittlei av all survinga og ansvarsfraskrivelsen, at de fikk hele greia inn personalhåndboka, og det kom faktisk inn under arbeidsbeskrivelsen til alle og enhver. Det var nøyaktige beskrivelser av hva som skulle gjøres, ned til at det hang en laminert beskrivelse av kaffekoking ved moccamasteren.

Så joda, ting ordnet seg til slutt - men herlighet for et STYR å få voksne folk til å gjøre litt mer enn det som bare gagner en selv...

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er jo kaffedrikkerne som tydeligvis er grinebitere. De blir sure når de som ikke drikker kaffe ikke vil varte dem opp, og nekter å selv ta ansvar for sin egen uvane - Makan! Forøvrig synes jeg at den som har plassert planta på pauserommet får ta ansvar for den også. Har man sølet til benken er det naturlig å vaske av den. Har man brukt en kopp vasker man den, eller setter den i vaskemaskinen. Er man med på å bruke micro'n kan man fint tørke av den også. Man rydder derimot ikke etter andre med mindre man selv velger å gjøre det.

Handler jo ikke om oppvarting,bare felles ansvar for trivsel,med tanke på ryddighet og kos.

Hadde alle gjort som deg og tatt ansvar,så hadde det vært fint. Men det er ikke slik det fungerer. Har man ikke ett system så vil det ALLTID være noen som aldri tørker av den benken,som aldri tar ut av oppvaskmaskinen osv. Frustrerende for dem som alltid er pliktoppfyllende.

Er det virkelig en uvane å drikke kaffe bare fordi man selv ikke gjør det? Ikke ett direkte spm som jeg forventer at du skal svare på..

Edit:skriveleif ;) OG jeg oppdaga først NÅ at dette er en stygg gammel tråd,haha!

Endret av Uglefot
Skrevet

Jeg koker ikke kaffe, jeg tar ikke inn og ut av noen oppvaskmaskin og jeg vanner ikke planter. Det er ikke min jobb, mitt rot eller mine planter. Den som vil ha kaffe får koke kaffe, den som søler får tørke opp selv og den som vil ha planter får vanne. Og heldigvis har jeg aldri jobbet en eneste plass der voksne folk ikke har klart å rydde opp sitt eget rot eller koke sin egen kaffe.

• Liker 1
Skrevet

@Vilma: Da er du nok heldig. Jeg er helt enig i tankegangen, og jeg skulle ønske det var slik. Fakta er, som du sikkert har skjønt fra tråden, at det er utrolig mange som ikke gidder å rydde etter seg, som satser på at det er noen som ikke orker å gå i rotet deres og dermed tar initiativ til å rydde.

Gjest Purple Haze
Skrevet (endret)

Alle burde lære litt av hvordan vi har det i barnehagen. Der oppfører vi oss tydeligvis litt mer voksent og omtenksomt enn på andre arbeidsplasser rundt omkring. Så folk kan bare slutte å skrive "skulle tro vi var i barnehagen". ;)

De plassene jeg har jobbet, så har tidligvakten satt på kaffe og tevann, ryddet ut av oppvaskmaskina, satt på klesvask og ryddet det som trengs før resten kommer på jobb. Der vanner man planter etter behov, rydder etter seg selv på pauserommet og tar generelt ansvar for eget rot. Faktisk så gjør vi det litt hyggelig på pauserommet på eget initiativ også, bare for å skape et trivelig miljø.

Skjønner ikke at det er mulig å lage så mye styr for slike ting.

Endret av Purple Haze
Skrevet

På min arbeidsplass har vi varmdrikksautomater som lager en og en kopp, disse sørger kantinepersonalet for å fylle med kaffebønner, sjokolade- og suppepulver. De sørger også for at det er pappkrus, sukker, te (flere sorter) og alt man trenger. Vi får jobbfrukt mandag og onsdag, denne utplasseres og ryddes i av kantinepersonalet. Renholderne sørger for å vaske pauserommet.

