Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

På jobben er vi ca 30 stk, og vi har en vaktliste for lunsjrommet. Vi har hver vår uke der vi skal sette på kaffe, tevann, rydde, vanne planter, sette inn og ta ut av oppvaskmaskina.

Så har vi ei her da som NEKTER å være med på denne lista. Argument: "Jeg drikker ikke kaffe"!!

År etter år har hun sluppet unna, men jeg - og alle andre her - synes det er så j*vlig irriterende at hun slipper unna med det! :kjefte:

Et oppegående menneske burde da skjønne at dette ikke handler om at "jeg drikker ikke kaffe", men om å bidra til fellesskapet!? :snurt:

Hun bruker jo også kopper, tallerkener og teskjeer, bare for å ha nevnt det...

Nå er en ny liste på trappene, og atter en gang har hun strøket seg fra denne. I protest skal flere nå gjøre det samme hører jeg rykter om... Trivsel!

Det er vel ingen løsning på dette...men det er kanskje flere av dere som har erfaring med "prinsippfaste" kollegaer som ikke bidrar? :sukk:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oppvasken ville jeg aldri nekte å være med på. Men å koke kaffe når jeg ikke drikker kaffe? Nei, takk!

Og det med rydding og blomstervanning? Er det noe man trenger "vaktordninger" for?

Hva med å sette opp en egen liste for oppvaskmaskinen, slik at de som ikke drikker kaffe slipper å være på "kaffelisten"?

Selv har jeg startet slike "nektekampanjer" på tidligere arbeidsplasser, da jeg ikke syntes det burde være påkrevet at jeg lærte meg å betjene en kaffetrakter når det ikke hadde noe med mitt arbeide å gjøre.

Skrevet

Enig med gjest.

Hos oss har vi for øvrig følgende ordning når det gjelder påsetting av kaffe eller tevann: Den som tar det siste setter på ny. Og det er noe de aller fleste gjør, veldig sjelden man kommer til tom kaffe- eller tevannkanne.

Skrevet
Oppvasken ville jeg aldri nekte å være med på. Men å koke kaffe når jeg ikke drikker kaffe? Nei, takk!

Og det med rydding og blomstervanning? Er det noe man trenger "vaktordninger" for?

Hva med å sette opp en egen liste for oppvaskmaskinen, slik at de som ikke drikker kaffe slipper å være på "kaffelisten"?

Selv har jeg startet slike "nektekampanjer" på tidligere arbeidsplasser, da jeg ikke syntes det burde være påkrevet at jeg lærte meg å betjene en kaffetrakter når det ikke hadde noe med mitt arbeide å gjøre.

Nei, GUD FORBY å skulle bidra med noe som direkte ikke går på ditt eget velbehag!! Vil du gjøre deg upopulær på en arbeidsplass, so go ahead!

Å lære seg å betjene en vanlig kaffetrakter er vel ikke akkurat noe rakettforsker-utfordring?!

Uten lister ville alt koke bort i kålen, og noen få ta på seg oppgaven med rydding og vanning av planter.

Flere lister? Blir for dumt synes jeg! "Nei, jeg liker ikke grønne planter, så jeg vil ikke være med på den lista". "Jeg drikker bare te, så jeg kan sette på vann men ikke kaffe" osv osv.

Galskap!

TS

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes også sånne pliktordninger er tåpelig. Det er kanskje bra for din trivsel at noen andre sørger for at du får nykokt kaffe på jobben, men hvor er trivselen for den som ikke drikker kaffe?

Jeg støtter forslaget over om å ha en liste for oppvaskmaskinen, der alle som bruker kopper og fat etc på arbeidsplassen bidrar. De som alltid har med matpakke og aldri rører arbeidsplassens utstyr på kjøkkenet burde ikke pålegges sånt arbeid heller.

Det er sant at man bør anstrenge seg for fellesskapet og trivsel på jobben, men jeg skjønner godt at det føles skjevt for enkelte.

