Cessa25 Skrevet 16. februar 2010 #1 Skrevet 16. februar 2010 Har akkurat vært hos legen som har sykemeldt meg pga bihulebetennelse. Legen var en helt ny turnuslege, og hun sa bare til meg at jeg måtte ligge høyt i sengen, ta paracet og vente til det går over. Har aldri hatt dette før, men trodde det var vanlig å få antibiotika. Turnuslegen ville imidlertid vente og se om det går over på meg. Mens jeg synes smertene bare blir verre og verre Noen tips til hva man kan gjøre, eventuelt noen kjerringråd? Hvis ikke er det vel bare å pelle seg tilbake til legen...
Antlers Skrevet 16. februar 2010 #2 Skrevet 16. februar 2010 Antibiotika brukes stort sett bare i de alvorligere tilfellene. Du har vel fått nesespray eller dråper? Det har alltid god effekt på meg når jeg har bihulebetennelse
Cessa25 Skrevet 16. februar 2010 Forfatter #3 Skrevet 16. februar 2010 Antibiotika brukes stort sett bare i de alvorligere tilfellene. Du har vel fått nesespray eller dråper? Det har alltid god effekt på meg når jeg har bihulebetennelse Joda, kjører på med Otrivin og saltvannsdråper, og det føles egentlig ikke så tett, verker bare noe inni hampen. Men, man må vel kanskje bare holde ut, takk for svar:)
Hinata Skrevet 16. februar 2010 #4 Skrevet 16. februar 2010 Det jeg vil anbefale er å skylle nesa og bihuler med saltvann ved å bruke noe som kalles nesehorn som du får kjøpt på apotek. Ellers pleier jeg å få litt mer lindring ved å blande paracet og ibux, altså en av hver.
Rødtoppen86 Skrevet 16. februar 2010 #5 Skrevet 16. februar 2010 Jeg sier bare stakkars deg hvis du har skikkelig bihulebetennelse :/ Jeg hadde såpass alvorlig at jeg fikk noe smertestillende og antibiotika. De smertestillende tablettene jeg fikk, gjorde at jeg ble skikkelig hyper og rastløs, så det anbefales ikke hvis man ikke sovner lett. Jeg holdt på å bli gal, så det som hjalp mest, tror jeg rett og slett var å gjøre noe slik at jeg "glemte" av bihulebetennelsen, feks spilte jeg på data, siden det allikevel gjorde like vondt eller mer å ligge i ro. Synes det er rart hvis paracet og og ibux virker, men hvis det gjør det, så er det jo flott. Har også hørt at nesehorn som nevnt tidligere er tingen
intellekt Skrevet 16. februar 2010 #6 Skrevet 16. februar 2010 Jeg fikk antibiotika for det da jeg hadde det første gangen. Men da hadde jeg også gått med det en god stund. Har hørt at det er vanligst at de anbefaler nesespray og smertestillende i mildere tilfeller. Håper du slipper å gå slik lenge! God bedring! 1
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 16. februar 2010 #7 Skrevet 16. februar 2010 Damp! Kok opp litt vann, hell i en bakebolle, drypp oppi noen dråper peppermynteolje/eukalyptusolje (kan la være å dryppe oppi noe som helst også såklart). Bøy hodet over ta et håndklede over hodet så dampen ikke slipper ut. Skjønner jo at det å skulle bæye hodet særlig fremover sikkert ikke er spesielt behagelig, men tro meg, dette hjelper! Bare ha noe tørkepapir klart, siden dette her får nesa til å renne Otrivin og å skylle med saltvann gjør du jo allerede, og det er bra. Har du prøvd saltvannspray med mentol? Mildere for slimhinnene, jeg ville prøvd det hvis du ikke har gjort allerede Bortsett fra det er det vel bare å bygge opp med masse puter, finne en god sittestilling foran tv'en og en dvd-boks med en serie du liker. Synes det er litt rart at du ikke har fått antibiotika da, jeg gjør nesten alltid det hvis jeg har bihulebetennelse. Men nå har jeg også kronisk bihulebetennelse, det spiller kanskje inn