Alt dette høres kanskje svært så perfekt ut, men fordi enkelte av kollegene mine har med seg egne krus i steden for å benytte seg av pappkrusene er det ofte masse skitne krus i oppvaskkummen på pauserommet. Disse vaskes IKKE av renholdspersonalet og det er tydeligvis for mye å forlange at folk tar en sprut med Zalo og vasker opp koppen sin. Helt utrolig at det går an.

Gjest gjestdeluxe
Skrevet

Jeg koker ikke kaffe, jeg tar ikke inn og ut av noen oppvaskmaskin og jeg vanner ikke planter. Det er ikke min jobb, mitt rot eller mine planter. Den som vil ha kaffe får koke kaffe, den som søler får tørke opp selv og den som vil ha planter får vanne. Og heldigvis har jeg aldri jobbet en eneste plass der voksne folk ikke har klart å rydde opp sitt eget rot eller koke sin egen kaffe.

Når en jobber i en stor organisasjon, så er det enten kantine eller ansatte som tar seg spesielt av vask/rydding/påfyll i kaffeautomater.

Ved små arbeidsplasser kan det skje at det er de ansatte selv som må koke kaffe og lage til mat, der alle bidrar. Men jeg synes en sekretær/assistent/hjelper bør ta seg av vasking, opprydding og det å sette inn i og ta ut av oppvaskmaskinen. Det hadde jeg ikke orket å gjøre på jobb.

Gjest Blondie65
Skrevet

Men det har jeg og det gjør jeg nå. Ergo blir vi nødt til å innføre ordensvakt her fordi det ser ut som et utbombet horehus, finnes aldri en ren kopp og folk spiser på kontoret sitt fordi spiserommet er tilgriset.

Men kaffekoking, rens av kanne osv. er utenom. Det får de som vil ha kaffe klare selv. Men å sette kopp i oppvaskmaskinen, tørke av et bord og sette på plass stoler etter måltidet er tydeligvis alle tror en eller annen mor gjør etter dem.

Det skal også sies at stedet det her er snakk om er et kontor der folk ikke er på reise. De som klager på rotet er alle enige om at ordensvaktlisten må på plass for ellers blir det faktisk ikke gjort.

På min avdeling klarer vi dette uten å skule til sekretærer eller på annen nedlatende måte indikere at vi ikke gjør "kvinnfolkarbeid". Vi har ikke sekretærer, og alle, inkludert sjefene, rydder, setter på kaffe og tømmer/fyller i oppvaskmaskinen.

Skrevet

Men det har jeg og det gjør jeg nå. Ergo blir vi nødt til å innføre ordensvakt her fordi det ser ut som et utbombet horehus, finnes aldri en ren kopp og folk spiser på kontoret sitt fordi spiserommet er tilgriset.

Men kaffekoking, rens av kanne osv. er utenom. Det får de som vil ha kaffe klare selv. Men å sette kopp i oppvaskmaskinen, tørke av et bord og sette på plass stoler etter måltidet er tydeligvis alle tror en eller annen mor gjør etter dem.

Det skal også sies at stedet det her er snakk om er et kontor der folk ikke er på reise. De som klager på rotet er alle enige om at ordensvaktlisten må på plass for ellers blir det faktisk ikke gjort.

På min avdeling klarer vi dette uten å skule til sekretærer eller på annen nedlatende måte indikere at vi ikke gjør "kvinnfolkarbeid". Vi har ikke sekretærer, og alle, inkludert sjefene, rydder, setter på kaffe og tømmer/fyller i oppvaskmaskinen.

Er det voksne mennesker du jobber sammen med? Utrolig at folk ikke klarer å rydde sitt eget rot.

Gjest Blondie65
Skrevet

Er det voksne mennesker du jobber sammen med? Utrolig at folk ikke klarer å rydde sitt eget rot.