Jeg er selv en av dem som verken drikker kaffe eller te, og jeg har med matpakke i boks (bruker ikke fat) og medbrakt juice i pakke som jeg kaster i søpla etterpå. Jeg må innrømme at det ikke bidrar til MIN trivsel når jeg da jevnlig må ta min pliktuke med kaffekoking, oppvaskmaskin, rydding og vasking av kjøkkenbenk og mikro. Det er ikke jeg som griser til noe som helst av dette, så da ender det jo med at jeg vasker og steller for andre, mens ingen gjør noe for meg.

Jeg skjønner godt at enkelte protesterer på slikt. Jeg nekter ikke, jeg gjør min "plikt" uten å klage. Men inni meg er jeg litt småirritert. Orker bare ikke nekte fordi sånne som ts går av skaftet og skaper et surt miljø dersom man påpeker skjevheten.

• Liker 2
Skrevet
Nei, GUD FORBY å skulle bidra med noe som direkte ikke går på ditt eget velbehag!! Vil du gjøre deg upopulær på en arbeidsplass, so go ahead!

Å lære seg å betjene en vanlig kaffetrakter er vel ikke akkurat noe rakettforsker-utfordring?!

Uten lister ville alt koke bort i kålen, og noen få ta på seg oppgaven med rydding og vanning av planter.

Flere lister? Blir for dumt synes jeg! "Nei, jeg liker ikke grønne planter, så jeg vil ikke være med på den lista". "Jeg drikker bare te, så jeg kan sette på vann men ikke kaffe" osv osv.

Galskap!

TS

Hvorfor er det galskap at andre mener noe annet enn deg? Noe sier meg at det ikke er kollegaen din som skaper mistrivsel på jobben.

Skrevet
Hvorfor er det galskap at andre mener noe annet enn deg? Noe sier meg at det ikke er kollegaen din som skaper mistrivsel på jobben.

TS her: Typisk kvinneguiden dette...vri problematikken så det plutselig er JEG som skaper mistrivsel...ja,ja...tro hva dere vil...men som sagt er det MANGE her nå som kommer til å boikotte systemet vi har hatt i mange år. Ikke fordi de misliker lista, men pga hun ene kollegaen som slipper unna.

JEG er ikke av dem som boikotter, hører bare hva som blir sagt i gangene her.

De fleste her har med matpakke, men det brukes jo fat og teskjeer hvis vi har kake f.eks. Det hadde alldri falt meg inn å skulle nekte å gjøre noe av dette. SÅ grei, empatisk og hjelpsom kollega er JEG! :jepp:

Skrevet

Oppgaver i forbindelse med oppvask som kommer av at vi har diverse feiringer, er hos oss en sekretæroppgave. Men så bruker vi også engangstallerkner og -bestikk i slike anledninger. Er jo ikke så ofte at det er kakelag på avdelingen. Hos oss er også store deler av staben på reise i perioder, så den type lister ville vært fåfengt.

Skrevet
TS her: Typisk kvinneguiden dette...vri problematikken så det plutselig er JEG som skaper mistrivsel...ja,ja...tro hva dere vil...men som sagt er det MANGE her nå som kommer til å boikotte systemet vi har hatt i mange år. Ikke fordi de misliker lista, men pga hun ene kollegaen som slipper unna.

JEG er ikke av dem som boikotter, hører bare hva som blir sagt i gangene her.

De fleste her har med matpakke, men det brukes jo fat og teskjeer hvis vi har kake f.eks. Det hadde alldri falt meg inn å skulle nekte å gjøre noe av dette. SÅ grei, empatisk og hjelpsom kollega er JEG! :jepp:

Beklager, men du oppfattes ikke som veldig grei og empatisk når du kaller andres meninger og forslag til løsninger for galskap. Hva du er i virkeligheten vet verken jeg eller andre på KG noe om, men så er det jo kun våre utsagn på KG vi kan dømmes etter.

En grei og empatisk person er for meg en person som kan lytte til andres meninger, blant annet, uten å slenge med leppa av den grunn.