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2010 #8 Skrevet 16. februar 2010 Jeg fikk og antibiotika og nesespray på resept. Det krabbet ned og gav meg tannrotbetennelse i tillegg. Og øreverk. Og astmabronkitt. Og til slutt satt jeg med ventolin på fast basis i et ÅR etterpå! Og så ble jeg i tillegg sjuk av all antibiotikaen. Makan til møkkasjukdom skal man lete lenge etter. Du må kjøpe deg et sånt neseskyllehorn på apoteket, så blander du en teskje salt i lunka vann og spyler huet rent! Det hjelper. (Og ikke vent for lenge med å be om antibiotika, for noen ganger går det bare ikke over av seg selv)
Cessa25 Skrevet 16. februar 2010 Forfatter #9 Skrevet 16. februar 2010 Tusen takk for mange nyttige svar, har nok kommet frem til at det blir antibiotika i morgen, om jeg ikke skulle bli mirakuløst bedre over natta da :gjeiper: I tillegg skal jeg gå til innkjøp av et slikt nesehorn, hørtes bra ut, og når det gjelder smertestilliende så har jeg kjørt på med pinex forte som jeg hadde liggende etter visdomstann i fjor. Ibux og paracet ble for mildt for min del, men samtidig blir det litt vel sterkt med forte, man blir jo så fryktelig sløv av det. Men jeg trekker den konklusjonen at når det er så vondt at man tar sterke smertestillende, så kvalifiserer vel det til antibiotika. Vi får se hva turnuslegen sier i morgen:)
Rødtoppen86 Skrevet 16. februar 2010 #10 Skrevet 16. februar 2010 For å si det slik, jeg gikk i to uker fra det startet til det gikk over. Gikk til legen etter over ei uke med konstant smerte, og da var det ikke spørsmål engang om jeg trengte antibiotika, men jeg skjønner godt at man ikke skal pøse på med det. Har jo en del uheldige bivirkninger hvis man skulle være riktig så uheldig.
Antlers Skrevet 16. februar 2010 #11 Skrevet 16. februar 2010 Men jeg trekker den konklusjonen at når det er så vondt at man tar sterke smertestillende, så kvalifiserer vel det til antibiotika. Vi får se hva turnuslegen sier i morgen:) Uff, stakkars deg Jeg vet hvor vondt det er, men det at du tar sterke smertestillende er jo ikke grunn til å få antibiotika. Hvor lenge har du hatt dette? Hos meg går det vanligvis over etter 1 - 2 uker, og jeg har aldri fått antibiotika for det. Man skal være veldig forsiktig med å bruke det, og det bør unngås hvis man kan. Kanskje har legen din vurdert at det ikke vil ha effekt på deg engang. Helt greit at du tar kontakt med legen hvis du føler behov for det, men prøv å ikke heng deg opp i at du skal ha antibiotika Bihulebetennelse oppstår som regel i etterkant av en vanlig forkjølelse. Selve bihulebetennelsen kan skyldes både virus og bakterier, og det kan være vanskelig å skille mellom disse. Hvis man opplever en forverring av symptomene etter fem dager eller hvis symptomer vedvarer utover 10 dager og er mer uttalte, tyder dette på bakteriell bihulebetennelse. En virusbetinget bihulebetennelse vil som regel vare kortere enn 10 dager og gi lettere symptomer. En virusinfeksjon er nytteløst å behandle med antibiotika. En lege som ikke gir deg antibiotika vil vanligvis ha gjort en slik vurdering.