Ja det er vi nok helt enige om. Problemet her er at ingen var klar over hvor mye - la oss kalle han Petter - gjorde før han sluttet. Petter klaget riktignok høylytt over at alt fra innkjøp av dopapir til rens av kaffemaskin falt på han. Etter at de nå har vært tom for toalettpapir og kopper i 3 mnd ble det vedtatt at siden de ikke ser behovene må de ha en liste der det står.

Noe som burde være HELT UNØDVENDIG - men som de selv har innsett er helt nødvendig.

Skrevet

Ja det er vi nok helt enige om. Problemet her er at ingen var klar over hvor mye - la oss kalle han Petter - gjorde før han sluttet. Petter klaget riktignok høylytt over at alt fra innkjøp av dopapir til rens av kaffemaskin falt på han. Etter at de nå har vært tom for toalettpapir og kopper i 3 mnd ble det vedtatt at siden de ikke ser behovene må de ha en liste der det står.

Noe som burde være HELT UNØDVENDIG - men som de selv har innsett er helt nødvendig.

Sikkert greit om alle er enige. Problemet er jo når ikke alle er enige. Det er ikke alle som setter pris på å tørke opp dritt etter voksne folk om de selv ikke er med å bidrar til sølet, og det må, eller i det minste bør, man respektere.

De som drikker kaffe må jo gjerne gå sammen om en slik ordning, men de kan da ikke presse de som ikke drikker kaffe og slettes ikke ønsker ansvaret å gjøre ting de ikke føler de har noe med.

Samme med rydding, de som er med å rote må gjerne lage lister ang rydding, men bruker man ikke pauserommet ser jeg heller ikke at man skal trenge å rydde.

Det naturlige ville jo være at alle bidrar der de er med å bruker/roter. Noe annet synes jeg blir i overkant å forlange av medarbeidere.

Skrevet

Sikkert greit om alle er enige. Problemet er jo når ikke alle er enige. Det er ikke alle som setter pris på å tørke opp dritt etter voksne folk om de selv ikke er med å bidrar til sølet, og det må, eller i det minste bør, man respektere.

De som drikker kaffe må jo gjerne gå sammen om en slik ordning, men de kan da ikke presse de som ikke drikker kaffe og slettes ikke ønsker ansvaret å gjøre ting de ikke føler de har noe med.

Samme med rydding, de som er med å rote må gjerne lage lister ang rydding, men bruker man ikke pauserommet ser jeg heller ikke at man skal trenge å rydde.

Det naturlige ville jo være at alle bidrar der de er med å bruker/roter. Noe annet synes jeg blir i overkant å forlange av medarbeidere.

Men hvis man skal ha én liste for kaffe, én for rydding, én for servisebruk etc, blir det jo mye jobb å organisere og følge med på. Jeg synes det virker mer lettvint og effektivt å ta alt under et, selv om f eks kaffekoking kanskje kan holdes utenom om det er mange som ikke drikker kaffe. Hvis det er noen som aldri bruker pauserommet bør de selvsagt også slippe å være med på lista, men jeg tar for gitt at en slik liste liksom skal omfatte de som bruker det og de fleste fasilitetene.

Skrevet

TS skriver at denne personen "slipper unna med det". Det er jo klart hun gjør det, hvis dette ikke er oppgaver som står i arbeidsbeskrivelsen så har hun jo ingen forpliktelser til det. Voksne folk kan vel rydde opp sitt eget rot, så er problemet løst.

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Og jeg er helt uenig. Dersom det er enighet om at pauserommet er et fellesgode man kan benytte eller la det være så mener jeg at det hører med at man rydder etter seg. Dersom man skal unndra seg å rydde ved å slutte å bruke pauserommet fordi det kreves rydding får man et problem.

Kaffe klarer de da å sette på, hvorfor kan de ikke - for alles trivsel - delta i en ryddeordning?