Gjest Gjest_Klara_*
Skrevet
Oppgaver i forbindelse med oppvask som kommer av at vi har diverse feiringer, er hos oss en sekretæroppgave. Men så bruker vi også engangstallerkner og -bestikk i slike anledninger. Er jo ikke så ofte at det er kakelag på avdelingen. Hos oss er også store deler av staben på reise i perioder, så den type lister ville vært fåfengt.

Nå er det veldig mange arbeidsplasser hvor en faktisk lar sekretærene beholde sin verdighet og konsentrere seg om viktigere oppgave enn å hente tallerkenene til voksne folk.

Eneste gangen sekretærer tar "oppvasken" her er om det er møte med nye kunder og vi andre ikke har tid, ellers ordner en opp etter seg selv, og om det ikke er mange fra den nye kunden og videre samtaler etterpå og en har tid etter møte så ordner en opp på møterommet også, selv.

Skrevet

de som drikker kaffe får sørge for kaffen selv. verre er det ikke. oppvaskmaskinen får ALLE ta ansvar for. når den er full...skru den på!! rydd etter deg når du har spist

Skrevet

Dette ville jeg aldri gått med på. Jeg vasker selvsagt det jeg selv har brukt, så får andre ta seg av planter, kaffe, osv, som jeg ikke har noen interesse av. Jeg kunne strukket meg til å vanne en plante om jeg så den begynte å henge, men aldri på oppfordring fra andre. Det bidrar ikke til noe felleskap for den som ikke liker/benytter seg av disse tingene.

Minner meg om når en i familien kjøpte kaffetrakter til oss, fordi han trodde han da kunne forvente å få kaffe når han kom på besøk. (Vi drikker ikke kaffe her i huset). Denne står fortsatt ubrukt, fordi jeg mener det er vanlig høflighet å ta til takke med det man får servert. Er man såpass kaffeavhengig kan man heller ta med termos hjemmefra.

Skrevet

Mulig jeg har misforstått noe her, men det kan da ikke være så vanskelig å vaske og rydde litt en gang i blant, og sette på en kanne kaffe? Jeg ser prinsippet altså, men jeg klarer ikke helt forstå at det er så vanskelig å gjøre en liten ting for andre. Hvor mye tid tar dette? Fem minutter kanskje? Det tror jeg jammen de fleste har tid til..

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes de som drikker kaffe får ta seg av det. Hvorfor skal de som ikke drikker kaffe å koke kaffe til andre liksom? Kan på en måte skjønne henne siden hun ikke drikke kaffe.Men hun kan selvfølgelig være med på det andre som å vanne plantene og rydde oppvaskmaskinen osv.

Skrevet

Det er frekt å nekte å rydde inn og ut av oppvaskmaskinen om man bruker den jevnlig. Men kaffekoking hadde også jeg steilet på. Hos oss rydder vi pause-/røykerommet når den siste går hjem om natta, slik at det er ryddig til dagen etter. Greit nok, om jeg bruker pauserommet en dag rydder jeg gjerne litt, vasker bordet og stabler sammen eventuelle aviser og blader. Men jeg røyker ikke, så jeg skiter i å tømme askebegrene - det får røykerne gjøre selv. Lage kaffe får kaffedrikkerne gjøre selv, om jeg skulle gjort det hadde jeg laget den etter min smak, og da hadde alle klaget over at den er for sterk. Men hvorfor i ******* står det 25 kaffekopper utover bordet når vi er to stykker på jobb om kvelden? Om folk vil at andre skal jobbe for deres trivsel, får de jammen se til å rydde opp etter seg selv først. Ser det for rotete ut på pauserommet, tar jeg heller pause et annet sted.

Kaffekoking: Kan ikke de som drikker kaffe, lage kaffe? Om kaffen er nødvendig for at man skal kunne ha en koselig arbeidsdag, bør man revudere sitt forhold til kaffen eller jobben.