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2010 #12 Skrevet 16. februar 2010 Stiller meg bak rådet om damp med peppermynte-/eukalyptusolje og skylling med saltvann i nesehorn. Damp først, da løser snørret seg godt opp og skyll umiddelbart etterpå. Har du ikke olje, damp likevel med kun vann;)
Cessa25 Skrevet 17. februar 2010 Forfatter #13 Skrevet 17. februar 2010 Uff, stakkars deg Jeg vet hvor vondt det er, men det at du tar sterke smertestillende er jo ikke grunn til å få antibiotika. Hvor lenge har du hatt dette? Hos meg går det vanligvis over etter 1 - 2 uker, og jeg har aldri fått antibiotika for det. Man skal være veldig forsiktig med å bruke det, og det bør unngås hvis man kan. Kanskje har legen din vurdert at det ikke vil ha effekt på deg engang. Helt greit at du tar kontakt med legen hvis du føler behov for det, men prøv å ikke heng deg opp i at du skal ha antibiotika Neida, jeg vet at å ta sterke smertestilliende ikke betyr at man skal få antibiotika, jeg brukte det bare som et bilde på at jeg ikke har blitt bedre uten, har heller blitt gradvis verre. I natt har jeg ikke sovet noen ting, hodet føles som om det sprenger. Har hatt det i 4 dager nå, og det har blitt vondere hver eneste dag. Har fått ny legetime i morgen, og da får vi se hva hun sier. Men det jo som Rødtoppen86 nevnte; noen uheldige bivirkninger med dette. Jeg blir stort sett alltid dårlig i magen av antibiotika, men det får en bare tåle. Men det er herlig å få litt medfølelse og gode råd her inne, man synes jo veldig synd på seg selv, he he :gjeiper: Husker en venninne av meg lå i sengen og gråt da hun hadde fått bihulebetennelse, og jeg husker jeg tenkte at så vondt kan det vel ikke være. Tar ALT tilbake, nå har jeg virkelig skjønt hvor vondt det kan være!
tineline Skrevet 17. februar 2010 #14 Skrevet 17. februar 2010 Jeg får bihulebetennelse "hele tiden" (en gang i året eller to), og syns ikke det er så ille. Nå skal det sies at jeg har daglig trigeminusnevralgi (nervesmerter i ansiktet), så jeg er vant til å ha vondt i fjeset. Det mest plagsomme med bihulebetennelse for meg, er den store mengden med snørr, og at den rennende nesa og hosten vedvarer i flere uker. Her er nesehorn gull verdt! Ibux og paracet hjelper selv på min trigeminusnevralgi, som skal være veldig vanskelig å ta med smertestillende. Er du sikker på at du bruker rett dosering? Med 400 mg ibuprofen og 500 mg paracetamol kommer i alle fall jeg veldig langt. I tillegg kan du be om Rinexin, som er slimhinneavsvellende tabletter. Disse letter presset veldig. Fungerer på en måte som nesespray, men mindre lokalt og med mer langvarig effekt. 4 dager er ingenting når det gjelder bihulebetennelse. Jeg sier: Stå han av og benk deg på sofaen. Prøv en sterkere ibux og paracet-blanding evt. Antibiotika bør virkelig bare brukes når noe faktisk IKKE går over av seg selv, og jeg har enda ikke hørt om at en vanlig bihulebetennelse ikke gjør det. (Ok, jeg hadde selv én som varte i 6 mnd og førte til at jeg hostet på meg et ribbeinsbrudd, men selv tre sterke, bredspektrete antibiotikakurer kunne ikke rikke den betennelsen.)