Og det der med stillingsbeskrivelser kan jeg bare si med en gang: i alle stillingsbeskrivelser hos oss står det at man kan bli satt til oppgaver og at en er ansvarlig for orden rundt seg. Det er ingen hos oss som kan dra den med at det ikke står der.

Jeg er imidlertid enig i at kaffedrikkerne får skiftes på å sette på kaffe. Jeg har også opplevd at kaffekoking både stod i ansettelseskontrakten og ble påpekt når det ikke ble utført og vedkommende fikk grei og klar melding om at det ikke ble nevnt på intervju at de reserverte seg mot å delta i fellesplikter.

I en liten bedrift der man ikke har ansatt "tjenerskap" er det en selvfølge at alle ser det som en fellesoppgave å rydde etter seg. Hvis man velger å melde seg ut av dette ved å si at det ikke er ens jobb å gjøre det skaper det faktisk utrivelige forhold på arbeidsplassen.

Trivsel må alle bidra til, og hvis en ikke vil bidra kan en faktisk finne seg noe annet å gjøre mener jeg.

Skrevet

Trivsel må alle bidra til, og hvis en ikke vil bidra kan en faktisk finne seg noe annet å gjøre mener jeg.

Som å jobbe?

Dersom alle rydder etter seg selv trenger man ikke lister eller tjenerskap, så enket er det faktisk. De som ikke klarer rydde etter seg selv får gjerne lage lister, slikt unger ofte har.

Gjest Blondie65
Skrevet (endret)

Som å jobbe?

Dersom alle rydder etter seg selv trenger man ikke lister eller tjenerskap, så enket er det faktisk. De som ikke klarer rydde etter seg selv får gjerne lage lister, slikt unger ofte har.

Ja da er vi jo enige da?

Jeg mener at dersom en ikke gidder å bidra til trivselen ved å rydde etter seg eller etter oppsatte lister får en finne seg noe annet å gjøre.

Endret av Blondie65
Skrevet

Sekretærene skal koke kaffe og rydde, faktisk... Er vi tilbake på femtitallet..? :roll:

Gjest Blondie65
Skrevet

Sekretærene skal koke kaffe og rydde, faktisk... Er vi tilbake på femtitallet..? :roll:

Ja som sagt vi har ikke sånt vi. Derimot har vi en daglig leder som både tar inn i og ut av oppvaskmaskinen og koker kaffe. Han har sikkert ikke skjønt noe han som ikke har ansatt sekretær.

Skrevet

Ja, det er helt klart veldig femtitall å la en sekretær rydde, det er mye bedre å la sjefen gjøre det, det er litt mer 2010.

Gjest Blondie65
Skrevet

Ja, det er helt klart veldig femtitall å la en sekretær rydde, det er mye bedre å la sjefen gjøre det, det er litt mer 2010.

Sjefen går foran med et godt eksempel. Vi har ikke sekretærer hos oss. Vi kan la det bli like motbydelig rotete som på den andre avdelingen eller vi kan delta i ryddingen alle sammen - inkludert sjefen. Lett valg ...

Og du må gjerne kalle meg tett som bare det, men jeg kan altså ikke begripe hvorfor det skal være et problem at den som finner oppvaskmaskinen full og skapet tomt legger inn vaskemidddel og setter maskinen på og at den neste som finner den ferdig tømmer. Jeg kan heller ikke forstå at det skal være et problem å kikke innom et møterom for å se at alt er i orden en gang i mellom.

Vi har verken betjent kantine eller sekretærer hos oss. Vi har et vaskebyrå til å ta normalt renhold. Rydde må vi gjøre selv. Det er ikke et problem i vår avdeling, mens der det er et problem skal det nå tas tak i fordi de som ikke ser dette selv vantrives og er enige om at andre tiltak må til. Ja det er trist at det må slike tiltak til, men det er nå en gang sånn det er når ingen tar ledelsen i å holde orden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...