Plantevanning: Bytt ut alle planter med fredsliljer, alle kan se når de trenger vann. La de som synes planter er koselig selv ta ansvar for vanning. Jeg har fylt leiligheten min med planter, men jeg tvinger da ikke kjæresten min, som er likegyldig til dem, til å vanne dem fordi JEG har bestemt at det er trivelig?

Oppvaskmaskin: Listeordning for å ta ut rene ting fra maskinen og stable disse på plass. Alle rydder sine egne ting inn i maskinen.

Gjest Gjest_Maria_*
Skrevet

Jeg må si jeg er litt sjokkert over holdingen til enkelte her...

"Det angår ikke meg, så jeg gidder ikke."

Håper dere ikke er slik i alle aspekter av livet. Om alle bare ser sin egen nese og egen velvære, så vil samfunnet stoppe opp.

At noen ikke gidder å bruke 10 sek. til å sette på kaffe, 20 sek. til å vanne et par planter (det tar faktisk ikke mer tid), av betalt arbeidstid, er for meg ubegripelig. Er 1 minutt mer til å sitte på ræva verdt å skape konflikt på jobb for?

TS: Jeg er glad jeg ikke har dine kollegaer. En som ikke gidder å bidra, og resten boykotter!? Det høres mer ut som en ungdomsskuleklasse enn en arbeidsplass.

• Liker 2
Skrevet
Mulig jeg har misforstått noe her, men det kan da ikke være så vanskelig å vaske og rydde litt en gang i blant, og sette på en kanne kaffe? Jeg ser prinsippet altså, men jeg klarer ikke helt forstå at det er så vanskelig å gjøre en liten ting for andre. Hvor mye tid tar dette? Fem minutter kanskje? Det tror jeg jammen de fleste har tid til..

Det er selvsagt ikke vanskelig å hjelpe til, men fast uke med å rydde etter og ordne for andre, når du ikke benytter deg av de samme tingene selv... Det er over streken for min del. Da er det ikke lenger snakk om å hjelpe til, da er det en jobb.

Skrevet

Jeg synes også dette høres litt rart ut. Jeg kan forstå at de som ikke benytter seg av noe som helst av kontorets kjøkken kan føle det litt urettferdig at de må vaske etter andre. Men at det skal være så vanskelig å sette på kaffe eller koke opp noe tevann fordi man ikke drikker den bestemte drikken selv synes jeg høres merkelig ut. Så lenge man ellers benytter seg av kjøkkenet og derfor "hører til" i gruppen som vasker av kjøkkenbenken, vanner plantene osv.

Gjest Gjest_Maria_*
Skrevet

Med 30 mennesker og 52 uker i et år blir det én, max to uker på hver per år.

Men jeg skjønner, det er jo et ekstremt tidsmessig offer...

Skrevet
Jeg synes også dette høres litt rart ut. Jeg kan forstå at de som ikke benytter seg av noe som helst av kontorets kjøkken kan føle det litt urettferdig at de må vaske etter andre. Men at det skal være så vanskelig å sette på kaffe eller koke opp noe tevann fordi man ikke drikker den bestemte drikken selv synes jeg høres merkelig ut. Så lenge man ellers benytter seg av kjøkkenet og derfor "hører til" i gruppen som vasker av kjøkkenbenken, vanner plantene osv.

Så hvorfor skal de som ikke drikker kaffe/te bruke sin arbeidstid på å lage dette? For det første er det ikke noe man tenker på når man faktisk ikke drikker/bruker disse tingene, så da får man kjeft når man glemmer det. I tillegg, når man heller ikke kan det får man også kjeft fordi kaffen er "feil"... Hvor vanskelig er det for de som faktisk drikker kaffe/te å lage dette selv og ha en ordning seg imellom der den som drikker siste skvett setter på ny?

TS, jeg vil tro at de av dine kolleger som også ønsker å boikotte denne ordningen heller ikke er så begeistret for dette systemet. Kanskje det faktisk er på tide å tenke nytt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...