Cessa25 Skrevet 17. februar 2010 Forfatter #15 Skrevet 17. februar 2010 Jeg får bihulebetennelse "hele tiden" (en gang i året eller to), og syns ikke det er så ille. Nå skal det sies at jeg har daglig trigeminusnevralgi (nervesmerter i ansiktet), så jeg er vant til å ha vondt i fjeset. Det mest plagsomme med bihulebetennelse for meg, er den store mengden med snørr, og at den rennende nesa og hosten vedvarer i flere uker. Her er nesehorn gull verdt! Ibux og paracet hjelper selv på min trigeminusnevralgi, som skal være veldig vanskelig å ta med smertestillende. Er du sikker på at du bruker rett dosering? Med 400 mg ibuprofen og 500 mg paracetamol kommer i alle fall jeg veldig langt. I tillegg kan du be om Rinexin, som er slimhinneavsvellende tabletter. Disse letter presset veldig. Fungerer på en måte som nesespray, men mindre lokalt og med mer langvarig effekt. 4 dager er ingenting når det gjelder bihulebetennelse. Jeg sier: Stå han av og benk deg på sofaen. Prøv en sterkere ibux og paracet-blanding evt. Antibiotika bør virkelig bare brukes når noe faktisk IKKE går over av seg selv, og jeg har enda ikke hørt om at en vanlig bihulebetennelse ikke gjør det. (Ok, jeg hadde selv én som varte i 6 mnd og førte til at jeg hostet på meg et ribbeinsbrudd, men selv tre sterke, bredspektrete antibiotikakurer kunne ikke rikke den betennelsen.) Uff, det hørtes slitsomt ut å få dette så ofte. Nei, jeg skal slutte å sutre over noe som mest sannsynlig er over på en uke, men det er fort gjort når en syns synd på seg selv i senga Jeg har prøvd Rhinexin noen dager, fikk det av min søte svigermor som var oppom, og det virket som du sa, lettet litt på trykket. Men det er nok som du sier; stå den av. Har sett altfor mye lav kvalitets dag- tv de siste dagene - det eneste positive med å være syk er at man får oppdatere seg på serier en hadde glemt; Home and Away, Dr phil osv, he he :gjeiper: Takk for gode tips uansett!
Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2010 #16 Skrevet 18. februar 2010 Jeg er plaget av mange bihulebetennelser i året. Bruker Nasonex for å forsøke å forhindre dem, det er ganske likt diss rinexin bare i spray så den virker ikke like godt. Bruke Rinexin når jeg kjenner det begynner å hope seg opp. Jeg skyller så MASSE med nasehornet. Gjerne 4 ganger til dagen. I starten er det så tett av vannet nesten ikke renner gjennom, og trykket i nesen kan da gjøre litt vondt. Men det er viktig å ikke gi opp og skylle og skylle og skylle. Etter hvert løsner det opp. Jeg har ikke brukt antibiotika for bihulebetennelse på to år nå. Behandlingen over hjelper hver gang. Men jeg er også ganske ops på å sette i gang denne behandlingen ganske tidlig. Jeg skjønner ikke hvorfor ikke alle jenner til disse nesehornene. Det er vidundermedisin for allergikere, fantastisk ved forkjølelse og generellt bra for slimhinnene i nesen for oss som har konstante problemer med disse. Det renser ut langt bak (myelenger enn man kommer med spray) og lindrer og væter slimhinnene. Dette er noe alle burde ha i sine hjem.
Gjest -.- Skrevet 18. februar 2010 #17 Skrevet 18. februar 2010 Bare sånn at det er nevnt: Allergri Neseolje er veldig bra for slike ting som har med nese og de øvre luftveier å gjøre. Det er hovedsaklig ment for allergier, men virker på mye annet og.
Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2010 #18 Skrevet 18. februar 2010 I starten er det så tett av vannet nesten ikke renner gjennom, og trykket i nesen kan da gjøre litt vondt. Men det er viktig å ikke gi opp og skylle og skylle og skylle. Etter hvert løsner det opp. Det er derfor det hjelper å dampe før man skyller. Dampen løser opp alt det tette snørret slik at det enkelt skylles ut uten smerte. Alternativt skylle rett etter man kommer ut av dusjen. Er enig i at nesehorn er gull verdt. Sliter med allergi og slike smerter i ansiktet som Tineline beskriver etter en neseoperasjon. For et slikt vannvittig trykk på høyre side av ansiktet. Neste gang skal jeg prøve å blande paracet og ibux:)
Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2010 #19 Skrevet 18. februar 2010 Det er derfor det hjelper å dampe før man skyller. Dampen løser opp alt det tette snørret slik at det enkelt skylles ut uten smerte. Alternativt skylle rett etter man kommer ut av dusjen. Det skal jeg prøve nesye gang. Hos meg er det ofte tett fordi slimhinene er så hovne, men det kan jo tenkes at damp hjelper mot det også! Takk for tips
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå